De Blob is oorspronkelijk begonnen als een project van een handjevol Nederlandse studenten, die de game hebben gemaakt voor de stad Utrecht. THQ was zodanig onder de indruk van De Blob, dat het bedrijf de rechten heeft overgenomen. Na de succesvolle verkopen van het eerste deel kan een vervolg niet uitblijven.
Papa wie?!
Prisma City ligt er met de terugkeer van Comrade Black niet bepaald kleurrijk bij, daar moet Blob natuurlijk verandering in brengen. In deze sequel is het jouw taak Comrade Black te stoppen en al zijn vervuilingen ongedaan te maken. Samen met je nieuwe sidekick Pinky, een flying sass-bot, ga je de kleurloze steden en de Inkies, handlangers van Comrade Black, te lijf. Het is jouw taak Comrade Black te stoppen en Prisma City weer kleur te geven. Tijdens je zoektocht naar Comrade Black, vervul je allerlei opdrachten die je krijgt van je sidekick Pinky. Daarnaast heb je ook nog verscheidene opdrachten die de bewoners, de Raydians, aan jou geven. Deze zijn echter niet verplicht, maar mooi meegenomen als je voor een hoge score gaat.
Naarmate het spel vordert kom je in een stadje genaamd “The Senate”. Daar worden binnenkort stadsverkiezingen gehouden. Papa Blanc is ook van de partij en is druk een campagne aan het voeren tegen kleur. De dan nog gekleurde bewoners van “The Senate” vinden die Papa Blanc maar een rare snuiter en vertrouwen het niet helemaal. Velen willen daarom niet op hem stemmen, maar worden alsnog gedwongen door zijn snode plannen. Blob moet het uit gaan zoeken en komt er al snel achter dat Papa Blanc niet is wie hij beweert te zijn. Dit wordt dan ook snel duidelijk wanneer de inwoners gedwongen worden om te stemmen en Papa Blanc met een gigantische voorsprong wint. Bij de huldiging onthult Papa Blanc zijn ware aard en hij blijkt Comrade Black te zijn. Je lijkt steeds dichter bij Comrade Black te komen, maar schijn bedriegt, je bent er nog wel even zoet mee.
Opzij, opzij, opzij..
Je dient de hoofdopdrachten binnen een bepaalde tijd te voltooien, want anders kun je vanaf het laatst bezochte checkpoint van voren af aan weer beginnen. Alle levels bevatten gele en cyaankleurige klokjes, die vaak verstopt zijn in dozen van INKT Corporation. Deze klokjes voegen 30 of 60 seconden toe aan de tijd die je op dat moment nog hebt. Wanneer je de opdrachten niet binnen de tijd weet te voltooien, dan kun je opnieuw starten vanaf een checkpoint. Het kan echter voorkomen dat je tijdens het behalen van dit checkpoint te weinig tijd had, waardoor je het level vrijwel opnieuw kunt starten. Dit is op zijn minst gezegd irritant, want je kunt alles opnieuw doen en zelfs tutorials worden weer voorgeschoteld. Wanneer je de opdrachten wel tijdig voltooid, kun je op je gemak overige opdrachten afmaken voor een hogere score.
The Underground
Voorheen stond deze game bekend als “De Blob: The Underground”. De naam is dan wel vervangen, maar ‘The Underground’ bestaat nog zeker. Zo moet je ondergrondse puzzels voltooien, door jezelf in gaten in de grond of in gebouwen naar binnen te zuigen. Wanneer je bent aangekomen, valt gelijk op dat je nu speelt in een 2D-perspectief, wat een erg leuke toevoeging is en zorgt voor afwisseling. Onder de grond of in een gebouw ga je op zoek naar schakelaars. Deze kun je indrukken door Blob de juiste kleur te geven die de desbetreffende schakelaar aangeeft. Er zijn twee manieren om dit te doen; jezelf te drenken in een kleurpoel óf de kleuren combineren door op de juiste paintbots te springen. Daarnaast vind je ook allerlei Inkies die je moet verslaan en Graydians die je moet bevrijden. Wanneer je alle schakelaars hebt ingedrukt, zullen de kleurpoelen en de paintbots aan de oppervlakte worden gevuld met verf en kan Blob weer vrolijk verder verven.
Muzieksmaak
Net zoals in het origineel wordt de gameplay vergezeld door muziek, die zich laat manipuleren door de acties van Blob. Bij het starten van een level kun je bovendien ook nog eens de soort muziek bepalen. Naarmate alles kleurrijker wordt, begint er meer en vrolijkere muziek te spelen. Zoals voorheen is dit een leuke toevoeging.
Dit is niet het enige wat kan veranderen. Zo is Blob ook te upgraden, want in alle levels kun je namelijk “Inspiration” verzamelen. Deze Inspiration kun je bijvoorbeeld spenderen aan het groter maken van Blob, zodat hij meer verf op kan nemen en hij minder snel leeg raakt, of je keuze kan gaan naar meer levens. Je kunt natuurlijk ook alles upgraden, maar dan moet je wel van verzamelen houden.
Conclusie
De Blob 2 is een kleurrijke game die een goede dosis humor bezit en er daarnaast ook nog eens goed uitziet. De game is gemaakt voor een breed publiek en weet je uren te boeien. Vooral de verzamelaars onder ons zijn nog wel even zoet, leuk voor een hogere score. De interactieve muziek maakt het Blob-sfeertje helemaal compleet, naarmate de wereld kleurrijker wordt, wordt de muziek levendiger. Het 2D aspect is een erg goede toevoeging en zorgt voor een aangename afwisseling in de game, samen met de ondergrondse puzzels die daar bijkomen. Dat er een stukje van je vrijheid wordt afgenomen door de klok is daarentegen wel jammer, vrijheid en zelf keuzes moeten maken in een game is dezer dagen zeker een must en dus een gemis in De Blob 2. Ondanks dat, is de game een geslaagd vervolg van De Blob.
Lijkt me een grappige game 🙂 Even voor de afwisseling van de hardcore games.
Het schijnt ook een erg vermakelijk game te zijn om het even tussen door te toen 🙂
Goeie review 😉
Mooie review Chantal 🙂 Maar deze game sla ik over, is niet echt “mijn ding”.
Speel de Blob 2 nu op de NDS. Mooi cijfer trouwens.
Het is erg grappig en kleurrijk maar af en toe wel beetje hetzelfde
verf dit, verf dat 😆