Pikmin 3 hands-on

Wat heb ik ongelooflijk veel zin in Pikmin 3. Niet dat ik direct de Nintendo-fanboy wil uithangen, maar voor Pikmin heb ik echt een zwak. Het verzamelen, het onderzoeken, het aansturen van die gekke wezentjes, de muziek, de rustieke omgeving, het geeft me een gevoel dat alleen games als Anno en SimCity me kunnen geven. Het verschil met laatstgenoemde games is echter dat Pikmin veel minder tijd kost. Je zit er direct in en je wilt eigenlijk pas stoppen als een level tot een goed einde is gebracht. Vanaf 26 juli kunnen we dan eindelijk aan de slag met Pikmin 3. De game is uitgesteld, maar nu eindelijk kunnen we ons opmaken voor uren ontspanning. Op de E3 kreeg ik een kijkje en hier zijn de nieuwe Pikmin.

De nieuwe Pikmin

Voor de mensen die de franchise nog niet kennen, in Pikmin speel je Kapitein Olimar, een weirde guy die een ruimteschip heeft en daarnaast nogal dictatoriale neigingen heeft. Hij landt namelijk op een wereld die bewoond wordt door allemaal kwaadaardige wezens en de zeer goedaardige Pikmin (net als Pokemon is meervoud hetzelfde als enkelvoud…). Dit zijn plantaardige diertjes die je kunt plukken en vervolgens opdrachten kunt geven. Ze kunnen deuren kapotslaan, vijanden verslaan en bruggetjes bouwen en daarnaast kunnen ze de buit, bestaande uit bijvoorbeeld fruit en dode dieren, terugbrengen naar het schip van Olimar, waarna de beste man stinkend rijk wordt. Helemaal koosjer is het niet, maar verslavend des te meer.

Dit alles is al bedacht in het eerste deel in de game, waarna het tweede deel een aantal nieuwe Pikmin toevoegde aan het roster. Het derde deel zal wederom nieuwe Pikmin toevoegen, alsmede een coöperatieve modus en natuurlijk schitterende, kleurrijke graphics. De levels die ik te spelen kreeg deden mij veel denken aan de levels van de vorige delen, al zijn er wel verschillende elementen bijgekomen die te maken hebben met de nieuwe Pikmin. De rode (vuurbestendig), blauwe (waterbestendig), paarse (sterk), witte (snel en giftig) en gele (elektriciteit) Pikmin, krijgen namelijk twee vriendjes. De eerste is de Rock Pikmin en daarnaast zijn er de roze Pikmin, die kunnen vliegen.

Simpele complexiteit

Verwacht dus vooral aanpassingen die te maken hebben met deze twee type Pikmin. Zo zijn er glazen barrières te vinden, die alleen de Rock Pikmin kunnen breken, en zijn er barrières die omhoog gehouden kunnen worden door de roze, vliegende Pikmin. De complexiteit is in de franchise gestegen naarmate er meer Pikmin te vinden waren. Dat is ook nu het geval, want het kan zomaar zijn dat je een glazen barrière vindt, voordat je een Rock Pikmin hebt. Deze dien je dan te zoeken door bijvoorbeeld een vlammenzee te doorkruizen (met rode) en een brug te bouwen over water (blauwe), zodat je op een eiland Rock Pikmin kunt vinden. Deze complexiteit is niet heel diep, maar wel zeer vermakelijk, want constant heb je het idee dat je een stap maakt en constant voel je de progressie. Kortom, verslavend.

Deze diepere complexiteit is natuurlijk ook te vinden in tegenstanders. Doof eerst het vuren schild met rode Pikmin, verwijder dan de stenen korst met Rock Pikmin om de vijand te verslaan. Ook kun je twee vriendjes aansturen (ook kapiteins), net zoals je de Pikmin aanstuurt. Echter, deze kunnen geen vijanden verslaan, maar je wel helpen andere Pikmin te plukken, zodat je dat zelf niet handmatig hoeft te doen.

Voorlopige conclusie

De functies van de Wii U gamepad zullen niet uitgebreid gebruikt worden in Pikmin 3. De game is ermee te spelen, maar het scherm zal alleen gebruikt worden om een kaart te tonen. Voor de rest is Pikmin 3 een must voor de fans van de serie. Alles wat je kent komt terug, met verdieping op het Pikmin-vlak en verwenning op het grafische vlak. Het is wel zo dat de game niet heel veel vernieuwd, maar zoals Nintendo wel vaker doet, is ook deze game een mooie nieuwe stap van een geweldig concept. En nu ga ik het eerste deel weer even spelen.

  1.   
    blackname's avatar

    heb zelf geen wii u, maar dit zou zeker een spel zijn dat ik ervoor zou halen