Met Rabat is het tijd voor een nieuwe roadmovie. Drie vrienden, Nadir, Abdel en Zakaria gaan samen op reis, van Amsterdam naar het Marokkaanse Rabat. Nadir moet de oude taxi van zijn vader van Amsterdam naar Rabat brengen en om deze bestemming te bereiken, doen de drie vrienden verschillende Europese landen aan. Is de vriendschap van de drie wel bestand tegen de nieuwe landen, culturen en mensen die zij ontmoeten?
Roadmovie
Rabat, een roadmovie dus, is een aparte film. De film is Nederlands en dan heb je eigenlijk al het eerste bijzondere aspect van de film te pakken. Het genre is sowieso al niet erg populair in Nederland, al is het alleen maar vanwege het feit dat Nederland zo klein is en een landelijke reis je niet echt meeneemt door een groot, ongerept en vooral ook gevarieerd gebied. Rabat is daarop een uitzondering en juist doordat de reis de drie Marokkaanse hoofdrolspelers door verschillende Europese landen laat reizen, is het genre in deze film prima uitgewerkt. Leuk om op te merken: de film is in vier verschillende landen opgenomen en op twee verschillende continenten, maar toch heeft het opnemen ervan slechts drie weken in beslag genomen. De kosten van de productie zijn onder de drie ton gebleven, terwijl je dat niet in het eindresultaat zult terugzien.
Multiculturele achtergrond
In Rabat staat de Nederlandse multiculturele samenleving centraal, maar ook de vooroordelen die veel Nederlanders hebben over Marokkanen. Zo hebben Nadir, Abdel en Zakaria al twee jaar het plan een eigen restaurant op te richten, maar tot op heden is daar niks van terecht gekomen. Eigenlijk voeren de heren vrij weinig uit en zien ze wel wat er allemaal op hen afkomt. Dat is dan ook de reden dat Abdel en Zakaria besluiten mee te gaan richting Rabat, als zij horen dat hun vriend Nadir daarheen moet om een auto af te leveren bij een vriend van zijn vader.
Onderweg doen ze verschillende locaties aan, zoals de route du soleil en Barcelona en zoals je al op voorhand kunt verwachten zal de reis niet vlekkeloos verlopen. Zo ontmoeten ze bijvoorbeeld een mooie dame waardoor ze iets te lang in Barcelona blijven hangen en worden ze opgehouden door een aantal Spaanse agenten die niet echt volgens de regels lijken te handelen. Tal van situaties zorgen ervoor dat er van alles fout gaat onderweg en dat is precies zoals je verwacht van een roadmovie. Onderweg blijkt verder dat er, voor Nadir, meer schuilt achter de reis dan alleen het wegbrengen van een auto en dit zorgt ervoor dat de vriendschap van de drie zwaar onder druk komt te staan.
Waar je in het begin misschien nog kunt denken dat je een film aan het kijken bent die slechts de vooroordelen over Marokkanen wil tegenpraten, blijkt dit gelukkig niet het geval. Naast een moralistisch verhaal biedt de film de nodige komische scènes, maar ook aangrijpende en emotionele scènes zijn van de partij. Over het algemeen wordt het verhaal op een rustige, duidelijke manier opgebouwd en verteld en los van een aantal fragmenten die wat spectaculairder zijn, ontvouwt het verhaal zich op relaxte wijze. Dat betekent niet dat Rabat oppervlakkig of eentonig is, want dat is zeker niet het geval. Dankzij een aantal interessante scènes gaat de film de diepte in en wordt de kijker echt aan het denken gezet.
Extra’s
Zoals gewoonlijk zijn er nog een aantal extra’s aan de blu-ray versie toegevoegd, zodat je ook na het kijken van de film nog wat te doen hebt. Zo kun je bijvoorbeeld de Making of documentaire van Rabat bekijken, zijn er drie videoclips toegevoegd (Sef – ‘De Leven’, Sjaak ft Appa – ‘Wat is er?!’ en Flinke Namen –‘Wolken’) en zijn er ook nog eens twee korte films op de disc gezet, namelijk ‘Wolken #2’ en ‘Wladimir’.
Reden genoeg om deze film te halen, maar er is eigenlijk nog een extra reden om Rabat te checken: Nasrdin Dchar heeft een gouden kalf in de categorie ‘beste acteur’ gewonnen dankzij zijn hoofdrol in Rabat. En laten we eerlijk zijn, alleen daarom zou je deze film toch gewoon even moeten zien?