Wonderbook: Book of Spells

Boeken lezen is al een aantal jaar een hobby van me en ik lees vooral (historische) thrillers en zwarte humor. Ooit heb ik mij gewaagd aan Harry Potter en hoewel ik nooit echt ver ben gekomen, is het toch een leuke serie die vooral ontzettend succesvol is gebleken. Sony is daarom een magische samenwerking aangegaan met J.K. Rowling, de auteur van de Harry Potter-reeks, en middels haar bedrijf Pottermore is Book of Spells ontstaan, een verhaal binnen Wonderbook. Dit boek kan duizenden verhalen op je PlayStation 3 toveren met de Eye en je beleeft ze door middel van Move. Is Wonderbook een pretentieuze gadget of heeft het met Book of Spells potentie?

We hebben hier te maken met een PlayStation Move-titel en hoewel de bewegingscontroller als hoogstaand snufje techniek de markt op werd geslingerd, blijken de games helaas niet van dezelfde kwaliteit. Maar weinig titels weet de Move te benutten; Wonderbook lijkt hier verandering in te brengen. Wonderbook is een echt boek dat je vast kunt pakken, een fysiek gestalte. Middels de Eye-camera, Move en het boek dat de augmented reality op je beeld laat verschijnen, wordt er een verhaal getoond dat je doorloopt. Book of Spells is de eerste in de reeks en sleept je mee het Harry Potter-universum in. En nee, dit keer geen bekende personages uit de boeken en de films, maar juist een achtergrond die verteld wordt: tovenaars en heksen uit de geschiedenis krijgen vorm en je komt te weten hoe toverspreuken zijn ontstaan.

Stappen tellen

In essentie is Wonderbook gemaakt voor de jongere gamer en dat is direct te merken aan de simplistische en wat langzamere uitleg tijdens de gehele game. De opbouw is natuurlijk erg belangrijk en aangezien het boek in het zicht van de camera moet liggen, is het verstandig en aan te raden met het Wonderbook op de grond te gaan zitten en je PlayStation Eye erop te richten. Zorg dat zowel jij als het boek goed in beeld is met de Move in je hand en let tevens op dat je voor voldoende licht zorgt voor de registratie van het spel. Het spel overdag spelen is nog het slimste, maar in deze donkere dagen lukt dit natuurlijk niet altijd. Creëer voor jezelf dan ook genoeg licht middels lampen; ik heb prima kunstmatig licht, dus voor mij is Wonderbook: Book of Spells ook ’s avonds goed te spelen. Het is echter jammer dat er door lampen schaduwen ontstaan en het beeld meer pixels bevat door de mindere lichtinval. Voorbereiding is het halve werk.

Wingardium Leviosa!

Book of Spells leert je spelenderwijs de beginselen van spreuken. Met de Move – die inmiddels is veranderd in een toverstaf – maak je daadwerkelijk de bewegingen om een spreuk te activeren en het is ook erg leuk de benaming erbij uit te spreken. De game is in principe een geheel van verhaaltjes en interactie door middel van spreuken leren en ze op den duur uitvoeren in tests. Andere Wonderbook-titels zullen misschien meer actie bieden, maar Book of Spells is echt een leuke leermethode in de praktijk. De jongere gamer zal het ook grappig vinden zichzelf te zien op tv en zich bezig te zien tijdens het verhaal.

Het boek voor je tovert immers een interactieve omgeving van pagina’s waarvan je de letters in je beeld kunt tillen. Bovendien verschijnen er potten met ogen erin, kikkers en andere voorwerpen om op te tillen of te bewerken met spreuken. Elk hoofdstuk, in totaal vijf die opgedeeld zijn in twee delen, tellen zes elementen verdeeld over twaalf pagina’s. Na twee voltooide pagina’s sla je de bladzijde om naar de volgende opdracht totdat het boek uit is. Als je het Wonderbook dan weer dichtslaat, kun je via het verschijnende menu het volgende hoofdstuk kiezen. Elk hoofdstuk leert je een aantal spreuken en via een verhaaltje wordt de achtergrond van die spreuk verteld. Dit wordt echt op een toffe manier gedaan, want vanuit het boek verschijnt er een soort poppenkast waarin een verhaal wordt verteld. Je komt te weten wie de toverspreuk heeft bedacht en hoe het proces daarachter is verlopen. Tussendoor kun je weggelaten woorden kiezen die het verhaal een iets andere wending geven als je het foute antwoord selecteert. Uiteraard komt er veel humor en luchtige momenten bij kijken, zodat het voor kinderen een genot is om naar te kijken en daarna mee te spelen.

