Beste Leon, don’t blame the consumer!

Wekelijks schrijven Leon en Peter elkaar over de dagelijkse dingen in het leven, maar vooral ook over games. Vorige week was het de beurt aan Leon, die een wenslijstje had voor nieuwe Star Wars-games. Deze week schrijft Peter een brief terug.

Reactie op: Beste Leon, mijn acht ultieme Star Wars games

Beste Leon,
De industrie smacht naar nieuwe consoles, onze bezoekers verlangen graag mee en ook wij kunnen niet wachten om met nieuwe hardware aan de slag te gaan. Veel uitgevers verkeren in zwaar weer en men hoop dat een nieuwe consolecyclus de oplossing zal zijn. Nu geloof ik persoonlijk wel in hypes, maar ik vraag mij hardop af of een nieuwe consolegeneratie de oplossing is voor de slechte verkoopcijfers in de game-industrie. De industrie zit namelijk in een negatieve spiraal, waar alleen creativiteit een oplossing voor kan bieden.

Het is niet raar dat wij allemaal snakken naar nieuwe spelcomputers. Wij zijn immers een website over games en ook uit ons laatste onderzoek blijkt dat slechts 9 procent van de GN-bezoeker een nieuwe consolegeneratie niet nodig vindt. Ook de uitgevers hebben er zin in, want zij denken dat een nieuwe console de oplossing is voor de matige verkopen van zoveel games de afgelopen jaren. Het probleem zit echter ergens anders en we zijn in een vicieuze cirkel beland waarin innovatie en vernieuwing verder weg lijken dan ooit. We hebben simpelweg te veel sequels en die schuld wordt eenzijdig neergelegd bij de consument.

Vorige week kwam het bericht naar buiten dat zowel Gears of War: Judgment en God of War: Ascension matige verkoopcijfers laten zien.

Eerste maand na release:
Gears of War 3: 2 miljoen +
Gears of War Judgment: 425.000

God of War 3: 1,1 miljoen
God of War: Ascension: 360.000

Het zijn grote verschillen, maar het heeft volgens mij weinig te maken met de console. Sterker nog, het aantal mensen dat een PlayStation 3 en een Xbox 360 heeft is nu vele malen groter dan toen Gears of War 3 en God of War III verschenen. Het probleem zit hem in het risicomijdende gedrag van uitgevers. Zij zeggen altijd: “consumenten kopen alleen maar vervolgen en geen nieuwe IP’s”. Onzin! Maar deze simpele denkfout heeft wel tot gevolg dat wij vorig jaar maar één echt nieuwe hardcore IP hebben mogen verwelkomen: Dishonored. Een triest gevolg van een nieuwe strategie waar de consument onterecht de schuld van krijgt.

Want iedere populaire franchise is ooit begonnen met een eerste deel. Vervolgens groeien de verkoopcijfers bij een vervolg en als je geluk hebt is een derde deel nog succesvoller. Maar als je naast deze succesverhalen nooit iets nieuws probeert, dan zal dat succes uiteindelijk keren. Hoe succesvol Call of Duty ook is, Black Ops II heeft het minder goed gedaan dan zijn voorganger en dat zal met meer franchises gebeuren.

Bedrijfsvoering is risico’s nemen en geen enkel bedrijf is groot geworden met veilige beslissingen. BioShock, Mass Effect, Uncharted, Call of Duty, allemaal grote franchises die een eerste game hebben gehad waar serieus geld in is gestoken! Dat het af en toe mislukt (en soms geheel onterecht!) met bijvoorbeeld Mirror’s Edge is geen reden om ermee te stoppen. Het zijn ook de uitgevers die te weinig nieuwe IP’s hebben gelanceerd de laatste jaren die het zwaar zullen krijgen bij een volgende generatie consoles. Rockstar heeft naast GTA nu ook Red Dead Redemption, Ubisoft komt met Watch_Dogs, Sony komt met The Last of Us. En of de laatste twee het gaan redden? We weten het niet. Wat ik wel zeker weet? Zonder een eerste deel is er nooit een franchise.

Behalve bij Star Wars natuurlijk. Maar alleen genialiteit kan beginnen met een vierde deel…

Groetjes!

Peter

  1.   
    segin's avatar

    Goed stuk. Ik heb ook nooit gesnapt waarom een nieuwe generatie consoles de oplossing zou zijn.

    Dat het af en toe mislukt (en soms geheel onterecht!) met bijvoorbeeld Mirror’s Edge is geen reden om ermee te stoppen.

    Dit is echter wel logisch. Als er veel geld in word gestoken en de game verkoopt vervolgens zeer matig, gaat een uitgever er uiteraard niet mee door. Zo gek is dat niet, helaas.

    Overigens is Red Dead Redemption niet echt een nieuwe franchise, maar het is uiteraard wel als iets nieuws in de markt gezet en niet als de opvolger van RD Revolver.

  2.   
    soldierarjan's avatar

    Ik denk dat je in deze tijd een nieuwe IP uit brengt je meer kans hebt dan met een vervolg mensen willen weer nieuwe dingen doen en proberen en dat zal zeker met next-gen gebeuren.
    Heavy rain is goed voorbeeld dat mensen iets anders willen de game was totaal afwijkend van de rest en sony heeft toch dik winst op gemaakt.

  3.   
    Kill Gamer 01's avatar

    Ik denk dat op dit moment vele onaangekondigde nieuwe IP’s gemaakt worden voor de next-gen consoles. De reden waarom Gears of War Judgment en God of War Ascension niet goed verkochten is omdat de consument momenteel spaart voor een PS4 en next-gen Xbox console en wachten op een nieuwe franchise voor die nieuwe consoles.

  4.   
    G-6's avatar

    wat ook wel iets is waar ik wel eens over na denk als ik dat verhaal over vervolgen hoor is dit:

    De ontwikkelaars zeggen dat comsumenten (bijna) alleen maar vervolgen kopen, maar hoeveel sequel/prequels hebben we in verhouding met nieuwe IP’s.

    Correct me when i’m wrong: als 100 games zijn en 85 zijn vervolgen dan heb ik ergens het idee dat de vervolgen ons min of meer worden opgedrongen.

  5.   
    lassieman's avatar

    Op dit moment moeten denk ik de indie-ontwikkelaars het laten zien door met creatieve nieuwe ideeën te komen. Met bijvoorbeeld Minecraft is het bewezen dat we zeker niet alleen op vervolgen zitten te wachten, maar eerder op compleet nieuwe dingen, mits goed uitgevoerd natuurlijk.

  6.   
    toqeer's avatar

    wet wel zeker dat de volgende generatie nog minder gaat verkopen dan deze
    er zullen geen wonderen meer gebeuren als vroeger, 🙄