SSX

Ik weet nog goed dat ik vroeger samen met vrienden heel wat kilometers op mijn virtuele snowboard heb gereden. Dit deed ik in de SSX-games op de GameCube. Nu SSX naar de huidige generatie console komt ben ik natuurlijk heel nieuwsgierig. Tijdens de Gamescom ben ik dan ook eens op bezoek gegaan bij Electronic Arts om met mijn neus in de HD sneeuw te vallen.

NASA

Iedereen die NASA kent mag nu zijn vinger opsteken. Heb jij je vinger opgestoken? Dan weet je vast dat NASA een instantie is die veel over de ruimte en de planeet Aarde weet. Het bedrijf heeft zelfs data over 99% van het oppervlak van deze mooie planeet. Electronic Arts kwam op het geniale idee om de data van NASA te kopen en het direct in SSX te stoppen. We kunnen in SSX dan ook op de meest vette en realistische bergen snowboarden. Niet alleen de berg zelf is realistisch, maar ook de omgevingen zijn zoals het hoort. Als je in het spel op de top van de Mount Everest staat zie je daadwerkelijk het uitzicht wat je na een moeilijke klim van 8,848 kilometer ook kan beleven. Dit is natuurlijk vet, maar het laat ook goed zien met hoeveel liefde EA aan SSX werkt.

Vrijheid blijheid

Eén van de doelen van de nieuwe SSX is de speler zo veel mogelijkheid vrijheid geven. Daarom zijn er dit keer heel veel drop points, ofwel afzetpunten, in het spel verwerkt. Begin je jouw afdaling bovenaan een berg, op een heel moeilijk stuk of wil je juist net voor een vette sprong starten? De vorige SSX-games haalde niet eens twintig drop points, maar deze nieuwe versie gaat daar makkelijk overheen. Namelijk met 150 tot 180 mogelijke afzetplaatsen. Op een gegeven moment kun je zelfs helemaal zelf bepalen waar je jouw avontuur op een berg begint. De bergen zelf laten ook veel vrijheid toe, want in SSX zul je nooit onzichtbare muren tegenkomen en even over wat steile stenen heen boarden is ook geen probleem.

Deze vrijheid wordt met blijheid gecombineerd. SSX is namelijk geen serieus snowboard spel. Zo kun je de meest vette trucs uithalen en heeft een verkeerde landing geen erge consequenties. De controls zijn lekker toegankelijk en je kunt zelfs terugspoelen. Wil je iets opnieuw proberen, sla je met je hoofd tegen een railing of mis je net een vette sprong? Geen paniek, druk gewoon op de terugspoel knop. Als speler heb je ook nog speciale powers. Tijdens het boarden vult een meter zich. Deze kun je gebruiken om een boost te krijgen, maar ook om extreme trucs uit te halen. Wanneer de meter vol is begint namelijk de Tricky Mode, waarin je helemaal los kunt gaan met trucs en extra veel punten kunt verdienen. De nonchalante gameplay die SSX heeft zal iedereen kunnen aanspreken, al moeten de chagrijnige en iets te serieuze snowboarders misschien wat oppassen.

24/7!!!

De belangrijkste feature die EA ons op de Gamescom liet zien, was de multiplayer. De multiplayer heeft twee kanten. De echte online kant waarin je het nek aan nek tegen elkaar opneemt en de offline multiplayer. Hierin strijdt je tegen ghosts van je vrienden. Tijdens je offline speelsessies zul je her en der op de berg bordjes tegenkomen. Bij deze borden kun je de tijden en scores van jouw vrienden zien. Als je beslist om je vrienden te verslaan begint gelijk op dat moment de actie. Je ziet ghosts van één of meerdere vrienden verschijnen en jij moet ze zien te verslaan. Dit is een fantastische manier om op elk moment van de dag zonder afspraak tegen elkaar te strijden. De ontwikkelaar gaf eerlijk toe dat dit afgeleid is uit de Autolog feature van Need for Speed: Hot Pursuit, maar daar is natuurlijk niets mis mee.

