Dead Island: Riptide

Eind 2011 verscheen Dead Island, een actiegame waarin een resort overspoeld was door zombies. Het spel bood goede gameplay, maar had veel foutjes en bugs waardoor de game zijn volle potentieel niet haalde. Anderhalve jaar later kunnen we aan de slag met Dead Island: Riptide, het tweede deel in de franchise. Lukt het Dead Island: Riptide wel om de verwachtingen waar te maken en voldoende vernieuwingen te brengen?

Nieuw eiland

Dead Island: Riptide begint meteen na het einde van het eerste deel. De vier personages landen in de helikopter op het marineschip, maar zijn niet lang veilig. Het schip komt namelijk in een storm terecht en strandt op een naburig eiland. Ook hier zijn de zombies weer aanwezig en daarom moet je jezelf, je groepsgenoten en de lokale bevolking opnieuw gaan beschermen. Dit wordt steeds moeilijker en dus wordt het belangrijkste doel naar de grote stad te gaan zodat je groep veilig is. Ook wil je nog uitvinden wat de missie van het militaire schip was en waarom jij immuun bent voor het zombievirus.

Het vertrouwde werk

De stad is echter niet makkelijk te bereiken, je moet elke keer weer het eiland in om iets wat je nodig hebt op te halen. De ene keer ben je op zoek naar een pomp om water weg te halen en een andere keer naar een man die de weg naar de grote stad weet, maar dan zelf weer wat wil. Ook zijn er heel veel sidequests die je lang bezig kunnen houden, precies zoals in het vorige deel. De (repetitieve) gameplay is eveneens hetzelfde gebleven. De vele zombies die je tegenkomt dood je vooral met bijlen, messen en andere korte-afstandswapens; vuurwapens krijg je pas later in het spel en de ammunitie is ook nog eens zeldzaam. Als de zombies echt in een grote groep lopen, kun je weer het beste kiezen voor een molotovcocktail.

De gooi- en vuurwapens zijn ook een redmiddel als je stamina op is. Elke keer als je namelijk slaat of steekt, verlies je een deel van je balkje. Na één of twee zombies vermoord te hebben is het balkje soms al op, dat ligt aan je speelstijl. Alleen maar hakken op de romp van de zombie kost veel stamina, maar een zombie tegen de grond meppen en vervolgens op zijn hoofd schoppen kost een stuk minder. Ook kun je ervoor zorgen dat je stamina veel minder snel opgaat door je skillpunten in deze categorie te stoppen als je een level omhooggaat. Er zijn echter nog heel veel andere keuzes zoals meer energie, sterkere aanvallen en minder geld verliezen als je doodgaat. Die grote variatie in keuzes is vrij goed gedaan, meestal zijn er wel zo’n drie verschillende dingen die je wilt doen. Je hebt echter maar één puntje…

Vernieuwingen

De twee bovenstaande alinea’s hadden net zo goed in de recensie van Dead Island kunnen staan. Is er dan helemaal niets nieuws toegevoegd? Jawel, er is bijvoorbeeld een extra personage om te kiezen in het begin van de game. Deze man heet John, is een ontslagen soldaat en is gespecialiseerd in vechten met zijn handen. Nu denk je vast: waarom zou ik willen boksen met een zombie, dan kom ik toch veel te dichtbij? Het voordeel is dat het nauwelijks stamina kost, de snelheid van de klappen hoog ligt en als je een klauw aantrekt, dan ben je toch vrij sterk.

De ‘grote’ vernieuwing is de omgeving waarin de game zich afspeelt. Het eiland en later de stad waar je bent is namelijk gedeeltelijk overstroomd! Dit ziet er niet alleen prachtig uit, het betekent ook dat je weleens door het water moet waden. Dat kun jij moeilijk, maar de zombies hebben er totaal geen moeite mee. Gelukkig heb je ook de beschikking over een boot, je kunt daarmee gewoon over alle zombies heen varen. Soms klimmen ze er nog op, maar dan zijn ze er makkelijk af te rammen. Toch is het niet de optimale manier van reizen. Dit komt vooral doordat de boot niet echt snel is en de waterwegen niet optimaal liggen. De auto blijft de snelste en makkelijkste manier om te reizen en dus gebruikte ik de boot alleen als het moest.

De laatste vernieuwing is de grotere focus op je team. Er zijn niet alleen hoofdmissies en sidequests, maar ook teammissies. Je moet dan spullen zoeken voor de andere personages. Zij zullen daarna sterker zijn tijdens de aanvallen op je kamp. Die gebeuren af en toe in het verhaal en zijn best cool. Je team wordt van alle kanten aangevallen en je kunt wat verdediging neerzetten. Dat stelt niet veel voor, maar het is wel een leuke variatie op de andere missies.

Beter dan het eerste deel?

Een nieuw personage, een andere omgeving en wat meer variatie in de missies. Dat klinken niet als ultieme vernieuwingen. En toch is dit deel beter dan het vorige. Dat komt vooral door de betere afwerking. Twee jaar geleden oordeelden we namelijk dat één van de grote minpunten het grote aantal bugs was. Die zijn nu veel minder aanwezig; er is in mijn campagne maar één keer een zombie vastgelopen in de omgeving.

Ook het verbeteren van kleine details maakt dit tweede deel lekkerder om te spelen. De wapens gaan bijvoorbeeld een stuk langer mee. Nu hoef je dus niet continu een nieuw wapen te zoeken en kiezen, maar kun je favorieten creëren. Daarbij is het handig dat er duidelijk is aangegeven of het nieuwe wapen beter of slechter is. Verder is het spel wat makkelijker, ook geen slechte ontwikkeling. Het is wel jammer dat er nog steeds geen offline co-op is. De game zou zo leuk kunnen zijn, samen op de bank. Het is dan lekker samen overleven. Maar nee, je kunt alleen online of via system link samen spelen. Opnieuw een gemiste kans…

Conclusie

Dead Island: Riptide biedt dezelfde gameplay als zijn voorganger: heel veel hakken, steken en slaan op zombies! Dit werkt prima, want de besturing is goed en je hebt veel keuze in de typen wapens en in het kiezen van de skills. Jammer genoeg zijn er geen grote vernieuwingen aangebracht; de nieuwe omgeving en het kunnen varen in een boot is nog het meest opvallend. Gelukkig is de game wel een stuk beter speelbaar geworden door een grotere binding met je team en vooral een betere afwerking dan het vorige deel. Natuurlijk lijdt Dead Island: Riptide nog steeds aan repetitieve gameplay, maar is het wel iets beter dan het eerste deel en best een aankoop waard. Zeker omdat de game niet voor de volle mep in de winkel verschijnt!

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Zombies afmaken is leuk!
  • Gameplay werkt nog steeds erg goed
  • Beter afgewerkt dan eerste deel
  • Veel keuzes wat betreft skills

Wat is NOT

  • Wordt wel wat repititief
  • Geen offline co-op
  • Weinig tot geen echte vernieuwingen

8

  1.   
    D_Dog's avatar

    Heb er zin in, had ook veel plezier aan het eerste deel. 8)

  2.   
    DeAdSeYe's avatar

    Naar het lezen van deze review blijf ik nog met vele vragen zitten, persoonlijk vindt ik dit een magere review.

    Over bugs in deel 1 kan je niet meer oordelen, onderhand zijn al genoeg patches uitgekomen wat vele hinderlijke bugs hebben gefix. Daarnaast is Dead Island 1 ook een stuk stabieler geworden.

    Hoe is het level systeem, deel 1 was erg slecht. Hoe zit het met wapen upgrades, zitten er nog altijd ongeloofwaardige elektrische zwaarden in het spel? Geen nieuwe zombies of zitten er nog altijd speciale zombies in?

    Ik lees over de hele review eigenlijk alleen, nieuwe personage, nieuwe omgeving en herschreven missies, einde.

    Stamina is dan wel weer een plus punt, maar dit was in deel 1 ook al.
    Zolang ze geen beter level systeem hebben, ongeloofwaardige wapens erin stoppen is het voor mij geen €50 waard.

