Dead or Alive Dimensions

Dead or Alive staat al jarenlang bekend als de vechtserie die de meest perverse spin-offs kent. Terwijl de borsten vrolijk rondzwiepen in het recentelijk verschenen Dead or Alive Paradise, moet Dimensions de eer van de hoofdserie volledig herstellen. Werkt deze fighting game echter ook goed op de Nintendo 3DS?

Ready… Fight!

Dead Or Alive is sinds 1998 een vechtserie die zowel toegankelijke gameplay, alsmede een flinke sexappeal weet te bieden. Gedurende de vier hoofddelen die de reeks ons aan heeft mogen reiken is een bijzonder verhaal verteld, waarin vriendschap en verraad hoogtij vieren. Vier jaar na het verschijnen van Dead or Alive 4 kunnen we eindelijk aan de slag met een nieuw deel, Dead or Alive Dimensions, die de verhaallijn van de eerdere delen vertelt en daar nieuwe scènes aan toevoegt om alles nog eens goed duidelijk te kunnen maken.

In de demo op het Nintendo 3DS-evenement was het mogelijk om met alle figuren die in de uiteindelijke game komen een potje te knokken in de Arcade-modus. Als leek van de serie pikte ik de eerste de beste dame uit en daar ging ik. In de meest gevarieerde omgevingen diende ik het op te nemen tegen bruut uitziende mannen en rondborstige vrouwen. All buttonbashend verging het me vrij goed en viel me op dat op het onderste scherm de mogelijke combo’s van mijn personage waren afgebeeld. Wanneer er op zo’n vaardigheid wordt gedrukt voert je figuur deze direct uit. Echter, deze combo’s zijn opgesteld in een lang menu, waarbij er moet worden gescrolld om alles te kunnen zien, wat in het heetst van de strijd zeer onpraktisch is. In Super Street Fighter IV 3D is dit beter aangepakt, met aanpasbare touch screen input.

Uiterlijk is ook belangrijk

Nog iets dat direct opvalt is de schoonheid van de beelden en dan spreek ik niet direct over het vrouwelijk schoon, maar over zowel de personages als de omgevingen. De vergelijking met de 3DS-versie van Super Street Fighter IV moet wederom gemaakt worden, want de stages waarop gevochten moet worden zien er bij Dead or Alive toch net iets gedetailleerder uit en laten echt zien waar het nieuwste apparaatje van Nintendo toe in staat is. Daarnaast zijn de animaties van de figuren heerlijk soepel. Hoe slecht je het spel ook speelt, nergens voelt het alsof je eigen figuur houterig beweegt, iets waar een Tekken of een Soul Calibur toch beduidend meer last van heeft.

Wat we verder nog van de game kunnen verwachten naast de aangekondigde verhaalmodus, is de mogelijkheid om ook online met elkaar te kunnen vechten. Daarnaast is ook recentelijk middels een filmpje getoond dat we in samenwerking met Nintendo ook in een Metroid omgeving mogen vechten. Het hoofdbaasgevecht met Ridley is namelijk, waarschijnlijk vanwege Team Ninja’s werk aan Metroid: Other M, toegevoegd aan Dead or Alive Dimensions. Het is helaas niet mogelijk om als Samus te kunnen knokken tegen de andere vechtersbazen.

Voorlopige conclusie

Team Ninja lijkt een heerlijk vechtspel op een handheld te gaan neerzetten die zowel nieuwkomers als veteranen zal verrassen. Grafisch bereikt het spel grote hoogten en speelt het spel gewoon heerlijk weg. Enig minpuntje wat tot nu toe aan het licht is gekomen zijn de onpraktische touch screen combo’s, die middels een lijstje gekozen dienen te worden. Toch zal Dead or Alive Dimensions voor liefhebbers van vechtspellen naar alle waarschijnlijkheid een van de betere 3DS-titels gaan worden.

  1.   
    superdedupe's avatar

    ziet er erg mooi uit.

  2.   
    firehopper211's avatar

    Super mooi! 😉

  3.   
    metalmickey's avatar

    super graphics, maar een touch screen battle systeem ???

  4.   
    Verwijder Mij!'s avatar

    Mooi.