Pikmin 3

Als er een stemming zou komen onder de bezoekers van GamersNET met de vraag of de persconferentie van Nintendo een geslaagde poging was om de Wii U te introduceren, dan zal een meerderheid negatief antwoorden. Hoewel ik dat begrijp en ook ik een echte system-seller miste, begrijp ik ook dat Nintendo maar een uur had om alles van de Wii U uit de doeken te doen. Een focus op een mix tussen toegankelijkheid en ouderwetse titels vind ik dus begrijpelijk. Bij een gebrek aan een dikke HD Mario of Zelda, zullen we het voorlopig moeten stellen met Pikmin 3, een game die voor mij bijna net zoveel betekent als Mario of Zelda. Want wat heb ik Kapitein Olimar gemist!

Is het Mario, Nee! Is het Link, nee! Het is Kapitein Olimar!

Sinds de persconferentie van Nintendo voel ik een kering in mijn voorkeuren ten opzichte van de tijd van de Wii. Ik was namelijk één van de grootste tegenstanders van de Wii, omdat het de ouderwetse gamer geen kans gaf om te gamen op een vertrouwde manier! Er moest gezwiept worden in Zelda, gestuurd worden in Mario Kart en hoewel ik het begrijp dat Nintendo een bredere doelgroep wilde aanspreken, werd de basis van vroeger vergeten. De grap is dat juist dat element verdwenen is met de Wii U. Naast HD graphics is het namelijk mogelijk om elke game te spelen zoals wij hardcore gamers gewend zijn! Er zitten namelijk gewoon twee analoge sticks op de GamePad en er zijn schouderknoppen en A, B, X en Y-knoppen aanwezig! Het toevoegen van een scherm is voor mij dus een welkome toevoeging aan het game-arsenaal dat al bekend en bewezen is.

De grap is echter dat Pikmin 3 zich wel laat besturen als een normale Wii-titel, met de Wii Remote die gebruikt wordt als cursor voor waar je de Pikmin naartoe kunt sturen. Precies zoals de remake van Pikmin 2 op de Wii eigenlijk. Ondanks deze rare beslissing (want krijg je een Wii Remote bij je Wii U? En zo ja, waarom!) voelt Pikmin 3 precies zoals zijn geweldige voorgangers. Maar dat alles natuurlijk in een HD-sausje, met de mogelijkheid om nieuwe spelmodi te spelen en te gamen met je vrienden! Om met het eerste te beginnen, Pikmin ziet er fantastisch uit. Het ziet er precies uit zoals wij al zes jaar spelen met de huidige generatie, eindelijk!

Race tegen de klok

Voor de mensen die nog niet bekend zijn met de franchise. In Pikmin (oorspronkelijk op de GameCube) stuur je een groep schattige wezentjes aan, die allen een eigen specialiteit hebben en daarmee verschillende puzzels moeten oplossen, op een kleurrijke planeet. Zo is de rode Pikmin bestand tegen vuur, kan de blauwe Pikmin onder water en zal de nieuwe Rock Pikmin door zware objecten kunnen breken. Dit alles resulteert in een ongelooflijk verslavende game, waar je telkens nieuwe obstakels moet wegtillen, vijanden moet verslaan en muren moet doorbreken.

Over een verhaal en een setting (en waar de albino Pikmin gebleven zijn) is nog niks bekend, maar de nieuwe modus die ik te spelen kreeg, focuste zich op tijd. Binnen tien minuten moest ik zoveel mogelijk punten verzamelen met mijn schattige vriendjes. Verschillende planten en fruit is te verzamelen door de Pikmin erheen te gooien, waarna ze de voorwerpen zullen dragen richting het ruimteschip. Ook tegenstanders zijn punten waard, maar hoe sneller je werkt, hoe sneller je verder in het level komt, waar de echte waardevolle spullen zijn te vinden. Gouden en zilveren blokken zorgen voor de echte hoge scores en ik was dan ook blij om te zien dat ik één van de weinige mensen van de dag was die goud had gehaald.

Voorlopige conclusie

Naast de nieuwe graphics, spelmodus en de nieuwe Pikmin-soort is er nog erg weinig bekend over Pikmin 3. Het speelt als vanouds en daarmee is genoeg gezegd. Pikmin 3 is misschien geen system-seller zoals een 3D Mario of Zelda dat kan zijn, maar de mensen die van Nintendo hielden ten tijde van de GameCube, weten dat Pikmin één van de beste franchises is van Nintendo. En dat juist die franchise met een geheel nieuw deel richting de Wii U komt, brengt een glimlach op mijn gezicht.

  1.   
    mmx's avatar

    Ik heb die pikmin games nog van de GC en die waren best leuk maar is het nu nog interesant of is het een uitgemolken koe ?

  2.   
    Sympharion's avatar

    mmx schreef, "Ik heb die pikmin games nog van de GC en die waren best leuk maar is het nu nog interesant of is het een uitgemolken koe ?"

    Ze hebben voor dit spel bijna 8 jaar gekregen om te ontwikkelen. In die 8 jaar tijd lijkt het me wel dat ze die tijd ook nuttig hebben benut en er dus iets nieuws en vernieuwends van hebben gemaakt.

  3.   
    ckerigon's avatar

    Sympharion schreef, "

    ”mmx” schreef, "Ik heb die pikmin games nog van de GC en die waren best leuk maar is het nu nog interesant of is het een uitgemolken koe ?"

    Ze hebben voor dit spel bijna 8 jaar gekregen om te ontwikkelen. In die 8 jaar tijd lijkt het me wel dat ze die tijd ook nuttig hebben benut en er dus iets nieuws en vernieuwends van hebben gemaakt. "

    Ik snap niet helemaal wat je bedoelt..
    Volgens jou heeft Ninty 8 jaar de tijd gehad om Pikmin 3 te ontwikkelen, maar ik denk niet dat ze 8 jaar terug al dikke plannen en prototypes van de Wii U hadden staan om al te beginnen aan de ontwikkeling van Pikmin 3.

    Ik denk zelf dat het weer een topper word heb zelf Pikmin 1 & 2 met veel plezier gespeeld en Ninteno is in mijn ogen creatief genoeg om franchises een nieuw fris leven in te blazen.

  4.   
    Sympharion's avatar

    ckerigon schreef, "

    ”Sympharion” schreef, "[quote=”mmx”].."

    Ze hebben voor dit spel bijna 8 jaar gekregen om te ontwikkelen. In die 8 jaar tijd lijkt het me wel dat ze die tijd ook nuttig hebben benut en er dus iets nieuws en vernieuwends van hebben gemaakt. "

    Ik snap niet helemaal wat je bedoelt..
    Volgens jou heeft Ninty 8 jaar de tijd gehad om Pikmin 3 te ontwikkelen, maar ik denk niet dat ze 8 jaar terug al dikke plannen en prototypes van de Wii U hadden staan om al te beginnen aan de ontwikkeling van Pikmin 3.
    Ik denk zelf dat het weer een topper word heb zelf Pikmin 1 & 2 met veel plezier gespeeld en Ninteno is in mijn ogen creatief genoeg om franchises een nieuw fris leven in te blazen.
    [/quote]
    Pikmin 2 was 8 jaar geleden afgerond, toen waren ze al begonnen met ideeën voor de nieuwe Pikmin. 2 jaar nadat de Wii uitkwam begonnen ze met de Wii U. Eigenlijk zouden ze Pimin 3 voor de Wii U maken maar omdat het toen nog in ontwikkeling was besloot Miyamoto om het project over te zetten naar de Wii U en de extra ontwikkel tijd te gebruiken om gebruik te maken van de hardware van de Wii U.