Resident Evil: Operation Raccoon City

Resident Evil is één van de bekendste survival-horror-series en degene die voor een groot deel het genre heeft gevormd. De reeks kenmerkt zich veelal door het feit dat uit iedere hoek zombies, mutanten en ander gespuis kunnen opduiken, en je je eigenlijk nooit echt veilig voelt. Binnenkort zal hier verandering in komen, door Resident Evil: Operation Raccoon City, waarin de traditionele gameplay en de beklemmende druk van de reeks is ingeruild voor meer actie en een focus op multiplayer.

Raccoon City

Feitelijk lijkt Operation Raccoon City veel op Resident Evil: Outbreak. Beide spelen zich af in het fictieve Raccoon City, dat volledig in de greep is gehouden door een virus. De stad is hierdoor compleet gevuld met zombies. In Operation Raccoon City zul je echter aan de kant van de slechteriken spelen. Als lid van de USS, ofwel Umbrella Security Service, dien je al het bewijsmateriaal, dat duidt op de betrokkenheid van Umbrella Corporation bij dit geheel, te vernietigen. Logischerwijs hoort hier ook het uitroeien van de overlevende inwoners van de stad bij.

Shooter

Resident Evil 4 en ook het vijfde deel werden door fans en critici veelal geprezen. Toch bleef één kritiekpunt aanwezig: waar andere survival-horror-games hun schietsysteem inmiddels sneller hadden gemaakt, bleef de Resident Evil-serie bij een traag en logge besturing. Run-and-gun was uit den boze, en alleen stilstaand was het mogelijk de zombies van een dosis lood te voorzien. Resident Evil: Operation Raccoon City heeft dit oude systeem overboord gegooid, en is daarmee een shooter geworden.

Niet geheel verrassend is het dus ook dat Capcom ontwikkelaar Slant Six Games heeft gevraagd de spin-off te creëren. Laatstgenoemde heeft namelijk drie SOCOM-delen op diens naam staan, en die ervaring was zeker te voelen in de speelsessie. We mochten de verhaalmodus onder handen nemen, waarin we het met vier man tegen de game opnamen. Als de slechte USS maakte ieder van ons deel uit van het team, en bezaten we allen een eigen klasse. Het draaide hierbij veelal om achtereenvolgens simpele doelen te voltooien, zoals het leegruimen van de ene kamer en het bereiken van een andere.

Echt veel verhaal kwamen we dan ook nog niet tegen, maar toch gaf de speelsessie een goede indruk van de gameplay. In essentie is Operation Raccoon City dus een third person shooter, waarbij elementen als dekking zoeken en elkaar helpen een belangrijk onderdeel zijn. Leuk is de mogelijkheid om van dichtbij je mes te gebruiken, een wapen dat typisch is voor de Resident Evil-serie. Het is goed om te zien dat dit, in tegenstelling tot de rest van de actie, relatief traag gaat en vrij ineffectief is. Je zult dus allerminst rijen aan zombies achtereen neer kunnen hakken.

Beloftes

Ondanks dat de speelsessie niet de kans bood om alle aspecten van Operation Raccoon City onder handen te nemen, zijn er zeker een aantal beloftes van Capcom die de game erg interessant kunnen maken. Zo zal het spel een multiplayermodus bevatten waarin het ene team de USS speelt, en de andere partij zich de rol van het Special Operations team, een groepering die achter de geheimen van Umbrella poogt te komen, aanmeet. Een simpele multiplayer shooter is het gevolg, zul je wellicht denken, maar wel één met een belangrijke twist. Terwijl beide partijen elkaar proberen te vernietigen, zullen ze namelijk worden lastiggevallen door zombies. Je kunt hierdoor in de problemen komen, maar tevens zal het mogelijk zijn een monster vast te pakken en als menselijk schild te gebruiken. Ook kun je de zombies gebruiken als een verstopplek, want je tegenstanders zullen je dan niet direct neer kunnen schieten, noch eenvoudig vinden.

Voorlopige conclusie

Er zijn genoeg aspecten van Resident Evil: Operation Raccoon City die zeer de moeite waard kunnen gaan zijn. De mogelijkheid om met de bad guys te spelen is sowieso al interessant, en ook de verschillende multiplayer modi kunnen veelbelovende elementen bevatten. Wel blijft de vraag of ontwikkelaar Slant Six Games erin slaagt Operation Raccoon City ook nog wat horror gevoel mee te geven, want mocht dat niet het geval zijn, dan is dat voor een Resident Evil-spel toch best jammer.

  1.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Ik zie dit persoonelijk als een soort Left4Dead tussendoortje totdat Resident Evil 6 eind dit jaar in de schappen komt te liggen.

  2.   
    pietpiraat's avatar

    Klinkt leuk moet ik zeggen! Zal wel aardig chaos zijn dan in zo’n multiplayer pot! Good guys, bad guys en nog ff zombies erbij:P

  3.   
    Glennus's avatar

    Moet. Hebben.

  4.   
    MistWalker's avatar

    zouden de mutanten ook aan de kant van de zombies staan of niet ? 😕

  5.   
    Glennus's avatar

    MistWalker schreef, "zouden de mutanten ook aan de kant van de zombies staan of niet ? 😕 "

    Nee, in de vorige ziljoen delen werd duidelijk dat de zombies en B.O.W.’s jou willen opeten, maar dat de B.O.W.’s ook niet vies zijn van zombie’s killen.

  6.   
    toqeer's avatar

    OMG dit ziet er tog wel vet uit een keer als de bad guys gebeurt niet vaak 🙂

  7.   
    Tom's avatar

    Volgens mij heb ik die dude met het gasmasker ook op Facebook.

  8.   
    Glennus's avatar

    Tom schreef, "Volgens mij heb ik die dude met het gasmasker ook op Facebook. "

    Dat ben ik… 😛