RAGE Hands On

Wat is RAGE toch een heerlijke game aan het worden. De id Tech 5 Engine zorgt voor fantastische animaties en de grootse, post-apocalyptische wereld in combinatie met keiharde wapens en gadgets zorgt altijd weer voor voldoening en genot tijdens het spelen. In Salt Lake City mochten we wederom aan de slag met RAGE en wat zijn we toch blij dat de game al in september komt.

Post Apocalyptica!

In RAGE betreed je een post-apocalyptische wereld. Er is een astroïde neergestort en als gevolg zijn er allerlei monsters en mutanten verschenen. Daarnaast is daar ook The Authority, de zelfgekozen regering die alles op alles zet om vrijheden te beperken. Uiteraard ben jij het daar niet mee eens en sluit je je aan bij de rebellen. En dat betekent veel vechten, schieten en racen.

RAGE heeft een semi-open wereld en laat zich het beste vergelijken als een combinatie tussen Fallout 3 en Borderlands. Vergis je echter niet, hoewel we inderdaad te maken hebben met een post-apocalyptische wereld (Fallout) en een stijl die doet denken aan Borderlands, is RAGE absoluut geen RPG. De mannen van id Software zijn natuurlijk vooral bekend van Quake en Doom 3 en het gevoel van die shooters komt dan ook echt terug in RAGE, maar dan in een heerlijk nieuw en fris sausje.

Wapens en Gadgets

Laten we beginnen bij de wapens, die heerlijk bruut schieten en aan te passen zijn. RAGE heeft wel een aantal kleine, ondersteunende RPG-elementen. Zo is het belangrijk om voortdurend nieuwe kogels te kopen, die nodig zijn om de verschillende tegenstanders uit te schakelen. Er zijn tactische keuzes te maken met de verschillende vormen van ammunitie. Dat is echter niet altijd makkelijk, want kogels zijn niet altijd voorradig. Gelukkig geeft het verschil in kogels wel heel veel voldoening en zijn explosieve of elektrische kogels erg tof om te gebruiken.

Naast het grote arsenaal aan wapens en de bijbehorende kogels, beschikt RAGE ook over een grote hoeveelheid gadgets. Persoonlijk ben ik groot fan van deze apparaatjes en snufjes, want de uitwerking is vaak zo lekker extreem. Zo is daar de R/C Car, een radiografisch bestuurbaar wagentje met een bom erop, die volledig in third person te besturen is en naar plekken kan komen waar jij te groot voor bent. Of wat dacht je van de Spider-Robots, elektronische spinnen met een groot machinegeweer op hun rug om je te assisteren met mutanten en ander gespuis. Vooral de animaties van deze spinnen zijn werkelijk geniaal. Ze klimmen en klauteren over muurtjes, tonnen en dozen alsof het echte spinnen zijn en daarnaast kun je er meerdere tegelijk inzetten, wat natuurlijk supervet is. De laatste gadget die ik wil noemen is de Wingsticks, een boemerang die tegenstanders van afstand onthoofd. En als je goed staat, krijg je hem nog terug ook.

Mutant TV

Eén van de nieuwe levels die ik te spelen kreeg was Mutant TV, dat zich volledig afspeelde in een funhouse. Om een sponsor, iemand die je financiert omdat hij je doelen steunt, te krijgen moet je meewerken aan dit legendarische programma, waar je in verschillende kamers mutanten op je af krijgt. De gevechten zelf zijn al heel leuk, maar het is vooral de sfeer van dit level dat het hem doet. Links en rechts zie je verschillende podia, met daarop bewegende rekwisieten en rare poppen en af en toe springt er een clown uit de muur die je kapot laten schrikken. Natuurlijk zijn er ook vele mutanten te vinden en springen er af en toe ook messen uit de vloer. Erg fun inderdaad!

