HD-remakes zijn momenteel nog heter dan Amber Lancester in een bikini, dus het was slechts een kwestie van tijd tot ook Resident Evil eraan mocht geloven. Dit keer hebben we echter niet te maken met een opgepoetste port van een tien jaar oude PlayStation 2-game; Resident Evil: Revelations verscheen slechts een jaar geleden voor het eerst op de 3DS! Deze survival horror-shooter stond zonder twijfel zijn mannetje op Nintendo’s handheld, maar is de titel ook interessant genoeg voor de verwende consolegamer?
Don’t go with the flow?
Resident Evil: Revelations wordt door velen nog steeds gezien als één van de beste 3DS-games en dat is niet geheel zonder reden. Het is namelijk een uitstekend spel. Vooral omdat de serie weer terugkeerde naar zijn roots: pure survival horror en dus weinig kogels, maar des te meer zenuwslopende momenten. Geen actievolle shooter (Resi 5) of laffe mix die iedereen tevreden probeert te stellen (Resi 6) dus. Het valt dan ook niet te ontkennen dat consolebezitters hier in de basis misschien wel de ultieme Resident Evil-game voorgeschoteld krijgen.
Ik zal dan ook niet te veel ingaan op de game zelf, want die heeft Glenn vorig jaar al uitgebreid besproken in zijn review. Hij maakte al duidelijk dat Revelations een ontzettend sterke game is (laat je overigens niet afleiden door zijn belachelijk hoge cijfer) en daar is uiteraard geen verandering in gekomen. Met name het verhaal van de game komt goed uit de verf en dat moedigt je, in combinatie met de spannende gameplay (die op het grote scherm misschien nog wel enger is), constant aan om door te spelen.
Een minpuntje vinden we echter in de opbouw van de game. Resident Evil: Revelations is namelijk verdeeld in episodes die ieder tien, hooguit twintig, minuten duren. Zo’n opzet leent zich perfect voor de handheld, die je vaak ter hand neemt voor korte speelsessies, maar op de consoles voelt het wat onwennig. Net wanneer je lekker in de game zit, wordt het verhaal afgekapt en schakel je over naar een nieuwe episode die zich later, vroeger of met een ander personage, afspeelt. Daar komt bij dat de productiewaarden wat aan de lage kant zijn (wat logisch is, aangezien Revelations oorspronkelijk enkel voor de 3DS zou verschijnen) en ook de omgevingen zijn afgestemd op de grafische kracht van de 3DS. Dat betekent dat je veelal vertoeft in kleine mappen en weinig interactie met de omgeving hoeft te verwachten. Op de handheld is dat geen probleem, maar op de console verwacht je simpelweg meer.
HD-genot
Desondanks wil ik een dikke pluim in het derrière van Capcom steken, want de grafische overzetting van de 3DS naar de consoles is meer dan geslaagd te noemen. Resident Evil: Revelations mag zich met recht een HD-game noemen en het is in de verste verte niet meer te zien dat dit ooit een handheldtitel was. Sterker nog: Revelations overtreft zelfs enkele PS2-ports die ik de afgelopen jaren heb gespeeld! Ook de vernieuwde lichteffecten voegen nog een extra dosis spanning toe. Petje af voor Capcom!
Vernieuwing?
Met de graphics zit het dus wel goed, maar dat mag je redelijkerwijs ook wel verwachten. Een HD-remake als deze zal zich vooral van zijn voorganger moeten onderscheiden op het gebied van extra content. Helaas schiet de HD-versie van Revelations op dit gebied tekort. Toevoegingen als een nieuw type vijand en ondersteuning voor Residentevil.net zijn leuk, maar allesbehalve wereldschokkend.
Ook de kersverse Infernal-moeilijkheidsgraad voegt weinig toe voor nieuwkomers, al kan deze modus voor de die-hard fan die Revelations op de 3DS kapot heeft gespeeld, wel interessant zijn. Op Infernal-niveau bevinden vijanden en objecten zich namelijk op andere plaatsen, waardoor de doorgewinterde speler die in de 3DS-versie al precies wist waar alle vijanden verstopt zaten, nu opnieuw de ballen uit zijn broek kan schrikken.
Ik had toch liever gezien dat Capcom zijn tijd had besteed aan het ontwikkelen van compleet nieuwe levels voor de singleplayer. Het is leuk dat we nu aan de slag kunnen met nieuwe personages, skill sets en wapens in de Raid-modus, maar hoeveel mensen zullen deze co-op-stand nu daadwerkelijk tientallen uren gaan spelen? Weinig, simpelweg omdat er op de consoles veel betere multiplayer-alternatieven zijn.
Conclusie
Het becijferen van Resident Evil: Revelations is lastig. Aan de ene kant is het een uitstekende game voor liefhebbers van de serie, maar het valt tegelijkertijd niet te ontkennen dat dit – qua productiewaarden – duidelijk een handheldtitel is. Revelations leent zich perfect voor Nintendo’s 3DS, maar de opzet van korte episodes voelt op een volwaardige console wat vreemd aan. Daar komt bij dat het prijskaartje wat aan de hoge kant is (50 euro), zeker wanneer je kijkt naar de inhoudelijke vernieuwingen ten opzichte van het kleine broertje op de 3DS. De console-versie van Resident Evil: Revelations moet het namelijk vooral hebben van de singleplayer-modus en het is jammer dat er op dit gebied weinig interessante veranderingen zijn doorgevoerd. Dat neemt niet weg dat Resident Evil-fans zonder 3DS deze titel zonder nadenken kunnen aanschaffen, want zij hebben heel wat in te halen. Heb je weinig affiniteit met deze franchise, dan is het verstandiger om je zuurverdiende centjes te besteden aan de betere survival horror-titels die de pc en consoles te bieden hebben.
Blijft echt lelijk! 🙂 En onrealistisch. 😆
teleur!!
Echt geen geweldig spel, al op de 3DS van genoten, en nu ook weer op de Wii U. Persoonlijk naast 4 een van de beste Resident Evil games ooit gemaakt 😀
Is prima game wel eens met dat prijs hoog is. Is en blijf opgepoetst DS spel