Anno 2070 Hands-On

Al ruim een week heb ik de laatste preview-versie van Anno 2070 in mijn PC draaien en hoewel ik mij terdege besef dat er ook andere toppers in de kast liggen, ben ik mij al een week aan het begeven in de wereld van de toekomst. Het jaar is uiteraard 2070 en opwarming van de Aarde heeft ervoor gezorgd dat de waterspiegel gigantisch gestegen is. Nederland is slechts één van de vele landen die niet meer bestaan. De bevolking leeft op eilanden en aan jouw de keuze hoe jij de al aangetaste Aarde wilt achterlaten aan je kinderen.

Fuck het milieu!

Anno 1404 was voor mij de game van 2009 en geen enkele andere titel (buiten Peggle, duhu, red.) heeft mij zoveel uren aan de PC genageld gehouden. De verslavende factor van die game lag hem de beperking van één eiland. Geen enkel eiland heeft alle grondstoffen die de veeleisende bevolking verlangt en dus ga je al snel op zoek naar nieuwe gebieden die wel de grondstoffen bieden. Uiteraard bouw je ook daar een stad en vanwege de bevolkingsgroei is ook twee eiland al snel niet meer genoeg. Het is in een notendop de verslaving die de franchise biedt. Een spinnenweb vol handelsroutes tussen je eiland is het gevolg en het is precies dit systeem dat één op één is overgenomen richting Anno 2070.

Overigens zou het ook redelijk dom zijn om die mechaniek niet mee te nemen, want die verslavende gameplay is juist waar de fans van houden. De basis is dus hetzelfde, maar de vernieuwing zit hem in de toevoeging van een derde factie, de toekomstige tijd en de grote rol die het milieu toe-eigent. Al snel in de game krijg jij de keuze voor ofwel de Eco’s of de Tycoons, die beiden volledig in gameplay verschillen. De Tycoon gaan voor het grote geld, zonder dat zij al teveel rekening houden met mens, dier en milieu. Koeien worden gefokt, olie wordt geboord en zwarte rook dampt boven de steden uit. Dit betekent overigens niet dat milieu voor de Tycoons niet belangrijk is. Door de vervuilende tactieken van de factie hebben ze ook vaak te maken met milieurampen en het bestrijden daarvan. Ook de Tycoons hebben namelijk niks aan een vervuilde oceaan. De mens eet immers vis en van giftige vis ga je dood.

Redt het milieu!

Dan de groene kant van de game. De Eco’s streven naar een CO2-neutraliteit waar de huidige wereld alleen maar van kan dromen. Windmolens, biologische landbouw en het milieuvriendelijke bebouwing is wat zij nastreven. De linkse hippies van de game houden zelfs van biologisch eten en boren naar olie zit er niet in bij de Eco’s. Overigens worden ook deze mensen veeleisender naarmate de game vordert, met wensen als Tablet PC’s en musea om ze slim en intellectueel te houden. En ja, ook alle componenten voor Tablets moeten worden gewonnen, op je eigen eiland, maar waarschijnlijker ergens anders.

Heerlijke nuance

De kracht van de tegenstellingen in Anno 2070 zit hem in de genuanceerdheid van de partijen en dat wordt zeker duidelijk met de derde partij, de Techs. De Techneuten van de game zijn een aparte factie, die je naast je eigen partij (Tycoon of Eco) kunt bedienen. Zij zorgen voor de technologische vooruitgang, maar ook deze techneuten hebben behoefte aan dingen, die soms niet zo groen zijn als de Eco’s. Wat dacht je van Energy Drink, de brandstof voor elke wetenschapper. Hiervoor is cafeïne nodig, dus koffiebonen, die weer gewonnen worden door een gebouw dat afhankelijk is van… dieselolie! Als Eco baal je natuurlijk als een stekker, maar ja, de vooruitgang ligt bij de Techs, dus het is zaak om zo milieuvriendelijk mogelijk het milieu aan te tasten. Het is bijna net het echte leven.

De Techs hebben overigens nog een geniale nieuwe toevoeging. Toen het bij mij voor het eerste gebeurde, werd ik gek van enthousiasme. Zoom in op het water en wat blijkt, de camera stopt daar niet! Nee, ook onder het wateroppervlak kan bebouwd worden! De Techs hebben hiervoor een aantal gebouwen (wellicht de Eco’s en Tycoons ook, nog niet bekend) die zorgen voor bijvoorbeeld waterstroom, zeewier of olie. De onderzeeër waarmee je het onderwaterleven verkent is erg slick en de onderwaterwereld is, overigens net als het leven boven water, een pareltje om naar te kijken.

Voorlopige conclusie

Nog heel even en ik kan ook aan de slag met de volledige versie van Anno 2070, maar één ding is me wel duidelijk, de game pakt alles wat zo verslavend was aan 1404 en doet dat in een compleet nieuw jasje, inclusief een milieuaspect die niet alleen spannend is, maar ook nog eens genuanceerd. De Tycoons zorgen voor het geld, de Eco’s zijn bezig met het beter maken van de wereld en de Techs zorgen, ook onder water, voor de technologische vooruitgang. Het is duidelijk dat Anno 2070 nu al afwisselender en dieper is dan zijn voorganger. En dat is, gezien de staat van dienst van Anno 1404, al een hele prestatie.

  1.   
    BABI-PANGPANG's avatar

    Er zijn maar een klein aantal spellen van dit genre die ik kan waarderen, maar allememaggies, wat kijk ik uit naar deze game!

  2.   
    wolfmaster290's avatar

    op deze game zit ik te wachte

  3.   
    I_Eat_Noobsz's avatar

    De game lijkt mij maar niks 😛