Golden Sun: Dark Dawn

Het is al weer een jaar of negen geleden dat Golden Sun verscheen voor de GameBoy Advance en een jaar of acht geleden dat het vervolg, Golden Sun: The Lost Age, verscheen op dezelfde handheld. Deze eerste twee delen heb ik helemaal grijs gespeeld. Ik was dol op de puzzels, het vechten, het verhaal. De hoop op een derde deel had ik na lang wachten opgegeven, maar toen was er de E3 2009, waar Nintendo tijdens zijn persconferentie dan eindelijk Golden Sun: Dark Dawn aankondigde. Anderhalf jaar later heb ik eindelijk de kans het spel echt te spelen en het voelt weer net zo goed als vroeger…

De zoon van…

Golden Sun: Dark Dawn speelt zich dertig jaar na de gebeurtenissen uit The Lost Age af en draait om de nakomelingen van de personages uit eerdere games. De Golden Sun heeft de wereld veranderd en niets is meer zoals het was, wat je vooral ook ziet aan de landkaart. Je quest begint met een vrij ‘makkelijk’ einddoel, maar je raakt verwikkeld in iets veel groters. Het concept is vrij cliché, maar als je eenmaal begint te spelen maakt dat gelukkig weinig meer uit.

Qua gameplay voelt Dark Dawn namelijk grotendeels hetzelfde aan als de vorige delen. En dat is zeker geen negatief punt, ondanks dat de gameplay eigenlijk al heel wat jaartjes oud is. Het gevechtssysteem voelt vertrouwd aan en is nauwelijks veranderd en hetzelfde geldt voor het puzzelen. Opnieuw moet je gebruik maken van zogenaamde ‘psynergy’, speciale krachten waarmee je poeltjes water kunt laten bevriezen tot ijzige pilaren, lianen kunt laten groeien om zo ergens op te klimmen en pilaren kunt bewegen. Daarnaast zijn er nog veel meer handige dingen die je met psynergy kunt doen, bijvoorbeeld het lezen van gedachten. De puzzels die je hiermee moet voltooien zijn behoorlijk omvangrijk en vragen soms om pittig denkwerk.

Toegankelijker = makkelijker?

Bij de vorige Golden Suns was dit toch wel enigszins anders. Voor mijn gevoel waren de puzzels in de eerdere delen een stuk moeilijker. Met weemoed denk ik terug aan Magma Rock en Jupiter Lighthouse… Dit betekent niet dat Golden Sun: Dark Dawn slechte puzzels bevat, in tegendeel, maar het had van mij allemaal iets moeilijker gemogen. Dit geldt overigens voor de gehele game, want ook eindbazen zijn of lijken een stuk makkelijker. Nou geef ik toe dat sommige gevechten in de vorige games te lang konden duren, maar een iets hogere moeilijkheidsgraad had wat mij betreft toch wel gemogen.

Aan de andere kant is dit wel een positief punt, want hierdoor wordt de game toegankelijker voor nieuwelingen. Sowieso hoef je je als nieuweling geen zorgen te maken dat je het verhaal niet goed meekrijgt, want dat wordt in het begin nog eens uitgelegd. Ook krijg je door het spel heen nog wat beter mee wat er nou allemaal van tevoren is gebeurd in de vorm van boeken die je kunt lezen en verwijzingen naar de vorige delen.

Djinni

En uiteraard zijn er ook weer de djinni, de magische wezens die je krachtiger maken en helpen binnen gevechten. Het systeem voor het gebruiken van djinni is exact hetzelfde als in de vorige games. Je gebruikt een djinn in een gevecht en vervolgens kun je deze nog een keer gebruiken in het gevecht, maar dan om een magische geest op te roepen die je tegenstanders flink onderuit kan halen. Heb je meerdere djinni gebruikt, dan kun je een sterkere geest oproepen. Ook kun je djinni van verschillende elementen combineren, om zo nog krachtigere geesten op te roepen. De djinni zorgen dus voor meer variatie tijdens het vechten, iets wat geen overbodige luxe is in gebieden vol met monsters.

Een leuk extraatje is dat alle djinni nu een eigen uiterlijk hebben. De djinni genaamd Flower heeft een bloemetje aan zijn staart, Jolt heeft een soort van bliksem op zijn hoofd en Coral heeft een staart in de vorm van koraal. Het is een van de punten waarop de game is verbeterd ten opzichte van de vorige games, net zoals dat je nu al vrij snel meer dan vier personen in je party hebt en dus wat flexibeler bent tijdens gevechten. Iets dat niet is verbeterd zijn de dialogen. Deze zijn namelijk vaak aan de lange kant, iets wat ook bij vorige games een behoorlijke klacht was. Dat is helaas niet veranderd, dus bereid je maar voor op veel leeswerk als je deze game wilt gaan spelen…

Conclusie

Golden Sun: Dark Dawn is net zoals zijn voorgangers weer een kwalitatief goede RPG geworden, die veel gamers zal aanspreken. Voor veteranen voelt de game aan als thuiskomen en voor nieuwkomers is de game erg toegankelijk. Ik heb de neiging om te zeggen dat de game iets te toegankelijk is, want de puzzels zijn een stuk makkelijker dan die in de vorige delen. Je zult echter nog meer dan genoeg plezier kunnen beleven aan deze game met het nog altijd goede gevechtssysteem en uiteraard het verhaal. Je moet wel van wat leeswerk houden, want ook in dit deel kom je weer aardig wat dialoog tegen. Toch is Golden Sun: Dark Dawn zeker een aanrader, voor zowel de nieuwkomers onder ons als de veteranen.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Voelt weer aan zoals vroeger
  • Toegankelijk voor nieuwkomers
  • Veel kleine verbeteringen
  • 3D-graphics zijn erg goed gedaan
  • Veel oude muziekjes komen weer terug

Wat is NOT

  • Puzzels zijn makkelijker
  • Ouderwets veel dialoog

8.3

  1.   
    superdedupe's avatar

    9 jaar geleden alweer?! ik vond golden sun de vetste gba titel. kwam na een tijdje vast te zitten want ik wist niet waar ik naartoe moest… liet ik 3 maanden later me neefje even kloten die toen per ongeluk een “whirlwind” op een plantje castte waar een grot achter zat… wist ik veel… daarna in een keer het spel uitgespeeld.

  2.   
    ExtremeDotCom's avatar

    superdedupe schreef, "9 jaar geleden alweer?! ik vond golden sun de vetste gba titel. kwam na een tijdje vast te zitten want ik wist niet waar ik naartoe moest… liet ik 3 maanden later me neefje even kloten die toen per ongeluk een “whirlwind” op een plantje castte waar een grot achter zat… wist ik veel… daarna in een keer het spel uitgespeeld."

    yh Gold sun samen met pokemon vond ik de vetste titels,wel veel vast gezeten maarja,dan was het nog leuker als ik weer wat verder graakte

  3.   
    lesroom's avatar

    Golden sun zijn de vetste games ooit gemaakt voor op de GBA het was revolutionair gemaakt