The Elder Scrolls Online

Vijf grote role playing games, talloze uitbreidingen en miljoenen fans: The Elder Scrolls is een franchise die niet meer weg te denken is bij de gemiddelde gamer. Vorige maand werd bekendgemaakt dat er nu ook druk gewerkt wordt aan een massive multiplayer online game (MMO) genaamd The Elder Scrolls Online. Peter en ik doken achter de schermen bij Bethesda en Zenimax Online om meer te weten te komen over deze nieuwe titel…

The Elder Scrolls, online.

Toen The Elder Scrolls Online aangekondigd werd, was ik in dubio. Als liefhebber van de wereld van The Elder Scrolls was ik enerzijds enorm verheugd, maar anderzijds had ik twijfels. Blijft de typische Elder Scrolls vibe van de singleplayer games wel overeind staan in een MMO? Begaat The Elder Scrolls Online niet dezelfde fouten als talloze andere MMO’s voorheen ook deden? Dergelijke vraagstukken borrelde vrijwel meteen op en ik was onzeker over de mogelijke antwoorden. Gelukkig was er de puike presentatie van Zenimax Online die mij duidelijkheid kon geven: mijn vragen zouden beantwoord worden.

En wel hoe! Fans van The Elder Scrolls hoeven in ieder geval niet te vrezen, want het ziet er naar uit dat ook The Elder Scrolls Online een heuse Elder Scrolls vibe zal krijgen. Dit komt niet alleen door de grafische pracht en uitgestrekte omgeving (het gigantische Tamriel) van de game, maar ook door de implementatie van talloze typische features die we kennen uit de latere Elder Scrolls games. Denk aan de mogelijkheid om te sneaken, de gigantische kerkers en interessante opdrachten van allerhande mensen in de wereld. The Elder Scrolls Online wordt echt The Elder Scrolls, maar dan online.

Sociaal strijden

Neem nou de diepe grotten en prachtige kerkers die we kennen van de laatste Elder Scrolls games: ze zijn volop aanwezig in The Elder Scrolls Online. En ja, ook de puzzel en platform-elementen zijn terug te vinden in deze MMO. Maar wat The Elder Scrolls Online nu echt speciaal maakt, is het feit dat je al deze tombes samen met je vrienden kan uithollen. Of het nu voor een quest van een bepaalde opdrachtgever is, of omdat je gewoon even zin hebt om de wereld te verkennen, je kunt het doen met je online medespelers.

En dat is meteen een element van The Elder Scrolls Online waar Zenimax Online nadruk op wil leggen: ‘socially connected’ blijven. Zelfs als je niet samen met je stijdmakkers bent en gewoon de wereld bewandelt, zelfs dan is het mogelijk om de mensen om je heen te helpen in gevecht. Zie je bijvoorbeeld een vriendelijke medespeler aangevallen worden, dan kun je ervoor kiezen om deze direct bij te staan in zijn knokpartij. Zonder meer kun je de strijd aangaan met zijn tegenstanders en er is dan ook nul tussenkomst in de vorm van, bijvoorbeeld, het vormen van parties. De aangevallen speler krijgt achteraf de volle lading loot en de speler die hem te hulp is geschoten krijgt evenals een leuke prijs. Niemand wordt benadeeld: het is een win-win situatie.

Sowieso is het verstandig om veel met andere mensen op te trekken in het Tamriel van The Elder Scrolls Online. Iedereen heeft namelijk zijn eigen specialiteiten en zwaktes en daarom is het slim om veel met je vrienden te spelen. Bovendien kun je als team mooi op elkaar speelstijl inhaken door middel van speciale combinaties van klassen: als een Mage bijvoorbeeld een bepaald schild ‘Area of Effect’ spreuk inzet, kan deze versterkt worden wanneer een vriendelijke Warrior intrede doet in de radius van zijn spreuk. Dit soort combinaties van specialiteiten zijn er in veelvoud en zijn erg nuttig tegen grotere groepen vijanden, vooral omdat dezelfde soort tactieken ook gebruikt worden door je tegenstanders.

