PlayStation All-Stars Battle Royale Hands-on

Altijd al Sly Cooper, Ratchet & Clank of Sackboy in elkaar willen rossen met Nathan Drake, Jak & Daxter of Kratos? Hier heeft Sony het antwoord op met PlayStation All-Stars Battle Royale, de 2D button bash brawler. En ja, het is duidelijk dat veel mensen de vergelijking trekken met Super Smash Bros. van Nintendo. Niet heel verwonderlijk, want na een speelsessie blijft die vergelijking staan, met wat leuke tweaks, een ander puntensysteem en natuurlijk veel PlayStation-karakters.

Sony in elkaar slaan

Het concept nogmaals, is simpel. We kennen het als een 2D brawler waarbij je met maximaal vier spelers op het scherm elkaar het leven zuur moet maken. Diverse levels uit de PlayStation-wereld zijn zeker aanwezig en zoals in de intro staat, ook helden uit hetzelfde universum, aangevuld met karakters van third-party (multiplatform) games. Elk personage heeft unieke moves, vechtkunsten en wapens; Drake kan slaan, schoppen, met wapens schieten en een lege olieton wegschoppen om vijanden onderuit te halen, Kratos heeft de bekende Blades of Chaos en zelfs deels dezelfde combo’s als in de God of War-games en Sackboy heeft een brute backthrow, zijn paintgun is heilig en hij kan voorwerpen plaatsen, zoals een ventilator die vijanden weg kan blazen. Naast de eigen aanvallen, verschijnen er ook wapens random in de vechtarena. Je kunt met bijvoorbeeld Hedgehog granaten uit Resistance gooien, zijn er de Razor Claws uit Ratchet & Clank, het Gravity Shield uit WipEout en nog meer schutgerei en zwaarden.

De gameplay is vlug, maar toch om de vergelijking te maken, minder snel dan Super Smash. Zo heb in Nintendo’s reeks ook een aantal langzamere personages, al is de speelsnelheid een tikkeltje hoger dan PlayStation All-Stars. In Sony’s versie reageren de karakters gewoonweg iets slomer, al is dit zeker niet storend, want het blijft lekker chaotisch met vier man op een scherm. En omdat iedere vechter unieke moves heeft en je deze even onder controle moet krijgen, is de leercurve daardoor lager.

Puntensysteem

Wel is het zo dat PlayStation All-Stars een wat ander puntensysteem heeft dan zijn ‘tegenhanger’. Je kunt je vijanden in veel levels namelijk niet van het platform afslaan, dus je moet op andere manieren levens beroven. Door schade te doen aan anderen, kun je ‘powerups’ oppakken om punten te verdienen en je special move-balk aan te vullen. Met deze special move kun je vijanden dus wel echt doden door ze ver weg van het level te slaan. Sommige personages hebben een mêleeaanval, wat het lastig maakt om anderen te killen, terwijl karakters met een ranged aanval in een veilig hoekje hun speciale aanval kunnen uitvoeren en deze bijna altijd raken.

Bekende omgevingen

De levels zijn verder herkenbaar, want waar Nintendo Mario-, Metal Gear-, Pokémon- en Zelda-omgevingen gebruikt, is er bij deze game onder andere gebruikgemaakt van de vliegtuigscène van Uncharted 3 en het Metropolis uit Ratchet & Clank. Ook zijn de levels gecombineerd met elkaar. Dus Sandover Village dat gebaseerd is op Jak & Daxter en Hot Shots Golf, Dreamscape op LittleBigPlanet en Buzz! en Hades op God of War en Patapon. Deze levels zorgen voor grappige dynamische situaties; op de achtergrond gebeurt van alles, zoals grote beesten die voorbij komen, wapens die op de achtergrond schieten, maar jou wel kunnen raken en een lopende band waar je niet op terecht moet komen. Deze lokt je namelijk naar een elektrische muur die flink wat schade doet. Tot slot speelde ik een level waar de camera zich af en toe omhoog beweegt. Tijdens het vechten moet je dan ook nog haasten om op tijd naar boven te springen, want anders ga je dood.

Voorlopige conclusie

Heel tof dat PlayStation All-Stars Battle Royale op de Gamescom speelbaar was en ik ben vrij positief. Er zijn al aardig wat personages bekend, met ook Big Daddy, Cole uit inFamous en een Helghast uit Killzone, al zou het zeker leuk zijn als er nog meer personages aangekondigd worden. De gameplay is lekker soepel, vlug en de personages hebben allemaal hun eigen, unieke moves die ze in de eigen games ook kunnen. Daarnaast zijn er wapens en granaten op te pakken en te gebruiken en moet je vijanden verslaan met een speciale aanval, wat een overwinning moeilijk kan maken. Een aardige uitdaging dus. Ik ben benieuwd naar meer en ik hoop dat er snel meer voor de game wordt aangekondigd.

  1.   
    Rijstekorrel's avatar

    Ik ben ook best benieuwd naar deze game 🙂