Bioshock: Infinite

Er was eens een doordeweekse dag. Een dag zoals er zovelen vrij ongemerkt voorbij gaan. Het leek weer de bekende routine te worden tot het weer tijd was om te gaan slapen, totdat… Irrational Games ons wakker wist te schudden. Een eerste teaser trailer van Bioshock: Infinite verbaasde vriend en vijand en liet miljoenen mensen hunkeren naar meer. Achter een paar stijlvolle, gesloten deuren van 2K Games op de Gamescom kreeg ik meer. En hij zag dat het goed was…

Klassieke sfeer

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, dus ook nu begin ik er nog even mee. Bioshock staat niet per definitie gelijk aan Rapture. Die bijzondere wereld, de gameplay, de typische sfeer… het zijn allemaal onderdelen van het ‘concept’ Bioshock. Kom dus niet met je mening dat Bioshock per se onderwater hoort en dat het stom is om de naam Bioshock aan een ogenschijnlijk andere game en setting te verlenen. Dat is het niet. Wat het wel is? Ronduit briljant!

2K Games neemt geen halve maatregelen als het gaat om sfeervolle presentaties, want zoals vaker het geval is was ook de behind-closed-doors ruimte van Bioshock: Infinite op een prachtige manier aangekleed, zodat je je meteen in de beginjaren van de vorige eeuw kon wanen. Klassiek lederen banken, kandelaars, vintage posters aan de muren, een traditionele grammofoonspeler, sfeervolle oude muziek… qua beleving zat het meteen al goed.

Een bijzondere opdracht

Tim Gerritsen van Irrational Games was aanwezig om ons, nadat we voor de zoveelste keer konden genieten van de teaser trailer, bij te praten over de setting van de game. De inspiratie voor Bioshock: Infinite heeft men gehaald uit de wereldtentoonstelling van 1893 in Chicago. De Verenigde Staten hebben als toon van technologische vooruitgang een volledig zwevende stad gemaakt, die bestaat uit diverse afzonderlijk zwevende delen. Deze stad, Columbia, laat men over de hele wereld vliegen om de Amerikaanse ambitie te laten zien. Andere landen zijn er echter minder gecharmeerd van en zien het meer als een bedreiging, een soort ‘death star’ die overal kan dreigen met aanvalskracht vanuit de lucht. Al snel ontstaan er ook binnen Columbia de nodige conflicten en een strijd om de macht. Totdat de stad op een dag volledig verdwenen is. Her en der over de wereld beweren mensen de stad gezien te hebben, maar niemand die precies weet waar Columbia zich eigenlijk bevindt.

Tot zover de geschiedenis van Columbia en we maken een kleine sprong naar het jaar 1912. Hoofdpersoon van Bioshock: Infinite is Booker DeWitt, een voormalig Pinkerton-agent. Deze ‘muscles for hire’ hebben vroeger echt bestaan en stonden erom bekend dat ze eigenlijk alles voor geld deden. Moorden, opstanden binnen organisaties de koop inslaan… Pinkerton-agenten kregen het voor elkaar. Door omstandigheden moest Booker DeWitt zijn baan opzeggen en hij raakte aan de drank. Tijdens de zoveelste dag doorzakken in een café krijgt hij van iemand een bijzondere opdracht aangeboden. De persoon in kwestie lijkt te weten waar Columbia is en hij kan het zelfs voor elkaar spelen om Booker in Columbia te krijgen. Aldaar rest Booker een op papier simpele taak: vind een vrouw genaamd Elizabeth, red haar uit de gevangenis en neem haar mee, weg van Columbia. Maar je voelt hem al aankomen: dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Helemaal omdat Elizabeth niet zomaar een vrouw is, maar iemand die een groot aandeel heeft in de problemen binnen Columbia. Daarnaast beschikt ze ook over de nodige speciale krachten, die zeker van pas zullen komen.

De afgrond in

Een medewerker van Irrational Games pakt de controller beet en neemt ons mee naar onze eerste echte stappen in Columbia. Ook al is Bioshock: Infinite geen geschiedenisles, je merkt toch heel goed dat de game wel een reflectie geeft van een stukje geschiedenis en de culturele en sociale stand van zaken medio 1912. Er hangen posters met propaganda, mensen binnen Columbia zijn angstig en gedragen zich bijzonder vreemd. We zien een vrouw de stoep vegen, terwijl het gebouw achter haar volledig aan het uitbranden is. Een kar met een krantenverkoper wordt voortgetrokken door een mechanisch paard, containers met goederen worden naar de verschillende zwevende delen van de stad verplaatst via een light rail… kortom, Columbia is een nogal bijzondere stad. Niet in de laatste plaats omdat het er grafisch en qua details al geweldig uitzag.