Grotere groepen vijanden klinkt misschien wat duf, maar wat nou als ik je vertel dat er ook hard gewerkt wordt aan gigantische Player vs. Player gevechten? Ja, ook The Elder Scrolls Online combineert haar reguliere combatsysteem met een grote, groepsgebonden PvP modus. Veel is er nog niet over bekend, maar we zagen in een korte video al honderden online spelers elkaar het leven moeilijk maken in gigantische veldslagen. Zenimax Online doet er een schepje bovenop, door de provincie van Cyrodill vol te zetten met grote forten en kampen, die spelers als team kunnen veroveren om een voordeel te krijgen in het gevecht tegen hun online tegenstanders. Hierover hopen we natuurlijk zo snel mogelijk meer te horen, want dit zou nog wel eens een stevige aanval kunnen zijn op ArenaNet en diens visie op PvP in MMORPG’s in Guild Wars 2.

Quests met een twist

Een andere interessante feature van The Elder Scrolls Online is het questsysteem. In deze MMO is het namelijk zo dat de opdrachten niet alleen direct verbonden zijn aan grote verhaallijnen, maar dat ze ook nog eens erg diepgaand zijn. Zo toonde men ons een quest waarin de speler een dorp moest ontdoen van een ondode plaag. Enkele aanwijzingen leidde de speler al snel naar een bepaald historisch altaar, waar een vriendelijke geest verscheen die de speler uitleg kan geven over de achtergrond van de omgeving. Om het dorp te redden van de plaag moet de speler eerst achter de oorzaak zien te komen en die oorzaak kon gevonden worden in, jawel, het verleden. Een reis door een magisch portaal later begeef je je als speler op dezelfde plek, maar dan een goed aantal honderd jaar terug in de tijd.

Een interessante wending voor een quest die eens nog zo normaal leek. The Elder Scrolls Online schroomt niet om het MMO-spel hier en daar wat te wijzigen. Dat bleek later ook uit een ander deel van dezelfde quest, waarin de speler de keuze moet maken tussen het achterna gaan van een belangrijke vijand of het helpen van een dierbare vriend in nood. Ook dit alles, in de verleden tijd. Tijdens deze presentatie koos men ervoor onze vriend te helpen en daarmee een kans om de quest eerder te beëindigen mis te lopen. Interessant was deze keuze zeker, want eenmaal teruggekeerd naar het heden, blijkt een van de eerder geïntroduceerde NPC’s wel of niet meer te bestaan: je vriend in het verleden is de voorvader van deze NPC. De keuze die je maakt in het verleden, heeft effect op het verdere verloop van je questlijn en wat voor beloningen je wel of niet misloopt.

Voorlopige conclusie

De game is nog in een vroege build en toch is The Elder Scrolls Online nu al goed genoeg om zowel Peter als mij versteld te doen staan. Voor mij is in ieder geval duidelijk geworden dat dit niet zo maar een MMORPG is. De game weet haar eigen, typische stijl te vinden binnen het MMO-genre en probeert bovendien ook compleet andere elementen te introduceren in de game.

Grotere omgevingen, diepere grotten, interessantere opdrachten en toch dat Elder Scrolls sfeertje weten te behouden? Ik zou The Elder Scrolls Online in de gaten blijven houden als ik jou was.

  1.   
    SN0WIE's avatar

    Zeer benieuwd hiernaar:)

  2.   
    ronineter's avatar

    ik zie een nieuwe gnclan game denk ik!

  3.   
    HashtagMcSwag's avatar

    Ik ben heel beniewd 😀

  4.   
    toddemij's avatar

    Ik ben erg benieuwd, heb altijd van bijv. Balders Gate genoten en na Morrowind, Oblivion en Skyrim is het te gek dat je met vrienden dit spel kan gaan spelen. Je zou zo je eigen clan kunnen opzetten, zoals ik ook bij COD UO heb gedaan en welke nu nog bestaat na 7 jaar!.
    Ik ben er zeker van dat het een schot in de roos zal zijn, hoop wel dat ze er de tijd voor nemen om alles goed te testen en te ontwikkelen zodat er niet direct allerlei bugs 😡 tevoorschijn komen of de servers de drukte niet aan kunnen (zie error 3007/ 37 bij blizzard, diablo 3 😳 )

  5.   
    chillz's avatar

    word een slecht spel. ze kunnen beter skyrim online gaan maken ofzoiets en niet z’n slecht spel voor de pc. dit word net zoiets als lotro, en dus word het lelijk.

  6.   
    Fox's avatar

    chillz schreef, "word een slecht spel. ze kunnen beter skyrim online gaan maken ofzoiets en niet z’n slecht spel voor de pc. dit word net zoiets als lotro, en dus word het lelijk."

    Wazmetjou??