Fable Heroes

Fable: Heroes is het warmhoudertje van Lionhead voor Fable: The Journey, maar moeten we van dit Xbox LIVE Arcade-spelletje ook echt warm worden? Het is natuurlijk Fable en Lionhead, maar zij kunnen ook een misser maken. Het is een lastige vraag…

Een moderne touch aan het sidescrolling genre

Fable: Heroes is een hack ’n slash-avontuur dat zich als een 3D-sidescroller op je scherm toont. Lionhead wil met de game een moderne touch aan het oude bekende sidescrolling-genre geven. Dit is tijdens het spelen goed te merken. Zo zijn er aan de ene kant oude elementen als het sidecrollen en een level keuze à la Mario Party op een spelbord aanwezig. Terwijl het spel aan de andere kant een moderne gestileerde look heeft, de camera bewogen kan worden en de gameplay en minigames lekker snel zijn.

Je speelt met vier man die er in dit geval uitzien als poppen uit het Fable-universum. Je kunt spelen met echte medegamers (online of offline) of computergestuurde vrienden. Na het kiezen van een level begint een ware strijd om gouden munten. Door vijanden als een echte hack n’ slash game neer te halen, komen overal en nergens munten te liggen. Al vechtend behoor je zoveel mogelijk van deze blinkende beloningen te verzamelen. Aan het einde van elk level is een minigame te vinden en ook hiermee kun je munten verdienen. De ene keer moet je een eindbaas verslaan en de andere keer race je op een slee van een berg af. De minigames zijn simpel en snel.

Het is een irritatiefactortje…

Hoewel het idee achter de game leuk is blijkt de uitwerking verreweg van fijn te zijn. Na een uur spelen kwamen er bij mij al heel wat irritatiepuntjes naar boven borrelen, of zoals Jochem Myjer altijd zegt: “het is een irritatiefactortje…” Wat vooral erg irriteert zijn de ongebalanceerde karakters. Het verschil in de kwaliteiten van karakters is zo groot dat meer dan de helft niet leuk is om te spelen. De overigen zijn veel sterker en sneller en daarom leuker en beter om mee te spelen. Vooral bij de online drop-in gameplay is dit funest, want hier kun je niet kiezen welk karakter je gaat representeren. Heb je geen geluk bij de random verdeling, dan is de kans dat je verliest groot. Ook is het hack n’ slash-gedeelte niet erg sterk. Het vechten is te simpel, waardoor het er op neerkomt dat wat in het rond button bashen de beste strategie is. Je hebt de keuze tussen een slappe snelle aanval of een langzame sterke aanval die wat health kost. Er zijn geen combo’s, geen skills en ook de treasuse chests voegen weinig toe. Bij het openen van een kist kan de speler kiezen tussen een tijdelijke power up of verslechtering die beide aan een random speler wordt gegeven.

Ook de levels van Fable Heroes zijn niet bijzonder te noemen. Hoewel de game er niet slecht uitziet en het Fable-universum best kansen biedt, doet het spel simpelweg te weinig. De levels zijn, met hier en daar een uitzondering, saai, en gecombineerd met de gameplay niet spannend. Je begint met het neermaaien van veel vijanden, dan komt er een object die voor veel munten in elkaar gehakt wordt, weer wat vijanden verslaan en vervolgens aan het eind een grote eindbaas of snelle minigame. Er zit te weinig creativiteit in het geheel. Ook de dark modus, die wordt vrijgespeeld na het uitspelen van alle levels, maakt het geheel niet beter. De modus moet alle levels moeilijker maken, maar over een echte uitdaging kun je het in Fable Heroes nooit hebben.

Conclusie

Fable Heroes voelt helaas aan als een ongeïnspireerde game. De levels zijn saai, de gameplay is te simpel en de balans tussen de verschillende karakters is erg vervelend. Het idee achter de game had tof uit kunnen pakken, maar Lionhead heeft heel wat designfouten gemaakt die er toe leiden dat het geheel niet leuk is geworden. Of je het spel nou online of offline speelt maak niet uit, je bent het gewoon snel zat. Sowieso ben je al binnen twee á drie uur aan het eind en ook dat is net even wat te kort. Sorry Lionhead, ik vind jullie Fable-games altijd leuk, maar dit keer moet ik toch echt aanraden om 800 Microsoft Points lekker ergens anders aan te besteden. Het vrijspelen van unieke items in Fable: The Journey haalt mij in ieder geval niet over de streep om dit toch te spelen. Het spel is een extraatje dat niet nodig was.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Leuke grafische stijl
  • Moderne design ideeën

Wat is NOT

  • Veel te simpele en repetitieve gameplay
  • Ongebalanceerde karakters
  • Saai level design
  • Te kort van duur

5

  1.   
    Tom's avatar

    Toch erg zonde, deze hele game. Ik denk toch dat dit een van de weinige Fable games is die ik voorlopig even laat liggen.

  2.   
    toqeer's avatar

    snap je ook gelijk waarom het een 5 haalt 🙄