Pikmin 3 Fast Forward 2013

2013 staat alweer voor de deur en ook het komend jaar belooft fantastisch te worden. We kunnen vele nieuwe games verwachten en net zoals elk jaar laten de redacteuren van Gamersnet jullie weten wat er aan komt en waar zij zin in hebben. December en januari staan dan ook in het teken van de Fast Forwards 2013. Vandaag bekijkt Valentijn het wonderlijke sprookjesachtige avontuur dat Pikmin 3 heet.

Rood, blauw, geel, paars en wit. Schuddend hoor ik ze om me heen. Iets verderop kan ik het groene gras al ruiken. In de verte valt iets te zien wat het meest weg heeft van een enorme pelikaan. Tijd om de poelier uit te hangen en dat gevogelte eens een lesje te leren. Het is natuurlijk mogelijk om een steen te pakken en deze met enige vaardigheid tegen het beest zijn schedel te mikken. De keuze valt echter toch op het gooien van mijn medesoldaten. Een beetje primitief, maar effectief is het zeker.

Planten groeien traag

Acht jaar is het alweer geleden dat we konden spelen met een nieuw Pikmin-deel. Het strategiespel met de kleurige wezentjes wist de Nintendo Wii namelijk vrijwel geheel over te slaan. Nouja dat is maar ten delen waar. We kregen namelijk wel een tweetal aan ports van de oude Gamecube-versies. Beide spellen wisten echter weinig toe te voegen, buiten het mogelijk maken om het spel nu met de Wii-afstandsbediening te spelen om. De tijd van absentie is echter over. Nog een paar maanden en we kunnen weer met een gloednieuwe Pikmin aan de slag.

Op naar huis, alweer

Als we maker Shigeru Miyamoto mogen geloven wordt het verhaal vrijwel gelijk aan de voorgaande delen. Je bestuurt als speler het karakter (waarschijnlijk) Kapitein Olimar en of andere karakters. Via Olimar is het weer mogelijk om kleine plantenmannetjes aan te sturen en zodoende onderdelen van je ruimteschip te verzamelen. Nico van Eigen huis en tuin zou letterlijk groen zien, echter ditmaal van jaloezie. Eenmaal verzameld kun je weer veilig terug naar huis, voor de derde maal. Het exacte verhaal moet nog bekendgemaakt worden, maar het is vrijwel zeker dat de speler ook in dit deel weer een race tegen de klok mag voeren. De Pikmin-wereld heeft namelijk niet genoeg zuurstof en levensonderhoud te bieden om langer dan dertig dagen te overleven. En om nou op je trouwe Pikmin-soldaten als voedselreserve over te stappen…

In dit nieuwe deel staan de mogelijkheden van de Wii U bij de gameplay centraal. Via de Gamepad is het mogelijk om Pikmin aan te sturen. Daarnaast kun je op het kleine schermpje locaties van belangrijke plekken en voorwerpen zien. Het geeft hopelijk net dat extra beetje strategische mogelijkheden. Mocht je hier geen zin in hebben is het ook mogelijk om als ‘vanouds’ de Wiimote en Nunchuck op te pakken en monsters en muren te slopen met je trouwe metgezellen.

Vernieuwing

Wat meteen opvalt als je de beelden ziet is hoe weergaloos opgepoetst het eruit ziet in vergelijking met de eerdere delen. Een titel als Pikmin 3 toont de ware kracht die het nieuwe apparaat van Nintendo daadwerkelijk heeft. Je kon je nog nooit zo prachtig inleven in de fantasierijke werelden. Het fruit dat je moet verzamelen glanst fel en weet dan ook menig persoon met trek achter te laten. Ook de schaduwen worden zowel op het land als op het water correct weergegeven.

De enige vernieuwing zit hem echter niet in het grafische aspect. In Pikmin 3 maak je namelijk kennis met de ‘rock’ Pikmin. Deze stenen Pikmin-varianten kunnen extra veel schade uit delen en zijn in staat harde objecten tot brokjes te vermorzelen. Strategisch gezien wordt het bijvoorbeeld ideaal om deze Pikmin-bodybuilders als eerste in te zetten om zo het pantser van vijanden kapot te maken. Momenteel is dit nog de enige bekende nieuwe soort, echter zijn er al wel hints gegeven die wijzen in de richting van een vliegende Pikmin en hopelijk komt er nog veel en veel meer nieuws op ons af.

Voorlopige conclusie

Pikmin 3 staat gepland voor het tweede kwartaal van 2013 en verschijnt exclusief op de Wii U. Het wordt de eerstvolgende grote Nintendo-titel op de Wii U na New Super Mario Bros U. Het spel lijkt al het goede van zijn voorgangers mee te nemen en dankzij de grafische kracht van de Wii U een extra likje karakter te krijgen. Daarnaast is de Wii U-Gamepad perfect voor om net dat tactische laagje meer te bieden. Het is afwachten wat voor uitbreidingen we nog meer kunnen verwachten, maar met enkel nog een half jaartje te gaan mag Miyamoto wel eens een boekje gaan opendoen. Doordat er nog weinig nieuwe Pikmin bekend zijn blijft onze barometer nog tussen ‘hot’ en ‘not’ hangen, maar Miyamoto kennende gaat dit helemaal goed komen.

Bekijk onze Pikmin 3 gamepagina om nog veel meer over de game te weten te komen, bekijk screenshots, check video’s en lees al het nieuws.

  1.   
    MaxDamage_NL's avatar

    Ik mis … Simulator/Tycoon 2013!

  2.   
    mmx's avatar

    Dit kan wel eens een ik wil een Wii U titel worden 🙂 De eerste Pikmin games waren ook echt leuk .

  3.   
    toqeer's avatar

    ziet er wel grappig uit wel mooi 🙂

  4.   
    DaRicci's avatar

    mmx schreef, "Dit kan wel eens een ik wil een Wii U titel worden 🙂 De eerste Pikmin games waren ook echt leuk ."

    Helemaal mee eens! Mijn zus wacht al jaaaaaaaaaaaaaaren en baalt nu dat ie alleen op de U komt.
    Wel een potentiele ´system-seller´ dus:p