Dead Space 3 hands-on

Na de ijskoude presentatie op de E3 werd ik heet voor het derde deel van de griezelige Dead Space-serie. De demonstratie van het eerste level tijdens de Electronic Arts persconferentie deed echter weinig imponeren: een overschot aan ingeprogrammeerde filmpjes in een ruimtemissie die eerder leek op een veredelde versie van het spel Helicopter. Griezelig teleurstellend. Hoopvol bleef ik wel toen bleek dat we op de Gamescom voor het eerst hands-on met de rest van het level mochten. Kan de speelsessie met Dead Space 3 de misser weer rechttrekken?

Oude cast, nieuwe twist

Dead Space 3 draait wederom om de enge avonturen van onze heroïsche ruimtetechnicus Isaac en zijn collega’s aan boord. Hoewel we te maken krijgen met dezelfde personages, monsters en de gameplay in het algemeen, is Dead Space 3 allesbehalve een logisch vervolg.. Het derde deel van de Dead Space-franchise speelt zich namelijk af in een alternatief universum, waarin de technologie ten opzichte van de eerdere delen, ruim honderd jaar ouder is. De originele cast dus, maar met een verfrissende twist. Op het verhaal wil ik in deze preview echter niet al te diep in gaan, het draaide bij de hands-on sessie immers om de gameplay. Meer informatie over de verdere verloop van het verhaal, wat later in de game, lees je in de E3-preview.

Doodle Jump in Space?

Alternatief universum of niet, achter de schermen bij Electronic Arts kregen we de kans om een van de eerste levels van Dead Space 3 te spelen. Hetzelfde level als hetgeen getoond werd in de demonstratie van Dead Space 3 op de EA-persconferentie: het twijfelgeval van de presentatie. Niet zo zeer vanwege de kwaliteit van het spel of de onmiskenbare flop met het geluid in de zaal, maar eerder vanwege het compleet misslaan van de plank. Ontwikkelaar Visceral Games probeert namelijk de ultieme Dead Space-game te maken voor loyale fans van de serie, maar de typerende Dead Space-gameplay was in geen velden of wegen te bekennen…

Gedurende de eerste paar minuten van de demonstratie breekt de hel los: Isaac en zijn medebemanning raken verstrikt in een zero-gravity mijnenveld, waardoor het trouwe ruimteschip in een korte periode wordt omgetoverd tot een metalen asteroïdenveld. Voor evacuatie is weinig tijd, maar Isaac weet in een epische cutscene nog net voordat hij de eindeloze ruimte in wordt gezogen, zijn zero-gravity RIG-pak aan te doen. Let wel: cutscene. Dit gehele eerste gedeelte van het level is meer film dan dat het game is. Enkele meters loop je zelf, maar voor de rest neemt de game het roer in handen en wordt je middels filmpjes geleid naar het volgende speelbare brokje van het level. Eenmaal cinematisch de ruimte in te zijn gezogen, mogen we de controller weer oppakken en nemen we de controle over Isaac weer op ons. Wat volgt is een stuk gameplay dat niet veel wegheeft van het aloude spel Helicopter of een app als Doodle Jump: Isaac beweegt door het mijnenveld richting zijn doel (een ontsnappingsmodule met daarin enkele overlevenden) terwijl hij de mijnen en enorme brokstukken van het schip ontwijkt. Diepgang is er weinig, horror blijft uit en moeilijk is het ook geenszins. Het is gewoon geen Dead Space, het is Doodle Jump in Space.

Horror als opluchting

Maar na het redelijk teleurstellende eerste deel van de hands-on sessie, mochten we nu meteen door naar de rest van het level, een stuk dat voorheen nog niet getoond is. Isaac weet zijn noodlottige medemensen veilig te dokken in een ander stuk schip en gaat in zijn eentje op zoek naar de hoofdgenerator van dit gigantische voertuig om alles weer werkende te krijgen. En jawel hoor: het is donker, het is benauwd en het stikt er van de enge Necromorphs. Dit is weer helemaal Dead Space. Al snel vergeten we het voorgaande stukje interactieve film en veredelde minigame en gaan we door in de griezelige gangetjes van het door monsters overgenomen schip. De gameplay is bekend, maar kent naar het schijnt ook genoeg vernieuwende elementen. In dit vroege level maken we namelijk al kennis met nieuwe Necromorphs, genieten we van verbeterde graphics en kunnen we al meteen gebruik maken van een compleet nieuwe feature: het fabriceren van je eigen wapens.

In Dead Space 3 is het meer dan ooit belangrijk om goed om je heen te kijken. Verspreid over de vele levels vindt je namelijke verscheidene onderdelen voor nieuwe vuurwapens. Onderdelen die je naar eigen wens kunt combineren op een futuristische werkbank. Combineer een module die speren af kan schieten met bijvoorbeeld een compressiekamer die explosieve rondes op je salvo’s laadt en gebruik een tweede trekker om de twee effecten van elkaar te scheiden. Een lastig recept, maar het resultaat is meer dan nuttig: de pijlen doen relatief weinig schade aan de gevoelloze Necromorphs, maar de explosieven die afgaan met een druk op je secundaire knop, maakt het dat je pijlen op commando uit elkaar kan laten splatten. Nog nooit was de vloer bedekt met zoveel stukjes Necromorph.

Het is slechts een van de vele voorbeelden van wat er allemaal mogelijk is op de werkbank. De combinaties van power-ups, verschillende salvo’s, trekkers, magazijnen en de zogenaamde ‘underbarrels’ zijn haast eindeloos. Het is zelfs mogelijk je oude, vertrouwde plasma cutter om te toveren tot een compleet ander, effectiever vuurwapen. Dit vormt ongetwijfeld later in de game mooie kansen om de speler dilemma’s voor te leggen: bepaalde onderdelen voor je wapens zijn natuurlijk met name sterk tegen specifieke tegenstanders, waardoor de speler wellicht een favoriet wapen achter moet laten, om een effectiever ander moordvoorwerp op zak te nemen. Zo genoot ik bijvoorbeeld erg van het laten bevriezen van Necromorphs met een heus ijswapen, terwijl een dergelijk pistool uiteraard weinig effect zal hebben op de bewoners van de ijskoude planeet Tau Volantis. Dilemma’s!

Voorlopige conclusie

Na de matige presentatie op Electronic Arts’ persconferentie, heeft Visceral Games het duidelijk weer helemaal goedgemaakt met deze puike hands-on demonstratie. De benauwde Dead Space 3-gameplay keert in volle glorie terug en is bruter dan ooit. De nieuwe wapens en Necromorphs, de verbeterde grafische praal en uiteraard de ontzettend brute mogelijkheid om je eigen wapens te fabriceren, maken het dat het vertrouwen in Dead Space 3 weer helemaal terug is. Laat de horror maar weer komen!

  1.   
    mmx's avatar

    Weer een om naar uit te kijken 🙂