The Evil Within

The Evil Within is het nieuwe kindje van uitgever Bethesda en het is een zeer ambitieus project aan het worden. Ontwikkelaar Tango Gameworks wil namelijk het horror-genre opnieuw op de kaart zetten. En een beter moment om dat te proberen is er eigenlijk niet. De Resident Evil-games zijn niet meer wat ze geweest waren en de beste zombie / horrorgame van dit moment is de point & click versie van The Walking Dead. Gelukkig komen ze beslagen ten ijs, want niemand minder dan Shinji Mikami is de baas van het project. Shinji Mikami? Wie? Nou, dat is de man achter Resident Evil en Resident Evil 4, de beste games uit die franchise. Het zal dan ook niemand verbazen dat The Evil Within eng is en enorm spannend.

Hommeles!

In The Evil Within kruip jij in de huid van agent Sebastian. Hij wordt naar een prachtig gebouw geroepen, omdat daar iets aan de hand is. Agenten die eerder ter plaatse waren, beantwoorden geen oproepen meer en dus moet jij met twee collega’s uitzoeken wat er gebeurd is. Aangekomen blijkt wel dat het hommeles is, want het gehele plein is verlaten. Er is geen agent te bekennen en dus besluiten jij en je collega naar binnen te gaan. Eenmaal binnen aangekomen, zijn gruwelijke taferelen te zien. Opengereten lichamen en heel veel bloed. Gelukkig ontdekt je collega één overlevende. Je besluit verder op onderzoek te gaan en uit het niets wordt je uitgeschakeld en is het beeld zwart.

Ik pauzeer het verhaal even, want ik wil toch graag melden dat het heerlijk is om op dit moment in de games werkzaam te zijn. We staan namelijk aan het begin van een nieuwe generatie en ook The Evil Within zal verschijnen op de volgende generatie consoles, en wel in 2014. De game ziet er nu al zo enorm goed uit! Wat vooral opvalt is het gebruik van licht. Politiezwaailampen weerkaatsen schitterend in de ruiten van het pand en ook de tl-verlichting binnen komt angstvallig overeen met de werkelijkheid. Nu willen we natuurlijk ook allemaal graag dat de extra rekenkracht binnen de game ook gebruikt gaat worden voor dingen als A.I., maar gezien het feit dat ik alleen een presentatie heb gezien en dat de game draait om zombies, is dat nog niet echt van toepassing. Terug naar het verhaal.

Sluipen en schrikken

Als je wakker wordt ziet alles er nogal vreemd uit. Een paar keer knipperen en je komt erachter dat je ondersteboven, aan een dikke ketting hangt. De moordenaar houdt zijn slachtoffers blijkbaar in eerste instantie in leven, zodat hij zelf kan bepalen wanneer hij zijn psychopathische drang gaat bevredigen. Een ander slachtoffer krijgt het al direct te verduren en wat je te zien krijgt is eigenlijk te vies voor woorden. Dit monster doet geen boeien los, nee, hij snijdt je gewoon los aan je ledematen, waardoor een half lichaam achterblijft aan de kettingen. Via een quick time event weet je jezelf te bevrijden en vanaf dat moment begint een Splinter Cell-achtige gameplay van sluipen en ontwijken. Je mag absoluut niet gezien worden, wat betekent dat je achter muurtjes moet hangen en veel zal sluipen om zo het gebouw te ontsnappen.

Het spel stuurt je wel precies in de richting die nodig is voor het verhaal, want op een gegeven moment wordt je ontdekt en dien je weg te rennen alsof je leven er vanaf hangt – wat het ook doet, natuurlijk. Verwacht overigens niet altijd dat je je kunt verweren, want in dit geval was het simpelweg rennen voor je leven, totdat je een deur op slot kon doen en even rust vond in een nieuwe kamer. In deze kamer was het mogelijk om je te verstoppen in een locker (dikke knipoog naar Metal Gear Solid) en te wachten tot het gevaar geweken was.

Het tweede gedeelte van de demo richtte zich meer op de combat van de game. En dat voelt erg aan als Resident Evil 4! Met vuurwapens, molotovcocktails en mijnen kun je de zombies rustig uitroeien, maar soms is het ook hommeles als een horde zombies buiten op de deur staan te bonken en langzaam naar binnen dringt. Met vallen kun je ze vertragen, maar uiteindelijk moest Sebastian toch de kelder in vluchten in een lange gang… Die steeds maar langer wordt! Stukje teruglopen dan maar. Omdraaien en weer verder. En weer wordt de gang langer. Nog een keer, omdraaien, een deur. Het schrikmoment toen de deur geopend werd, was in de presentatieruimte te voelen. Het monster met tentakels dat onder de grond vandaan verscheen was een mix tussen een bebloed, duivelse persoon en een inktvis. Op dat moment stopte de demo.

Voorlopige conclusie

De game verschijnt voorlopig nog niet, maar één ding is duidelijk, The Evil Within is eng! Heel eng. En hoewel we nog niks van het verhaal weten, (al lijkt de titel te suggereren dat je het toch echt allemaal bij jezelf moet zieken, red.) is de sfeer van de game wel al neergezet. Het voelt als Resident Evil 4, maar gebruikt meer stealth en meer verrassingselementen, wat gaat zorgen voor angst en schrikreacties. De twee levels die wij te zien kregen waren intens, schitterend om te zien en enorm spannend en wij gaan de game de komende tijd volgen en houden jullie natuurlijk op de hoogte.

  1.   
    H4RDSTYLE's avatar

    Klinkt veelbelovend. Hou hem in de gaten.

  2.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Eindelijk!
    Eindelijk word survival horror gewoon weer survival horror zoals het moet zijn!!
    Ik kijk hier ook zeker naar uit.

  3.   
    mmx's avatar

    Mooi dit kan wel een s top worden op de pc 🙂

  4.   
    Wurmo 2000's avatar

    ziet er niet verkeerd uit,maar word dit ook een console game?Dat vind ik namelijk prettiger. 🙂

  5.   
    Leon 2.0's avatar

    ”Wurmo 2000″ schreef, "ziet er niet verkeerd uit,maar word dit ook een console game?Dat vind ik namelijk prettiger. 🙂 "

    Jazeker! The Evil Within komt naar pc, PlayStation 3, Xbox 360 en moet ook nog op de PlayStation 4 en Xbox One verschijnen.