De echte online multiplayer draait helemaal om evenementen. 24 uur per dag en zeven dagen in de week is er op elk afzetpunt in het spel een evenement actief, dit worden Global Events genoemd. Deze kunnen van een uur lang tot dagen lang duren en hebben ook verschillende doelen. De snelste tijd, de hoogste score, de vetste truc en ga zo maar door. Jouw doel is om aan het eind van het evenement het hoogst in de ranglijst te staan. Hier zit natuurlijk een mooie prijs aan verbonden. Persoonlijk vind ik dit een geniaal idee voor een multiplayer en ik zie mezelf al avonden lang zoeken naar toffe evenementen om te kunnen domineren. Als je het liever gewoon alleen tegen je vrienden op wilt nemen kan dit ook. SSX ondersteunt ook gewoon snel opgezette matches tussen bekenden.

Lekker sociaal

Het laatste punt dat van belang is in de multiplayer van SSX heet RiderNet. Dit is het sociale netwerk dat in het spel is ingebouwd. Zie het als een uitgebreide versie van Autolog. Je kunt zien wat je vrienden doen en wat hun highscores zijn. Wanneer iemand jouw score verslaat krijg je dit meteen te horen en kun je gemakkelijk proberen een nieuwe score neer te zetten. Binnen RiderNet circuleert er ook geld. Koop vette kleding, dikke snowboards en andere toffe spullen. Natuurlijk kun je via de singleplayer en de multiplayer evenementen geld verdienen, maar ook jouw ghosts zorgen voor een inkomen. Als een vriend meerdere keren van één van jouw ghosts verliest krijg je een bonus. Dit geldt andersom natuurlijk ook. Als jij een ghost van een vriend snel weet te verslaan krijg je een bonus. Zo gaat RiderNet nog veel dieper, maar het moge duidelijk zijn dat multiplayer fanaten veel uurtjes in SSX kwijt kunnen.

Een besneeuwde conclusie

Na de speelsessie en presentatie van SSX moest ik letterlijk even bijkomen. Ik werd helemaal ondergesneeuwd met features die ik vet vind. De vrije en blije gameplay, de lekkere controls, RiderNet, de competitieve ghosts, de geniale multiplayer evenementen. Ik vond SSX altijd al leuk, maar in mijn ogen is dit nu al de beste SSX ooit. SSX zoals het in de tijd van de HD consoles hoort te zijn. Vroeger verzon ik met mijn vrienden mijn eigen evenementen in om lekker te kunnen strijden en nu zit het helemaal in het spel, hoe vet is dat! Ik krijg hopelijk snel weer een kans om in dit heerlijke spel van een mooie berg of te boarden.

  1.   
    infamous's avatar

    SSX is awesome 😀

  2.   
    marcjuuhh's avatar

    Nu baal ik dat ik geen PS3 of XBOX 360 heb. 😡

  3.   
    Tom's avatar

    Psymon! 8)

  4.   
    ExtremeDotCom's avatar

    marcjuuhh schreef, "Nu baal ik dat ik geen PS3 of XBOX 360 heb. 😡 "

    gogo buy one! 😛

  5.   
    toqeer's avatar

    snap niet wat hier nou zo leuk aan is hetzelfde als racegames
    wat ik allebei geen reet aan vind 😛

  6.   
    toqeer's avatar

    [quote=”toqeer”]snap niet wat hier nou zo leuk aan is hetzelfde als racegames
    wat ik allebei geen reet aan vind 😛 wel mooie graphics

  7.   
    -Arthur-'s avatar

    Nee…dit is beter dan racen. Ik hoop dat deze SSX teruggaat naar de klasse van SSX 3. Want deel 4 vond ik niets….behalve het Iron Maiden intro “Run to the Hills”. 😉

  8.   
    Kpyne's avatar

    ik was vroeger echt heeul erg fan van deze games, dus ik denk dat deze zich ook bij mijn collectie komt!

  9.   
    nanathan's avatar

    toqeer schreef, "snap niet wat hier nou zo leuk aan is hetzelfde als racegames
    wat ik allebei geen reet aan vind 😛 "

    vet onrealistische tricks met een mooi plaatje op de achtergrond