Theatrhythm: Final Fantasy

Final Fantasy heeft sinds het begin van diens bestaan een leidende rol gespeeld in de ontwikkeling van Japanse RPG’s. Inmiddels heeft de serie zichzelf alweer 25 jaar bewezen en dit wil Square Enix op gepaste wijze vieren. En hoe kun je dat beter doen dan door eens goed gebruik te maken van de rijke geschiedenis van de reeks? Dit wordt dan op het gebied van de Final Fantasy-muziek ook goed gedaan met Theatrhythm Final Fantasy, maar het resultaat weet gemengde gevoelens op te leveren.

Ritme RPG

Theatrhythm Final Fantasy is in een notendop te beschrijven als een ritmegame onder de muziek van Final Fantasy. Je zult dus onder begeleiding van allerlei nummers van de beroemde reeks op het juiste moment op het touchscreen van de 3DS tikken, sliden en drukken om zo goed mogelijke scores te halen. De basis van de game laat zich dan ook het beste vergelijken met het concept van Elite Beat Agents. Het blijft werken en is lekker verslavend. Bovendien heeft Theatrhythm voldoende in huis om hiernaast ook nog een unieke ervaring te bieden.

De game kent drie verschillende manieren om deze te spelen en dit doe je door eerst een team van vier bekende personages te kiezen. Hiermee kun je vervolgens in Field Music je personages op de beat laten lopen, bij Event Music zie je op de achtergrond allerlei memorabele momenten van de desbetreffende game, terwijl je bij gevechtsnummers verschillende monsters bevecht. De statistieken van je figuren spelen bij de drie verschillende nummers een rol. Zo zullen deze sneller lopen bij Field Music als hun snelheid groter is en zijn de gevechten eenvoudiger als je figuren sterker zijn. Jammer genoeg is de invloed van de statistieken zo klein, dat je net zo goed eerst voldoende kunt trainen met eenvoudige liedjes, zodat je uiteindelijk minder snel zult falen.

Final Fantasy

Leuk is het om te zien dat Square Enix een waar feest van herkenning heeft geprobeerd te maken van Theatrhythm Final Fantasy, omdat het hele spel draait om nostalgie. Alle geluidseffecten, personages en zelfs de laadschermen ademen Final Fantasy, waardoor de liefhebber wordt getrakteerd op een walhalla van herkenning. Hier staat helaas wel tegenover dat het ervoor zorgt dat de game enkel vermakelijk is voor de ware fan. Al helemaal omdat de soundtrack ook niet per se bijzonder toegankelijk te noemen valt. Vooral de nummers van de eerste paar delen van de reeks kenmerken zich namelijk door eenvoudige 8 bit-composities. Voor niet-kenners heeft de muziek an sich dus weinig te bieden.

Gelukkig staat hier tegenover dat er flink veel nummers aanwezig zijn en dat er hiernaast genoeg vrij valt te spelen. Er zijn bovendien een aantal modi om de muziek te doorspelen en er is voor de liefhebber dus beslist genoeg te doen. Jammer is echter dat niet alles even goed wordt uitgewerkt. Slordig is bijvoorbeeld dat de schermteksten van de achtergrondfilmpjes bij de Event Music van de eerdere Final Fantasy-delen nog gewoon Japans zijn. Het zijn de kleine details die het hem doen toch?

Conclusie

Theatrhythm Final Fantasy is alleszins een vermakelijke ritmegame, maar blijkt wel enkel geschikt voor de ware fans van de beroemde RPG-reeks. De muziek, met name van de eerdere delen, is namelijk enkel voer voor nostalgie en bovendien is de soundtrack van Final Fantasy überhaupt niet geschikt voor iedereen. Mocht je echter een groots liefhebber zijn van de franchise, dan kun je gerust een punt bij het gegeven cijfer optellen en is Theatrhythm de ultieme manier om diens 25-jarige verjaardag te vieren.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Pure fanservice...
  • Zeer degelijke ritmegame
  • Veel inhoud

Wat is NOT

  • ... maar enkel geschikt voor ware Final Fantasy-fans
  • Statistieken van personages maken weinig uit
  • Japanse schermteksten van filmpjes

6.9

  1.   
    Fox's avatar

    Een traditionele FF game zo te zien.