    Als er niet meer kan worden verteld, dan neem ik mijn woorden terug. Maar dan is dit toch wel een héél slecht deel.

    Ik wacht liever op State of Decay, maar de echte zombie game ben ik nog niet tegen gekomen. DayZ & WarZ komen in de buurt, maar ze zijn het beide net niet..
    Project Zomboid is toch wel de beste zombie game wat ik ken, alleen dit is geen FPS of Third person shooter maar een oldschool game.

  3.   
    Johan L's avatar

    Bedankt voor je vragen:

    -het levelsysteem zit zoals gezegd prima in elkaar. Je kunt uit drie verschillende kanten kiezen: je speciale aanval, je specialisatie qua vechten (zoals hand tot hand) en overleving. Elke keer als je een level omhoog gaat kun je een skill kiezen en er is dus lekker veel keuze. Hoe verder je in een kant komt, hoe beter de skills worden meestal.

    -de wapens zijn weer te versterken en te veranderen en kunnen hierdoor inderdaad wat onrealistisch worden. Op een gegeven moment werden zombies geeloctutreerd als ik naar ze sloeg met mijn handen. Leuk, maar niet realistich

    -bijna alle zombies zijn van de normale variant, al zitten er wat sterkere tussen. Ook zijn er zombies die ontploffen, zogenaamd dood in het water liggen en eentje die heel hard schreeuwt.

  4.   
    SonyBoy's avatar

    Als ik het goed heb is Dead Island vijf jaar in de maak geweest en een vervolg waar maar anderhalf jaar tijd aan is besteed doet al betere dingen? Dat zegt al veel over het origineel… ;P

    Dead Island (1) is trouwens een uiterst vermakelijke co-op game, daar niet van.

  5.   
    Carcass's avatar

    Wat ik me afvraag is of er meer variatie in de missies is? In deel 1 was het mij teveel heen en weer lopen voor een lullig knopje of object.

  6.   
    Johan L's avatar

    Carcass schreef, "Wat ik me afvraag is of er meer variatie in de missies is? In deel 1 was het mij teveel heen en weer lopen voor een lullig knopje of object. "

    Er is niet veel meer variatie bijgekomen. Voor alle sidequests is dat zeker zo: je wordt erop uit gestuurd om iemand of iets te zoeken en moet weer terug om je beloning op te halen. Ook in de hoofdmissies is dit veel het geval, alleen ga je vooral heen. De rest van de groep sluit steeds aan nadat je bijvoorbeeld een gebied veilig hebt gemaakt. Ook zijn er de genoemde aanvallen op je kamp. Veel zombies komen van alle kanten en je moet iedereen verdedigen. Die leveren wel wat variatie en spanning op.

  7.   
    Carcass's avatar

    Johan L schreef, "

    ”Carcass” schreef, "Wat ik me afvraag is of er meer variatie in de missies is? In deel 1 was het mij teveel heen en weer lopen voor een lullig knopje of object. "

    Er is niet veel meer variatie bijgekomen. Voor alle sidequests is dat zeker zo: je wordt erop uit gestuurd om iemand of iets te zoeken en moet weer terug om je beloning op te halen. Ook in de hoofdmissies is dit veel het geval, alleen ga je vooral heen. De rest van de groep sluit steeds aan nadat je bijvoorbeeld een gebied veilig hebt gemaakt. Ook zijn er de genoemde aanvallen op je kamp. Veel zombies komen van alle kanten en je moet iedereen verdedigen. Die leveren wel wat variatie en spanning op.
    "

    Dank, reden voor mij om hem niet te kopen. Hoop dat ze in de toekomst het concept nog eens echt goed verbeteren.

  8.   
    toqeer's avatar

    wat is deel 2 weer eens verassend goed geworden heb deel 1 nog niet eens uit, 🙂

  9.   
    ozzman's avatar

    ik ga het morgen wel zien wat het is. Vandaag besteld bij billgames.nl voor 38 euro.
    Moet alleen postnl wel meewerken. Ach ja dan zie we het zaterdag wel