Blue Dragon: Awakened Shadow

De eerste Blue Dragon-game was een van de eerste Japanse RPG’s die zijn weg vond naar de Xbox 360. Het spel werd ontwikkeld door studio Mistwalker met aan het roer Hironobu Sakaguchi, de bedenker van de Final Fantasy-serie, die niet alleen het gehele project overzag, maar ook het plot schreef. De game bleek een goede game en de verkoopcijfers logen daar niet om. Toch was het spel voor velen misschien wel een te traditionele RPG-titel geworden en van het vervolg, dat op de Nintendo DS werd uitgebracht, werd een strategische RPG gemaakt. Helaas kenmerkte dit spel zich door mindere kwaliteit en een minder groot succes volgde. Met Blue Dragon: Awakened Shadow probeert Mistwalker het nog eens op de DS, maar gaat deze keer voor een meer actievolle aanpak. Heeft de serie nu eindelijk zijn draai weten te vinden?

Welkom in een nieuwe wereld

Je ontwaakt uit je eeuwenlange slaap en je merkt dat je in een ondergronds complex bevindt. Onmiddellijk merk je op dat jouw schaduw zich niet beweegt als een gewone schaduw, maar dat hij een felblauwe kleur heeft en de vorm heeft van een dier. Je kijkt beter en ziet in één oogopslag de indrukwekkende gestalte van een gigantische blauwe draak. Direct voelt de schaduw aan als een verlengstuk van je lichaam. Zoals aapjes hun staart bewegen, zo, merk je, maak jij gebruik van je schaduw. Een handige bijkomstigheid, want die nare wezens die zich hier bevinden zijn zo op eenvoudige wijze uit de weg te ruimen. Wanneer de frisse buitenlucht je gadeslaat merk je dat die zojuist genomen lift je naar het aardoppervlak heeft gebracht. In de verte zie je de vage contouren van een onbekende stad. Hoe dichter je de stad nadert, des te meer bekruipt je het gevoel dat er iets niet klopt. Aldaar zie je het, een gigantische lichtgevende bol die in de lucht hangt en plotseling een oogverblindend licht afgeeft. De gezichtsuitdrukkingen van de inwoners zeggen voldoende: vol ontzag kijken ze naar het schouwspel dat zich boven hen afspeelt. Dan, als een plotselinge bliksemflits, worden alle schaduwvormen van de inwoners, ware het een zwart gat, met ontzagwekkende kracht de bol in getrokken. Geen enkele schaduw wordt gespaard. Geen enkele… behalve de jouwe.

Na dit voorval komt ons hoofdpersonage de helden van de eerste Blue Dragon tegen en volgt een korte kennismaking. Het avontuur om het “mysterie” van de verdwenen schaduwen te ontrafelen begint. Hoe interessant het bovenstaande mogelijkerwijs klinkt, naast deze redelijk interessante insteek en thematiek is deze Blue Dragon een lege huls. Dit is namelijk het gehele verhaal van Awakened Shadow: meer dan dit is er eigenlijk gewoonweg niet. Het verhaal wordt hier en daar nog wel lichtjes uitgebreid en toegelicht, maar veel verandert er niet aan. Daarnaast zijn er ook veel stukken die geen bijdrage kunnen leveren aan het verhaal, omdat ze volledig onsamenhangend zijn. Goede RPG’s kenmerken zich door een goed verhaal en dat ontbreekt bij Blue Dragon: Awakened Shadow helaas toch op een pijnlijke wijze.

Welkom in een nieuwe wereld

Blue Dragon: Awakened Shadow is dan wel een lege huls, die huls is op zekere momenten wel mooi te noemen. Grafisch ziet het spel er namelijk veelal goed uit: de omgevingen en de vijanden kennen genoeg details en ook de personages zijn goed genoeg afgebeeld. Helaas wordt de game hier en daar wel geplaagd door enkele framedrops. Bijvoorbeeld op het plein van het eerste stadje zal de held(in) zich soms wel erg schokkerig voortbewegen en dit is iets wat beslist niet nodig is.

