Need for Speed: The Run

Het is weer aan ontwikkelaar Black Box om een innovatieve Need for Speed op de markt te zetten en met The Run zijn ze daar met één element in ieder geval al in geslaagd. Het draait om het racen en vluchten van San Francisco naar New York; heel Amerika door en dus variërende landschappen ten top. En vergeet het maar, deze game voelt weinig aan als Hot Pursuit.

Vlucht voor 25 miljoen

Als je geld nodig hebt, dan is racen een grote, maar gevaarlijke optie om te kiezen. Het doel is om van het westen van Noord-Amerika naar het oosten te racen voor een geldbedrag van 25 miljoen dollar. Niet verkeerd lijkt me en daarom neem je in Need for Speed: The Run de gok om tegen tweehonderd bestuurders te scheuren door de meest diverse landschappen. De tocht door heel Amerika is dan ook een erg goed excuus sneeuwbergen in een game te combineren met woestijnachtige gebieden. Uiteraard begin je de game met een vrij langzame auto en naarmate je vordert, krijg je steeds dikkere bakken tot je beschikking als Lamborghini’s en BMW’s.

Warm, koud, vochtig en droog

Hoe vet is het om alle weersomstandigheden te trotseren in een racegame en The Run flikt dit. Op de Gamescom zagen we een trailer waarin besneeuwde bergen en wegen voorkomen, groene open weiden, bosachtige landschappen, woestijngebieden met weinig begroeiing en veel rotsen en uiteraard stedelijke bezoekjes. Al heel divers, maar nog veel leuker wordt het met geforceerde natuurrampen en het weer dat opeens omslaat.

Op de Gamescom speelden we het besneeuwde parkoers waarbij je tegen een andere racer moet strijden. Hij ramt door een afzetting waarna jij er achteraan gaat. De weg is glad, het gebied is niet voor niets afgesloten en voorzichtig rijden is geen optie. Tijdens de rit worden er op de bergen om je heen kanonnen afgeschoten en op die manier creëert de politie lawines met sneeuw en rotsen. De sneeuw is nog het minst erg, maar vooral de enorme rotsen die op het wegdek terechtkomen moeten toch ontweken worden. Dit zorgt voor nog meer spanning tijdens een race en helemaal zou vet zijn als deze gemaakte rampen niet scripted zijn – wat echter niet bekend is. Daarnaast mochten we aan de gang in een stuk race in de woestenij. Dit keer tegen meerdere opponenten waarvan je er minimaal tien voorbij moet zijn gegaan aan het eind van de race. In deze woestenij gaf de natuur ons een zandstorm waardoor het racen alleen maar pittiger wordt gemaakt. Innovatief en het zorgt voor veel meer spanning.

Minder arcade en langer

Het doel van de ontwikkelaar voor The Run is de game minder arcade te maken dan Hot Pursuit en dat lukt ook aardig. In de Gamescom trailer leek de besturing erg veel op de racegame van Criterion, maar als je zelf aan de slag mag, merk je dat The Run meer de kant op gaat van Shift. Driftend door de bochten gaat niet meer zo makkelijk en de voertuigen sturen een stuk realistischer dan Hot Pursuit. Ook is het mogelijk je auto te tweaken zoals dat lijkt als in Shift. Toch meer simulatie en ook in bochten moet je echt hard remmen, want ik ben regelmatig door de vangrail geknald zo het ravijn in. Er ligt meer tactiek in het racen dan van arcade games die we kennen. Wat wel op Hot Pursuit lijkt is de grafische stijl, hoewel de game met een andere engine wordt gemaakt. Het racen op deze parkoers gaven dus wel het gevoel van Hot Pursuit; bepaalde elementen van beide games kunnen we alleen maar toejuichen.

Een klein kritiekpunt over The Run was de quick-time events buiten de auto die te zien waren in de E3-demo. Iedereen vroeg zich af hoe uitgebreid deze feature zou worden, of dat het een gimmick zou blijven. Dit laatste is waar, want wij hebben het speciaal gevraagd. Het quick-time event op de demo van de E3 was ook meteen het grootste en je zult maar ongeveer vijf keer buiten je auto komen voor zo’n scène. Zelf vond ik daarnaast Need for Speed: Hot Pursuit vrij kort. De game was aardig snel uitgespeeld en de vraag was dan ook: wordt The Run langer? De ontwikkelaar van de game heeft gelukkig bevestigd dat het spel een stuk uitgebreider zal zijn.

Voorlopige conclusie

Electronic Arts blijft vernieuwen met Need for Speed en The Run zorgt daar gelukkig ook voor. Doordat je heel Noord-Amerika moet doorkruisen, krijg je te maken met enorm diverse landschappen, weersomstandigheden als zandstormen en gecreëerde natuurrampen als lawines. Het idee klinkt erg goed en we moeten wat meer races rijden om te zien hoe uitgebreid het allemaal is. De besturing was voor mij een lichte teleurstelling, omdat ik heel erg een Hot Pursuit-gevoel verwachtte. Het gaat echter iets meer de kant op van Shift en daar moest ik aan wennen. Buiten dat voelt het prima aan en het tweaken van je auto’s zal ervoor zorgen dat je ook voor elk landschap de juiste keuzes maakt en de routes perfect kunt rijden. Dit belooft wat en het smaakt naar meer.

  1.   
    killing_'s avatar

    Ik hoop dat met je tweaken bedoelt ook bodykits, spoilers, koplampen enz. want dat mis ik echte bij de race games in NFS Underground hadden ze dat bijvoorbeeld wel en dat vond ik echt te gek.

  2.   
    -B9D7L-'s avatar

    Deze moet ik zeker hebben 8)

  3.   
    RauserLuLz's avatar

    Ik heb al geen NFS meer gespeeld sinds Carbon.. Ik denk dat ik deze op 17 november wel ga halen voor mijn ps3 😳

  4.   
    toqeer's avatar

    graphics zien er egt zo realistisch uit 😀

  5.   
    bokilz's avatar

    heb er zin in

  6.   
    Rijstekorrel's avatar

    Race games vind ik na nfsu helemaal niks meer heb ze geprobeerd veel maar vond het niks, Dit met de sneeuw enzo ziet er wel vet uit hopelijk komt er een demo van anders ga ik hem wel bij gamemania uitproberen.

  7.   
    Kenneloth's avatar

    Weet niet of ik Shift bestuuring leuk ga vinden maar we zullen zien. Voor de rest ziet de game er gelikt uit! 🙂

  8.   
    glennoz's avatar

    Deze game lijkt me echt vet.! Een race voor je leven.

  9.   
    Sem_The_Man's avatar

    De demo zag er zeer goed uit.
    Het is zeker een aanrader. 😉