Injustice: Gods Among Us

Injustice: Gods Among Us was in speelbare vorm op de beursvloer van Gamescom aanwezig, maar ook had uitgever Warner Bros. de game achter de schermen staan. Een presentatie van senior producer Adam Urbano en producer Erin Piepergerdes wist zeker veel van het spel te verduidelijken. Het vechtspel gebaseerd op DC Universe doet sterk denken aan Mortal Kombat, maar belooft toch zeker ook een eigen smoel te krijgen.

Mortal DC Kombat

Eind 2008 kwam Warner Bros. met Mortal Kombat vs. DC Universe, die twee werelden wist te combineren in een vechtspel. Op zich waren de kritieken aardig positief, maar dat de bruutheid van Mortal Kombat geen uiting kon krijgen in het spel werd als spijtig ervaren. De game zou namelijk een niet al te hoge leeftijdsrating mogen meekrijgen vanwege de DC Universe-kant. Nu is hetzelfde ontwikkelteam, ditmaal onder de banier van Nether Realms, bezig met een fighter die zich volledig richt op het universum van de comics van DC en ook hier ontbreken fatalities.

De vergelijking met Mortal Kombat blijkt zeer goed op te gaan. Producers Adam Urbano en Erin Piepergerdes wisten dit zelf namelijk ook min of meer te bevestigen. Mortal Kombat, maar dan met personages uit DC Universe dus. Gelukkig lijkt het er wel op dat Injustice: Gods Among Us een eigen smoel krijgt, ondanks het feit dat inspiratie duidelijk wordt geput uit het rijke verleden van het ontwikkelteam. Het gebrek aan fatalities is ditmaal bovendien niet erg, omdat de game niet pretendeert een volledige Mortal Kombat te zijn.

Eigen smoel

Het meest invloedrijke en unieke aspect van de game is ongetwijfeld dat de personages zijn verdeeld in drie verschillende categorieën. Zo zullen de figuren bij respectievelijk kracht, snelheid en gadget zijn ondergebracht. Personages die onder de krachtgroep vallen zijn bijvoorbeeld Superman en Solomon Grundy, die het puur moeten hebben van hun bundels spier en figuren gebaseerd op snelheid, zoals Nightwing en Flash, doen weinig schade, maar voor een overwinning dienen zij hun snelheid juist in te zetten. Op zich is dit allemaal weinig opzienbarends, maar de derde categorie lijkt wel degelijk iets nieuws toe te voegen.

Gadgetpersonages moeten het noch van hun snelheid, noch van hun kracht hebben. In plaats daarvan hebben ze allerlei snufjes om de tegenstander uit te schakelen of te verwarren. In de presentatie liet Adam Urbano zien dat Cyborg bijvoorbeeld een grijparm kan gebruiken om het plafond vast te pakken om zich snel over de kaart te kunnen verplaatsen, of om aanvallen te ontwijken.

Interactiviteit

Toch blijven de verschillen tussen de categorieën aan personages niet slechts beperkt tot hun aanvallen. In Injustice is de interactiviteit met de omgeving van groots belang en ook hier vinden we de drie groepen terug. Verspreid over de kaart liggen bijvoorbeeld auto’s die je kunt inzetten. Sterke personages pakken deze vast om de tegenstander een hapje staal te laten eten, terwijl snelle figuren er juist tegenaan springen om ineens achter de opponent te staan.

Ook in de omgevingen zelf is interactiviteit een credo. Zo kregen we de Batcave te zien met daarin bijvoorbeeld een knop, die ervoor zorgde dat de Batmobile op de achtergrond raketten afvuurde. De meeste stages bestaan bovendien uit meerdere niveau’s. Zo kun je dus bijvoorbeeld een verdieping lager komen, iets dat Dead or Alive- of Tekken-spelers kennen. Opmerkelijk is wel dat je in Injustice ook terug kunt komen naar een vorige laag. Alle destructie die daar is aangericht blijft dan gewoon.

Voorlopige conclusie

Injustice: Gods Among Us lijkt een soort Mortal Kombat te worden, maar dan met personages die we kennen van DC Universe. Bovendien belooft de interactiviteit met de omgeving en de verschillende typen personages te zorgen voor een nieuwe ervaring. Fans van DC Universe behoren deze game in ieder geval in de gaten te houden.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren