Dungeon Siege III Hands-On

Gas Powered Games kennen we als een bedrijf dat al jarenlang succesvolle RTS-games produceert. Dat het bedrijf tevens de actie-RPG Dungeon Siege op haar repertoire heeft staan, is echter minder bekend. Dit betekent echter niet dat de fervente PC-gamers minder hebben genoten van deze game. Na het succes van Dungeon Siege in 2002 kwam Gas Powered Games met een vervolg in 2005, dat eveneens goed werd ontvangen. We zijn inmiddels zes jaar verder en we mogen verblijd worden met een derde deel binnen de reeks. Ditmaal ligt het project in de handen van Obsidian Entertainment, onder het toezicht van Chris Taylor. Wat daar het resultaat van mag zijn, heb ik onlangs mogen ondervinden.

Een bekend verhaal

De demo die ik voorgeschoteld kreeg, maakte direct duidelijk dat we terugkeren naar het koninkrijk van Ehb. De legionairs die Ehb jarenlang hebben beschermd, worden beschuldigd van de moord op de koning. Een sterke beweging, onder de leiding van Jeyne Kassynder, neemt Ehb over en probeert met man en macht de legionairs op te jagen. Het gevolg hiervan mag duidelijk zijn: de legionairs staan op het punt van uitsterven. Een bescheiden groepje, dat zich schuilhoudt in de noorden van Ehb, probeert de orde van de legionairs te herstellen. Tijd om terug te vechten…

Pittige gameplay

Dungeon Siege staat bekend als een stevige actie-RPG en ook dit derde deel blijft trouw aan die formule. Waar de serie zich mee onderscheidt ten opzichte van andere games binnen het genre is simpelweg de moeilijkheidsgraad. Vlak nadat ik begon met spelen, kwam ik in een gevecht terecht met een aardige groep vijanden. Als de zeer ervaren RPG-speler die ik ben, begon ik met vol vertrouwen op de menigte in te hakken. Het was echter al gauw dat ik mijn achterwerk in drievoud overhandigd kreeg.

Dungeon Siege III legt wederom de nadruk op de moeilijkheidsgraad en dat is wellicht het meest aantrekkelijke punt van de game. Je kunt niet simpelweg op een vijand inhakken en vervolgens hopen dat de klus geklaard wordt. Tijdig verdedigen, aanvallen ontwijken en je aanvallen timen is cruciaal. De vijanden werden in de demo geleidelijk aan steeds sterker en dat beviel eigenlijk zeer goed. Ik kan daarentegen niet ontkennen dat ik meerdere malen het loodje heb gelegd, met name bij een zeer pittige eindbaas.

Actievolle gameplay

Hoewel het een logisch gevolg is van de hoge moeilijkheidsgraad, ligt het tempo van de game lekker hoog. Het geheel blijft nagenoeg altijd actievol, mede dankzij het kunnen gebruiken van spreuken. Logischerwijs wordt de gameplay gecomplimenteerd door het kunnen verzamelen van wapens, bepantsering en veel, veel meer. Het is zoals te verwachten weer mogelijk om je personage te trainen en speciale skills toe te wijzen. Het werd echter al gauw duidelijk dat bepaalde skills simpelweg beter zijn dan anderen. Desondanks lijkt de gameplay ijzersterk te worden en dat zal Dungeon Siege III hard nodig hebben…

Plus- en minpunten

De voorgeschotelde demo had namelijk een aantal duidelijke gebreken en dat durf ik te wijten aan Obsidian. Audiovisueel gezien is Dungeon Siege III vooralsnog geen topper, want het stemwerk is bij lange na niet overtuigend en grafisch gezien zijn er betere games te vinden. Daarnaast ogen de omgevingen een tikkeltje repetitief en de besturing kan enigszins verbeterd worden. Dit doet allemaal echter niet veel af aan de algehele ervaring, want de ijzersterke gameplay maakt een hoop goed.

De toevoeging van een twee-speler coöperatieve modus is eveneens een leuke keuze. Ik heb de game splitscreen mogen spelen en dit is toch zeer goed bevallen. De game blijft pittig met twee man en er is een zeer sterke nadruk op samenwerking, vooral bij bazen. Het lijkt dan ook het leukst om de game coöperatief te spelen, vooral op de hogere moeilijkheidsgraden.

Voorlopige conclusie

Dungeon Siege III lijkt vooralsnog een interessante titel worden. De gameplay is oprecht pittig en actievol. Je kunt niet simpelweg op knoppen rammen en langs vijanden sjezen. Het geheel is tamelijk verhaalgedreven, al is het stemwerk vooralsnog niet overtuigend. Grafisch gezien oogt de game eveneens achterhaald en dat is zonde. Toch lijkt de ijzersterke gameplay, en de toevoeging van een coöperatieve modus, meer dan genoeg te bieden om dit een leuke titel te maken.

  1.   
    Nn3m3s1sS's avatar

    De beelden die ik gezien heb vallen mij grafisch niet tegen maar goed toch even afwachten. Lijkt me wel een vette game. Vooraal dat er weer is een beetje moeilijke game komt

  2.   
    Ika Q's avatar

    Grafisch was het nooit echt goed met Dungeon Siege serie. Maar de gameplay was altijd van goed kwaliteit en zeker 1 van mijn favo games. Ik heb de game al in reservering staan. De gameplay vids die ik heb gezien lijkt me nogal versimpeld en vooral het systeem die erin zit. En ik hoop dat het geen lompe button basher word zoals Dragon Age 2.

  3.   
    superdedupe's avatar

    toevoeging coop? er was in dungeon siege 1 al een coop…

  4.   
    Jonah's avatar

    superdedupe schreef, "toevoeging coop? er was in dungeon siege 1 al een coop…"

    Het gaat nu met name om de splitscreen co-op. 😉