Metal Gear Rising: Revengeance

Even leek het alsof de game geannuleerd was. Even was Metal Gear Solid: Rising van de radar. Toch wist de game terug te komen in de spotlights door de ingrijp van Platinum Games, die het project overnam en nu zal ontwikkelen onder de naam Metal Gear Rising: Revengeance. De game speelt zich af in de wereld van Metal Gear, maar zal naast een compleet ander verhaal, ook vele dingen anders doen dan Metal Gear Solid. Op de E3 sloop ik binnen bij Konami voor een speelsessie met deze nieuwe Metal Gear game.

Raiden’s vredige bestaan

In Metal Gear Rising: Revengeance spelen we voor de verandering de cyborg-ninja genaamd Raiden, die fans van Metal Gear wellicht nog wel kennen van Metal Gear Solid 2. Publieksfavoriet Solid Snake is in deze Metal Gear game dus niet de hoofdpersoon en dat levert meteen ook een compleet andere setting. Revengeance speelt zich namelijk negen jaar na de gebeurtenissen van Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots af in een land dat net een burgeroorlog heeft overwonnen. Onze Raiden wordt nu ingehuurd door een aantal onafhankelijke, militaire bedrijven, waarmee Raiden zijn brood verdient met beveiligingswerk en het helpen bij de wederopbouw. Onze halfrobotische vriend heeft hier een prima en vrij vredig bestaan. Totdat…

Totdat Raiden opvallend genoeg toch weer in een conflict terecht komt. Zijn vredige leventje wordt verstoord en nu zullen we Raiden toch weer door een pittige oorlog moeten helpen. Cyborg-legers ruïneren Raiden’s gelukkige Zen-tijd en nu is onze ninja uit op wraak. En hoewel de cyborg ninja stevig in de minderheid is, zijn zijn kansen nog niet verkeken. Raiden is namelijk nog steeds een op-en-top krijger en dat is te merken ook. Met zijn snelheid, kracht en natuurlijk Raiden’s unieke katana, heeft hij nog een grote kans om het vijandige leger in de pan te hakken.

Melodramatisch verleden

Platinum Games belooft naast de ontzettend actievolle gameplay met Raiden, ook dieper in te gaan op Raiden’s eigen verhaal. Fans van de serie zullen al gemerkt hebben dat burgeroorlog een groot thema is in Revengeance en dat de robot-ninja Raiden een verleden heeft als kindsoldaat, wat een heerlijk toeval toch. Hier en daar probeert de game wat te vertellen over hoe Raiden is geworden zoals hij nu is en hoe hij kijkt op de gewelddadige handelingen in het land. Hoe dat precies uit gaat pakken is onzeker, maar de brute ninja-actie wordt hoogstwaarschijnlijk afgewisseld met melodramatische cutscenes en gebrekkige voice-acting. Althans, zo lijkt het uit verscheidene beelden die al eerder getoond zijn.

Blade Mode

Gelukkig hoeft de game niet de draaien om het verhaal of de moeilijkheden uit Raiden’s verleden: de game gaat om brute, actievolle gameplay en die krijgen we in veelvoud. Raiden is en blijft een cyborg-ninja en dat zien we meteen in de zogenaamde Blade Mode waarover je als speler beschikt. Mits Raiden’s energielevels hoog genoeg zijn, dan kan hij de Blade Mode activeren. Het beeld wordt vertraagd, Raiden haalt zijn katana tevoorschijn en wat volgt zijn de snelle en imponerende slagen van Raiden’s zwaard. In een fractie van een seconde kan Raiden meerdere slagen in verschillende hoeken maken, waardoor hij vijanden in duizenden prachtige stukjes hakt. De game an sich is niet bepaald wonderschoon en oogt hier en daar zelfs wat karteliger, maar de Blade Mode mag er wezen: hoe je de slagen ook maakt, de restanten van je vijanden kloppen als puzzelstukjes met je dodelijke bewegingen.

Blade Mode is tevens ook de tactische afwisseling die de game biedt op de andere hack ’n slash gameplay van Metal Gear Rising: Revengeance. Pittige vijanden kun je namelijk eindeloos lang in elkaar blijven slaan met reguliere hack ’n slash, of je activeert Blade Mode, waarin je met één juiste beweging de achilleshiel van je vijand kan vernietigen. Perfect voor brute ‘take-outs’ of een stille moord van achter. Ook is het mogelijk om met Blade Mode, naast cyborg-tegenstanders, ook voertuigen en gebouwen te bewerken. Het inhakken op steunpilaren resulteert in instortende gebouwen en vijandelijke voertuigen kunnen gemakkelijk uitgeschakeld worden met een paar tactische slagen vanuit Blade Mode.

Voorlopige conclusie

Metal Gear Rising: Revengeance wordt een compleet andere Metal Gear dan we wellicht gewend zijn. Het stilletjes rondsluipen en confrontatie vermijden, is grotendeels verdwenen in deze Metal Gear game. Revengeance poogt harde hack ’n slash-gameplay te combineren met een melodramatisch verhaal van de cyborg Raiden. Of dat aanslaat, dat ligt natuurlijk aan de speler. Sommigen zijn helemaal weg van de Japanse vorm van story-telling, terwijl het mij persoonlijk koud laat.

Gelukkig is er de Blade Mode, die de reguliere gameplay een leuke twist geeft door meer tactische hack ’n slash gameplay te creëren. De Blade Mode is nu al een succes. Het slaan met je zwaard in de nieuwe modus is erg tof en het vergt bovendien ook iets meer hersenen dan doodleuk weg hakken op je tegenstanders. Maar of de game weet te slagen met de toevoeging van Blade Mode en het overboord gooien van de typerende Metal Gear gameplay, dat moet nog maar blijken.

  1.   
    toqeer's avatar

    naar deze game kijk ik echt lang naar uit hij ziet er veelbelovend uit 😛

  2.   
    BABI-PANGPANG's avatar

    Als grote MG’S’ fan die gek is op sluipen en lange, rustige, dramatische scenes wacht ik toch stiekem liever op MGS5.
    Best balen eigenlijk aangezien ik weg was van Raiden in MGS4. Hij..hij is gewoon zichzelf niet meer.. *snik*