Dynamische magie

Naast spreuken leren, zoals dingen laten zweven, water spuiten, licht creëren en vuurballen afschieten, ga je hier ook daadwerkelijk mee aan de slag. Je moet bijvoorbeeld een paard temmen door een hoofddeksel te vinden en op zijn hoofd plaatsen. Echter, je zult eerst een zoektocht moet doorlopen; er zijn diverse obstakels, zoals een poort die je alleen open krijgt door metalen radwielen op te tillen en goed te plaatsen, kisten openen, planten verschroeien met licht en dan kun je pas het paard gaan temmen. Zo vind je ook voorwerpen en dieren in het donker, zul je vechten tegen dieren en andere tovenaars en ga je meerdere puzzels tegemoet die je met spreuken te lijf gaat. Ook leuk is een extra dynamisch element in het spel, namelijk dat je soms het boek moet kantelen. Dit is om bijvoorbeeld in een diepe put te kijken of het water van het boek te laten glijden dat je net hebt natgespoten. Een grappig extraatje voor meer variëteit.

Helaas houdt er hierbij wel een beetje op. Een spreuk opnoemen, de beweging leren, de pagina omslaan en dit in andere omgevingen herhalen en dat is het wel. Er zijn wel de tests aan het einde van een hoofdstuk, die zijn zeker leuk om uit te voeren en hoewel ze iets meer vaardigheid vereisen zijn ze toch niet al te moeilijk. Het is dan ook jammer om te zien dat Book of Spells toch echt meer voor kinderen blijkt. De ontwikkelaar had er goed aan gedaan om naast de prima verhaaltjes toch iets meer uitdaging in het spel te stoppen.

Conclusie

De intentie van Book of Spells is natuurlijk kinderen op een leuke manier interactief bezig te laten zijn met een spel. Het blijft een fysiek boek dat een narratief vertelt en je ook echt laat bladeren door het boek. Daarom is het voor kinderen een zeer geschikte game om te beleven met de Move, de dynamische spelletjes en de fantasievolle ervaring. De humor, de duidelijke vertelwijze en de poppenkast-verhaaltjes lijken goed te werken en kinderen kunnen zich hier zeker een tijdje mee vermaken. Het ziet er leuk en kleurrijk uit dat zet Wonderbook toch wel op de kaart. Wel zijn de handelingen vrij simpel, aangezien het opblazen van een pompoen, het optillen van een kikker en het vullen van een bak water niet veel kunsten vereisen. De eindtests gooien al je geleerde spreuken bijeen en schenken je iets meer uitdaging, maar dit gaat niet met volle overtuiging. Het concept van Wonderbook is wat mij betreft al wel geslaagd en Book of Spells is zeker niet slecht, maar ik snak nu al naar meer games die nog meer potentie uit Wonderbook halen.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Wonderbook werkt erg goed
  • Verhaaltjes met humoristische insteek
  • Veel interactie

Wat is NOT

  • Te weinig uitdaging
  • Veel licht is een pré

7.5

  1.   
    IyanHarm's avatar

    Kunnen ze hier ook een volwassenen versie voor maken 😛

  2.   
    JustB's avatar

    Leuk voor de kids voor onder de kerstboom….niks voor mij ! 😛

  3.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Ik weet dat dit voor kinderen bedoelt is, maar deze lijkt me zo leuk om het te spelen. 😛

  4.   
    toqeer's avatar

    ziet er wel heel leuk uit moet ik toegeven maar ga hem niet halen 🙄