Vervolgens krijgen we een stevige portie actie te verwerken in de demo. Booker loopt naar een parkje, waar een nogal vreemde man met allemaal kraaien staat en niet veel later zien we een extreme patriot, die vanuit een muziektent flink zit te preken zonder dat er ook maar één iemand is die naar hem luistert. Ineens wordt de patriot demonisch, neemt hij je onder vuur en stuurt de inmiddels ook niet zo vriendelijke kerel met kraaien al zijn vogels op je af. Booker schiet er flink op los en na een kort gevecht beuken we de irritante vogelaar over de rand van de stad. Columbia is immers een zwevende stad, dus mensen over de rand in de afgrond beuken is zeker een goede oplossing om ze uit de weg te ruimen.

Veel meer spektakel

Niet veel later blijkt dat Booker ook over de nodige speciale krachten beschikt. Met telekinese kan je objecten naar je toe halen of wegsmijten en na wat slokken uit een veldfles kunnen we ook die leipe kraaien beïnvloeden of bliksemschichten afschieten, altijd handig. De patriot is echter nog steeds in leven en ontsnapt via de light rail. Gelukkig heeft Booker een kleine katrol bij zich, die we vlot aan de light rail bevestigen en wat volgt is een razendsnelle verplaatsing naar een ander zwevend stukje stad. Booker wandelt een bar in, waar alles leuk en gezellig lijkt, maar al snel opent iemand het vuur en zijn de poppen aan het dansen. We hebben de kracht van de kraaien tot onze beschikking, dus die besluiten we maar te gebruiken om de boze mensen in de kroeg af te stoppen. Buiten merken we dat de patriot achter een enorm kanon zit en een projectief op je afvuurt. Dankzij telekinese zetten we de kogel stil in de lucht, draaien we hem om en sturen hem terug naar het kanon. Een grote explosie volgt en we zijn voorlopig verlost van die irritante patriot.

De laatste minuten van de demonstratie gebeurde er nog veel meer spektakel. Een hele groep vijanden wordt in één keer uitgeschakeld door de combinatie van onze bliksem en een donderwolk van Elizabeth. Ze lijkt echter uitgeput te raken door haar krachten te gebruiken, want er komt wat zwart bloed uit haar neus. Niet veel later willen we een brug oversteken, maar onze weg wordt versperd door een vreemd wezen. Geheel in Bioshock-stijl blijkt het een soort Big Daddy-achtige vogel. En voordat we echt in een nieuw gevecht belanden zit de demo er alweer op… en is het tijd om alles te laten bezinken.

Voorlopige conclusie

Bioshock: Infinite was zonder twijfel mijn game van de show in Keulen. Hoewel we maar een demonstratie van ongeveer 15 minuten kregen, was het al zo overweldigend en zag alles in het level er al zo gepolijst en ‘af’ uit, dat ik niet kan wachten om meer te zien. Diverse herkenbare aspecten uit Bioshock zijn wederom aanwezig, maar vaak met een frisse twist. Alles is enorm sfeervol en stijlvol, de actie is lekker heftig, je kunt speciale krachten weer gebruiken en zelfs combineren… ik kan gewoon niet wachten om zelf de controller op te pakken en met de game aan de slag te gaan. Voor de rest hoop ik dat Irrational Games nog wat mooie verrassingen voor ons in petto heeft, want ze moeten de aandacht van miljoenen enthousiaste gamers nog wel een tijdje zien vast te houden. Bioshock: Infinite verschijnt namelijk pas in de loop van 2012…

  1.   
    abc6465465464's avatar

    deze is die 2 jaar wachten echt wel waard

  2.   
    JonsoN's avatar

    Dit spel is inderdaad het wachten waard, heb erg genoten van beide de delen van Bioshock, hoewel ik meer had verwacht van Bioshock2.

  3.   
    Petor's avatar

    Lang geleden dat ik zo’n zin had in een titel als in deze. Ik kan echt niet wachten!!!

  4.   
    RoHoutje's avatar

    Petor schreef, "Lang geleden dat ik zo’n zin had in een titel als in deze. Ik kan echt niet wachten!!!"

    ik ook niet! ik hou wel van dt soort games 🙂

  5.   
    holyscope's avatar

    de game lijkt me erg leuk, maar 2012 vind ik wel ietsje te lang