Wonderbook: Book of Spells

Een wonderlijke wereld beleefden we op de Gamescom met Wonderbook en dan met name het ‘Book of Spells’. Middels het speciale boek voor de PlayStation 3 en PlayStation Move mochten we spreuken leren, vochten we tegen andere magiërs en kregen we oude verhalen voor onze kiezen. Het concept is zeer sprekend en ik ben dan ook benieuwd wat de toekomst van Wonderbook ons zal brengen. Pak je magische stok en versla je ergste vijanden met diverse spreuken.

Book of Spells is absoluut niet het enige verhaal voor Wonderbook. Op de persconferentie van Sony kondigde het bedrijf al twee nieuwe verhalen aan, namelijk Digg’s Nightcrawler en BBC Walking With Dinosaurs. De laatstgenoemde is eerder een leerzame versie van Wonderbook, want je leert de geschiedenis van dinosauriërs, welk dier wat eet, wat je kunt ze voeren en ze zijn te onderzoeken. Ook heeft Sony gemeld dat ze een samenwerking aan zijn gegaan met Disney en dat hier dus verhalen van zullen verschijnen.

Book of Spells

Het Boek der Spreuken ofwel Book of Spells, dat is het eerste verhaal waar Sony mee pronkt om Wonderbook te tonen. Wonderboek is een echt boek, twaalf pagina’s dik, en in dit boek zitten sensoren die middels de PlayStation Eye en het bijbehorende spel een wonderlijke wereld op je scherm zullen toveren. Het concept is al jaren in ontwikkeling bij Sony London Studio en telkens werden de technieken geavanceerder en kon er steeds meer getoond worden. Niet alleen personages en stilstaande gebouwen zijn in Wonderbook te vinden, maar ook puzzels door de geïmplementeerde mechanics en physics. Het is in de loop der tijd behoorlijk dynamisch gemaakt.

Nu laat het Book of Spells de eerste kracht zien van de techniek. Dit eerste verhaal is in samenwerking met Pottermore gecreëerd en J.K. Rowling, de auteur van de ontzettend populaire reeks van Harry Potter, heeft het geschreven. Het is dan ook niet vreemd dat haar verhaal voor Wonderbook met deze serie te maken heeft. Dit boek heeft invloeden van een 200 jaar oud boek uit de bibliotheek van Hogwarts. Echter, we zullen geen bekende karakters tegenkomen in Book of Spells, al merk je zeker aan de stijl, sfeer en de gehele entourage dat het Harry Potter ademt.

Wingardium Leviosa

In essentie is Book of Spells voor kinderen tussen de zes en twaalf jaar, al is het voor de oudere generatie heel herkenbaar. Het spel kent namelijk een verhaal, maar daarnaast moet je uiteraard zelf aan de slag. Je PlayStation Move verandert in een toverstaf en in de game zul je begeleid worden om hiermee spreuken te leren en te zien en te voelen wat deze voor effect hebben. De spreuken leer je door woorden uit het scherm te slepen, tekst uit het boek te dragen zodat het wordt voorgelezen en de juiste letters te schrijven met je Move-staf. In elk hoofdstuk, er zijn er vijf in totaal, zul je deze diverse spreuken leren die bekend zijn uit het Harry Potter-universum en aan het einde van een hoofdstuk krijg je een conundrum voor je. Dit is een test die je moet doorstaan alvorens je door mag naar het volgende deel van het verhaal. Op een begeleidende manier schiet je op den duur vuurballen af, laat je potten met slijmerige ogen zweven en zul je pompoenen laten ontploffen. Er zit variatie in en je moet goed onthouden hoe de beweging van juist die ene spreuk ging, en natuurlijk hoe je hem uit moet spreken. Book of Spells is niet alleen educatief, want je zult ook vijandelijke magiërs moeten verslaan door met je staf te schieten.

Grootse muziek

Harry Potter draait niet alleen om de personages, de omgeving of de herkenbare omgang als vriend en vijand. Nee, ook muziek is van belang en London Studio pakt hiermee dan ook gretig uit. Muziek en geluid zijn de laatste jaren veel belangrijker geworden in games en voor Book of Spells zijn hele orkesten uit de kast getrokken. Er worden in het spel verscheidene stukken van onder andere Mozart en Brahms gespeeld om de sfeer in het verhaal goed op de kaart te zetten. Veel klassieke muziek en de orkesten zijn ook gebruikt voor de deuntjes en andere geluiden in de game. De ontwikkelaar wil voor de perfecte beleving tevens natuurlijke elementen gebruiken, dus er zijn geluiden uit de natuur opgenomen en in Book of Spells verwerkt. Dit wordt gedaan voor een authentiek en realistisch gevoel, zodat kinderen veel beter in de belevenis zitten.

Werk aan de winkel

Hoewel dit eerste verhaal eigenlijk voor kinderen bedoeld is, heb ik zeker plezier beleefd aan mijn speelsessie op de Gamescom. Echter, ik speelde Wonderbook: Book of Spells op de beursvloer waar de lichtinval geenszins ideaal te noemen was. Daarom had ik niet echt een heel goede ervaring, zo viel de connectie met de Move soms weg en de Eye registreerde niet alle bewegingen. Net als bij elk ander Move-spel, is het aan te raden in een goed verlichte omgeving te spelen. Het is jammer dat ik nog niet heel positief ben door de eerste speelsessie, want Wonderbook heeft allicht potentie en tijdens de presentatie die ik eerder bijwoonde, werkte het concept wel naar behoren.

Voorlopige conclusie

Wonderbook: Book of Spells is in wezen een spel voor de jongere gamer, maar voor mensen die graag een verhaal omtrent het universum van Harry Potter willen meemaken is het ook best grappig. Het is logischerwijs een simplistische manier van spreuken leren en het narratief ook zeker niet diepgaand. Het concept is wel sprekend en gezien de herkenbare, leuke omgevingen, gecombineerd met de manier waarop muziek en geluiden zijn geïmplementeerd, zal het voor kinderen een amusante belevenis zijn. Misschien dat wij als oudere gamers liever wachten op een volwassener verhaal voor Wonderbook.

  1.   
    lassieman's avatar

    Wel jammer dat deze alleen voor de Move is..

  2.   
    toqeer's avatar

    ziet er best wel leuk uit wel grappig 😛