Nieuw in deze derde Blue Dragon-game is dat er wordt gepoogd de serie wat meer actie mee te geven. Voor de gamers die een Final Fantasy: Crystal Chronicles-titel hebben gespeeld, is het vechtsysteem van Awakened Shadow bekende kost, want de gelijkenissen zijn zeer groot. Het knokken met vijanden doe je met twee knoppen: één knop laat je slaan en de andere biedt de mogelijkheid om aanvallen van tegenstanders te blokkeren. Door de aanvalsknop langer ingedrukt te houden is het mogelijk om speciale aanvallen te selecteren. Het geheel is soms wel erg simpel, maar op zich ook wel vermakelijk. Er bestaat de mogelijkheid om via het touchscreen de vijanden te verslaan, maar dit werkt erg slecht, waardoor je al snel terugvalt op het ouderwetse indrukken van knoppen.

Dialogen en grammaticale fouten

Al vanaf het begin valt iets op. Het voelt direct al alsof er iets aan het spel mist. Een ziel, dat is hetgeen in deze game ontbreekt. Blue Dragon: Awakened Shadow weet je nergens mee te slepen met de gebeurtenissen en daarom zal het je, wat er ook gebeurt, gewoon niet zoveel doen. Enerzijds komt dit door het waardeloze verhaal, maar anderzijds komt het door de extreem slechte lokalisatie van het spel.

Blue Dragon stikt namelijk van de spel- en grammaticale fouten. Het “All Your Base Are Belong To Us”-niveau wordt gelukkig niet bereikt, maar soms komt het wel dicht in de buurt. Het is erg knullig dat zoiets in een game van Namco zit en het is zeer moeilijk om van een spel te genieten als de zinnen niet goed lopen of simpelweg niet kloppen. Daarnaast zijn ook de dialogen nog eens erg slecht en de neiging om cut-scenes over te slaan zal regelmatig in de daadwerkelijke daad overgaan. Sporadisch spreken personages ook enkele zinnen uit, die overigens altijd snel weer overgaan in het bekende gebliep, maar helaas weten deze nergens een hoog niveau te bereiken.

In je eentje?

Als singleplayer-avontuur valt er aan Blue Dragon: Awakened Shadow niet veel plezier te beleven, want voor het verhaal en vele andere slecht uitgewerkte aspecten hoef je het allemaal niet te doen. Gelukkig is er ook een multiplayer-component aanwezig en daar zul je het dan ook moeten zoeken. Via Nintendo Wi-Fi kun je samen met vrienden de strijd met eindbazen aangaan, en zul je voor je strijd beloont worden met zeldzame voorwerpen. Je zult samen missies volbrengen die volledig losstaan van het singleplayer gedeelte, waardoor de vraag ontstaat waarom het avontuur in je eentje van zulke lage kwaliteit is. Er is ook het probleem dat niet heel veel mensen online aanwezig zijn en de kans dat je iemand in je omgeving zult vinden die het spel bezit, is niet erg groot te noemen.

Conclusie

Het experiment dat ontwikkelaar Mistwalker heeft uitgevoerd met Blue Dragon: Awakened Shadow is helaas gefaald. Met name door het slechte verhaal en de belabberde lokalisatie, die echt niet door de beugel kan, kunnen ze maar beter verder gaan zoeken naar dat wat de Blue Dragon-serie uniek zou moeten maken. Het mengelmoesje dat Blue Dragon: Awakened Shadow is geworden, is namelijk niet erg lekker geworden. Namco had dit product nooit mogen uitgeven, maar helaas nemen gedane zaken geen keer en blijft deze Blue Dragon jammer genoeg op de meeste punten een draak van een game.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Multiplayer
  • Grafisch prima
  • maar...

Wat is NOT

  • Verhaal
  • Belabberde lokalisatie
  • ... hier en daar wel framedrops

4.5

  1.   
    UberProSure's avatar

    dus beetje traag op ds? is dit getest op die nieuwste? nee toch, want die is nog niet uit ?( excuses ik weet de naam van de nieuwe ds zo even niet 😳 ) verder goeie review 🙂

  2.   
    LouisvanGaal's avatar

    UberProSure schreef, "dus beetje traag op ds? is dit getest op die nieuwste? nee toch, want die is nog niet uit ?( excuses ik weet de naam van de nieuwe ds zo even niet 😳 ) verder goeie review :)"

    uh De DSI? als het goed is toch:P

  3.   
    RoHoutje's avatar

    Hm… een 4.5… geen goeie game dus. Sorry Blue Dragon, jij komt niet op mijn ds te staan. 😉