Sine Mora

Sine Mora is de nieuwste Grasshopper Manufacture-titel voor Xbox LIVE Arcade en wist menig reviewer een glimlach te bezorgen. Ik was echter kritisch bij het zien van de eerste beelden, een on-rails shooter? Please, daar hebben we er al heel veel van, maar toch wist de game mij te betoveren. Hoe dit Sine Mora gelukt is? Dat lees je hier.

Niets is wat het lijkt

Sine Mora speelt zich af in een ander universum en in een andere tijd. Maar net zoals onze realiteit hebben de inwoners van het andere universum te maken met oorlogen, politiek en criminaliteit. Sine Mora behandelt al deze grimmige onderwerpen en maakt het haar eigen, te beginnen met het verhaal. De meest leefbare gebieden in Sine Mora zweven op verschillende stukken planeet. De inwoners hebben dan ook een vliegtuig als voertuig. Echter, wanneer de oorlog uitbreekt, besluiten verschillende rebellen zich bij elkaar aan te sluiten om tegen het regime te strijden. Dit doen ze door hun vliegtuigen om te bouwen tot vliegende wapens. Uitgerust met geweren, raketwerpers en andere aanpassingen, zodat ze bijvoorbeeld ook onder water door kunnen vliegen.

Bij het opstarten van de game lijkt alles zo vredig en beeldschoon, maar al na het eerste uurtje spelen wordt pijnlijk duidelijk hoe duister de game echt is; onderwerpen zoals mensenhandel, drugs en verkrachting komen al snel aan bod. En dit terwijl de omgevingen van de game prachtig zijn vormgegeven, van een tropisch paradijs tot een heuse onderwaterwereld, Sine Mora heeft het allemaal.

Een uitdaging

Qua gameplay is Sine Mora niet heel anders dan de meeste on-rails shooters. Jij bestuurt een voertuig van een van de vele karakters in de game en probeert deze heelhuids door het level heen te slepen. Je beschikt over een heel arsenaal aan wapens, maar de vijand helaas ook. De vijand echter beschikt niet over de time module die je wel hebt, een module waarmee je de tijd kunt buigen. Het klinkt fancy, maar het komt op een slow motion-functie neer. Sine Mora laat haar ware, moeilijke aard ook op het gebied van gameplay zien. Verwacht niet dat je handje wordt vastgehouden, want zodra de game begint, start de echte actie ook meteen. Hordes vliegtuigen en monsters hebben maar één doel: jou doden. Voeg hier nog eens wat enorme boss fights aan toe, zoals reusachtige spinnen en enorme Steampunk-robots en je weet dat Sine Mora een game als geen ander is.

De game is vrij lastig en om twee redenen een flinke uitdaging. Zowel de hoeveelheid vijanden als de tijdsdruk die de game met zich meeneemt, spelen een enorme rol in het bezorgen van een spannende ervaring tijdens het spelen. Aan het begin van elk level krijg je een standaard tijd te zien, die telkens begint af te tellen. Schiet jij een vijand neer? Dan krijg je er wat seconden bij. Word jij echter geraakt, dan verlies jij tijd. Zodra de timer nul bereikt, is het game over.

Chaos is mooi

Zoals ik eerder noemde is Sine Mora prachtig, zowel grafisch als technisch gezien. Op grafisch gebied is de game een pareltje te noemen. Alles ziet er scherp uit en is zeer kleurrijk, waardoor de omgevingen bijna echt aanvoelen, uiteraard binnen de context van de game. Het team achter de visuals hebben de verschillende stukken concept art serieus genomen, wat resulteerde in een bijna perfecte omzetting van artwork en gameplay.

Maar Sine Mora weet ook hoe je een grafisch spektakel op tafel zet. Tijdens de verschillende boss fights raakte ik meerdere keren bijna in paniek toen deze honderden, nee, duizenden projectielen op mij begon te vuren. Het was grafisch een klein wondertje om te zien, maar nog indrukwekkender toen bleek dat de game op een solide 60 frames per seconde loopt, iets wat vanaf het opstarten van de game duidelijk zichtbaar is. Helaas zal de sfeer niet iedereen aanspreken, want de vreemde, tevens gesproken, taal en de aparte stijl is iets waar je van moet houden. Ook kunnen de verschillende boss fights af en toe net iets te overweldigend overkomen, wat een aantal casual gamers zou kunnen afschrikken.

Conclusie

Sine Mora is een prachtproduct waar Digital Reality en Grasshopper Manufacture trots op mogen zijn. De stijl, de een-op-een omzetting van artwork naar gameplay, het mysterieuze verhaal en alles hieromheen maken dit een arcade titel zoals die nooit gemaakt is. Een game die je niet mag missen.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Presentatie is heerlijk
  • Grafische stijl is opmerkelijk
  • Heerlijke tijdsdruk houdt de game spannend

Wat is NOT

  • Vreemde game om mee in te stappen
  • Soms overweldigend

8

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren