Stealth Inc. – A Clone in the Dark

Eigenaren van een PlayStation Vita mogen met recht klagen over het aantal toptitels dat voor het apparaat verschijnt. Op het gebied van indiegames wordt Sony’s handheld echter heel wat beter voorzien; zo verschenen recent indie-successen als Hotline Miami en Limbo ook voor de Vita. Of Stealth Inc. – A Clone in the Dark in één adem genoemd mag worden met deze titels, wordt in deze review duidelijk.

Stealth Inc. – A Clone in the Dark is een echte 2D-platformer, waarin niet alleen timing cruciaal is, maar je ook puzzeltjes op zult moeten lossen om het einde van een level te behalen. In de meeste missies komt het erop neer dat je verschillende computers moet hacken voordat de uitgang bereikt wordt om zo naar het volgende level te kunnen. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan, want camera’s, dodelijke laserstralen en moordlustige robots zijn er op gebrand om jou het leven zuur te maken. Zoals de titel van de game al doet vermoeden, draait het er in Stealth Inc. voornamelijk om als speler niet opgemerkt te worden. Door in de schaduwen te bivakkeren, de juiste schakelaars op de goede momenten over te halen en al je spring- en klauteracties goed te timen zul je het kwade brein dat jou tegenhoudt te slim af zijn.

Onduidelijk

Wie deze grote tegenstander nu is, waarom je computers hackt en waarom je je überhaupt op dergelijk grondgebied verkeerd blijft gedurende het spel echter onduidelijk. Alleen nadat je een sector, waarvan er acht zijn, hebt voltooid, krijg je een klein brokje informatie, al biedt dit nauwelijks meer inzicht in het, eigenlijk afwezige, verhaal. Het draait in de game puur om het platformen en ontwikkelaar Curve Studies lijkt de stealth-setting slechts te gebruiken als excuus voor de aanwezigheid van objecten als beveiligingscamera’s en bewakingsrobots. Een echt duidelijk reden, verhaaltechnisch, voor het platformen ontbreekt en dit gebrek aan context is absoluut een gemiste kans.

Hoewel niet duidelijk is wat het doel van jouw personage, de (talloze) kloon(s), zal je dit vermoedelijk al snel vergeten tijdens het spelen, qua gameplay zit het met Stealth Inc. namelijk dik in orde. De besturing is responsief en als je doodgaat is dit vrijwel altijd aan jezelf te wijten en niet de fout van de game. In totaal bevat Stealth Inc. – A Clone in the Dark tachtig levels en hoewel je veel levels in één á twee minuten kunt voltooien, zal je toch wel heel wat langer dan twee uur met deze game bezig zijn. Bij vrijwel ieder level telt de timing van het platformen namelijk erg nauw, mis je net, dan heeft dit over het algemeen direct de dood van jouw kloon als gevolg. Ook het experimenterend oplossen van de puzzels leidt in eerste instantie vaak tot de nodige zelfmoordacties. Levels waarbij ik twintig, dertig en soms zelfs veertig keer dood ben gegaan voor ik het einde wist te halen, vormen geen uitzondering.

Frustrerend wordt dit echter vrijwel nooit, want gelukkig is ontwikkelaar Curve Studios genereus geweest met het plaatsen van checkpoints en zul je vrijwel direct verder kunnen bij het punt waar je net (meerdere keren) bent dood gegaan. Mocht je een level echt niet uit kunnen spelen, of het nu komt doordat je steeds doodgaat of niet weet hoe je verder moet, heb je altijd nog, maximaal drie keer, de mogelijkheid om een level over te slaan achter de hand.

Nog niet voorbij

Heb je eenmaal alle levels doorgespeeld, dan ben je nog niet helemaal klaar met de game. Sowieso kun je nog proberen om op ieder level perfect te scoren en de helices te vinden, voor beide wordt je beloond met één bonuslevel per sector. Na het voltooien van een sector kan je de eerder gespeelde levels daarnaast nog eens spelen met een andere kloon, waardoor je over andere eigenschappen bezit. Niet langer speel je dan als ‘standaardkloon’, je krijgt de beschikking over een kloon waarmee je tijdelijk niet te detecteren bent voor camera’s en dergelijken. Weet je het level met deze kloon te voltooien, speel je weer een nieuwe kloon vrij, welke weer zijn eigen vaardigheden en zo heb je uiteindelijk zes verschillende personages. Deze klonen speel je echter alleen vrij voor dat specifieke level. Voordat je bij alle levels van alle acht sectoren met de zes verschillende klonen aan de slag kan, ben je dus aardig wat uurtjes verder. Het voelt dan ook aan als een ietwat goedkope manier om de potentiële speelduur van de game te verlengen.

Conclusie

Stealth Inc. is een zeer vermakelijke, doch ook behoorlijk pittige, platformer. Niet alleen moet je timing vaak precies goed zijn, de levels zitten ook vol met kleine puzzels die je moet oplossen om, als het even kan onontdekt, verder te raken. Het is jammer dat de ontwikkelaars zich nauwelijks druk hebben gemaakt om het verhaal of in ieder geval wat meer context hadden gebracht in jouw acties in het spel. Dit neemt echter niet weg dat, mits je over een gezonde portie doorzettingsvermogen beschikt, je met Stealth Inc. – A Clone in the Dark heel wat uren zoet kan zijn en dat de game, die gebruikmaakt van de Cross-Buy-functionaliteit, zeker zijn geld waard is.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Pittige platformactie
  • Leuke setting...

Wat is NOT

  • ...maar context ontbreekt

8

Meer Stealth Inc. – A Clone in the Dark

  1.   
    soldierarjan's avatar

    Zeer goede review. zou alleen fijn geweest zijn als de prijs erbij vermeld werd.

  2.   
    Leon 2.0's avatar

    De precieze prijs in euro’s is, gek genoeg, ondanks het feit dat de game morgen uitkomt nog niet bekend. Op de Amerikaanse PS Blog wordt echter gerept over een prijs van $9,99 (7,99 dollar voor PS+), dus dat geeft een redelijk goede indicatie. 🙂

  3.   
    Bronx's avatar

    Dit is toch gewoon Stealth Bastard voor de Vita? Volgens mij heb ik dit ooit voor pc van de Steam sale o.i.d. gehaald.

  4.   
    Leon 2.0's avatar

    Bronx schreef, "Dit is toch gewoon Stealth Bastard voor de Vita? Volgens mij heb ik dit ooit voor pc van de Steam sale o.i.d. gehaald."

    Het is inderdaad Stealth Bastard maar dan voor de PS3/Vita. Er was een wedstrijd door Curve Studios uitgeschreven om de game een nieuwe naam te geven omdat Sony de naam niet zo kan waarderen oid.