Verrassende keuzes

Als laatste wil ik id Software even complimenteren met hun keuze om geen standaard multiplayer bij de game te voegen. Velen zullen dit een teleurstelling vinden, maar laten we eerlijk zijn, er zijn zoveel multiplayer shooters te vinden dat het fijn is als een ontwikkelaar een andere route kiest. In RAGE is het weldegelijk mogelijk om het tegen anderen op te nemen, maar dan in de vorm van destructieve races. De game kent een groot aantal voertuigen, van Quads tot Buggy’s en bovendien zijn deze volledig aan te passen en te bewapenen. In de multiplayer gaan we dit tegen anderen in de praktijk brengen en het laat zich het beste vergelijken met de Battle-modus uit Mario Kart.

Tot zes spelers moeten zo snel mogelijk naar verschillende checkpoints en de eerste die arriveert, krijgt de punten. Gelukkig zijn ook de anderen bewapend om elkaar met buut geweld te stoppen. Overigens rijden de wagens bijzonder goed in RAGE. Zo zal je kunnen boosten in de bochten waardoor de game stuurt als, en ik noem het weer, Mario Kart. Overigens zullen er nog een aantal andere, onaangekondigde multiplayermodi te vinden zijn, maar alles in de multiplayer zal te maken hebben met de wagens.

Een ander nieuwtje is de toevoeging van een heuse coöp. Ook hier kiest id Software een nieuwe route en zal je als bijpersonages uit de verhaallijn in coöp aan de slag gaan. Zo zal het gebeuren dat je een persoon in de singleplayer spreekt die iets heftigs heeft meegemaakt en die gebeurtenis kunt naspelen met een vriend. Veel meer informatie hebben wij niet gekregen over deze modus, behalve dat er nu acht coöp-mappen gemaakt zijn. En met een release in september zal daar niet heel veel meer bijkomen.

Voorlopige conclusie

Het is duidelijk. RAGE probeert met zijn multiplayer-componenten iets nieuws te doen. Persoonlijk prijs ik de ontwikkelaar hiervoor, al weet ik op dit moment nog niet hoeveel mensen hier blij mee gaan zijn. id Software is natuurlijk bekend van de shooter Quake, waarin ze de ontwikkelaar haar kracht kon tonen. Toch zijn de races in RAGE erg verzorgd en voelt het racen bijzonder goed aan, zeker voor een shooter. Over de singleplayer kan ik korter zijn. De animaties zijn geweldig, de gadgets zijn gaaf en de diepgang in wapens is groot. Wat dat betreft staat er dan ook niks in de weg voor RAGE. Nu is het zaak te zorgen dat ze een plekje bemachtigen tussen de vele shooters die de industrie rijk is. Aan kwaliteit zal het in ieder geval niet liggen.

  1.   
    JonsoN's avatar

    De manier van kogels gebruiken doet me erg denken aan Bioshock, en dat kan alleen maar positief zijn!

    ID Software doet wederom iets verfrissends, iets wat weinig ontwikkelaars nog doen, daarom zijn ze ook een van mijn favoriete ontwikkelaars.

    Leuke hands on Peter!

  2.   
    Extremegamer's avatar

    mutant TV 😆

  3.   
    RinusReetRidder's avatar

    Shooter, voertuigen… beetje Borderlands gevoel. Toch lijkt Rage me wel vet. 🙂

  4.   
    DeAdSeYe's avatar

    JonsoN schreef, "De manier van kogels gebruiken doet me erg denken aan Bioshock, en dat kan alleen maar positief zijn!
    ID Software doet wederom iets verfrissends, iets wat weinig ontwikkelaars nog doen, daarom zijn ze ook een van mijn favoriete ontwikkelaars.
    Leuke hands on Peter!"

    ID Software heeft zelden slechte games, ik vind het zelfs 1 van de legandarische gameontwikkelaar wat er is.

    Doom serie, Quake serie, Wolfenstein serie. Wie kent ze niet? Doom was de eerste FPS shooter wat ik ooit speelde na men Commedore! Als ik het goed heb, 1990-1992. Toen was ik 4 jaar en speelde al shooters! En tot vandaag is Doom nog altijd 1 van de meeste succes volle serie.

    Na mijn mening hebben ze nooit slechte games uitgebracht, vandaar tot ik ook volle vertrouwen heb in Rage, en al jaren op zit te wachten.

    Na tot zoveel informatie over Rage is, wil ik meer informatie over Doom 4.