Civilization V Gamescom 2010

Op de Gamescom kregen we bij 2K Games ook nog een presentatie van Civilization V. Hoewel dit vooral een herhaling was van wat we al wisten en tijdens de E3 ook al te horen kregen, stemde het me wederom gelukkig. Dit is gewoon een heerlijke verslaving in wording…

Uniek

De producer van Civilization V was in Keulen aanwezig om ons wegwijs in de game te maken. Ten opzichte van het succesvolle vierde deel is er namelijk veel veranderd en ook heeft men oude concepten uit de serie opnieuw toegepast of verbeterd voor Civ V. De opvallendste vernieuwing is op het speelveld te vinden en dan heb ik het uiteraard over de indeling in hexagons in plaats van vierkanten. Door het speelveld op te delen in zeshoekige tegels kan je veel directer je eenheden verplaatsen en wordt ook wat extra tactische mogelijkheden toegevoegd. Daarnaast kan je nu ook maar 1 eenheid per tegel kwijt en is het dus niet meer mogelijk om met een ‘stack of doom’ het hele speelveld te veroveren.

De demonstratie werd gestart om al spelende de andere aspecten uit de game toe te lichten. We speelden met het Engelse rijk en er was al een behoorlijke tijd in-game verstreken. Het Romeinse rijk was verslagen en we gingen eens met Montezuma, leider van de Azteken praten om te zien of hij ons wat technologie wilde schenken. Als je in gesprek gaat met een leider heb je een aantal opties: handel, iets eisen, ga in discussie of verklaar iemand de oorlog. Op deze manier kan je bijvoorbeeld om een bepaalde technologie vragen, eventueel in ruil voor geld, en na een aantal beurten krijg je dan de beschikking over die technologie. Handig als je graag een bepaalde technologie wilt die door jouw keuzes in de game niet meer haalbaar zou zijn. Let echter wel op met wie je zaken doet, want een onbetrouwbaar persoon kan ook gewoon jouw geld incasseren en je ineens de oorlog verklaren, zodat de uitwisseling van technologie direct komt te vervallen. Je dient je vrienden dus goed uit te zoeken, voordat je ze om een gunst vraagt. Anderzijds kan je natuurlijk zelf ook zo geniepig te werk gaan, al maak je dan niet direct vrienden met andere landen.

Giant Death Robot

Montezuma was echter koppig en dus besloten we maar dat het tijd was voor een radicale oplossing: oorlog. Er werd wat gevochten, onze jet fighter schakelde een gevaarlijke helikopter uit, en de genadeslag kwam in de vorm van een nucleaire bom, inclusief sfeervolle wolk en radioactieve neerslag. Om nog wat meer actie op tafel te brengen, gingen we het gevecht aan met Egypte. Je kunt namelijk een overwinning behalen als je alle hoofdsteden in bezit hebt en dus was het voor ons tijd om eens de defensie van Memphis aan gort te schieten. Tijdens dit gevecht zagen we duidelijk het voordeel van de ranged attacks van bijvoorbeeld een oorlogsschip, dat van een afstand wat afweergeschut kan uitschakelen, of mortieren die hetzelfde vernietigende effect hebben. Is de vijand genoeg verzwakt, dan kan je ook altijd nog met je infanterie ten strijde trekken. En kom je wat soldaten op de grond ergens te kort? Stuur dan de paratroopers erop af en vul je manschappen aan na een gezellige dropping, die wel wat weg heeft van Operation Market Garden in het klein. Op deze manier kan je in een militaire tactiek goed gebruik maken van een combinatie van ranged en frontline troepen.

Verschillende eenheden kwamen aan bod en aan het einde van de presentatie was het nog tijd voor een blik op de grote troef van het strijdveld: de Giant Death Robot. Dit is de meest krachtige militaire eenheid in Civilization V en die kan je pas vrijspelen als je over de meest futuristische technologie beschikt. Denk echter niet dat dit een simpele route biedt om ineens alles van de kaart te vegen, want deze krachtige robot is bijzonder duur om te bouwen en ook nog eens erg duur om te onderhouden. Je dient er dus flink in te investeren en dat kan je wel eens duur komen te staan. Overigens is het niet het enige pad om te bewandelen als je jouw beschaving ontwikkelt in de richting van de Giant Death Robot. Met dergelijke technieken kan je ook gewoon verder gaan met bijvoorbeeld ruimtevaart, om uiteindelijk een Science Victory te behalen.

Voorlopige conclusie

En voor we het wisten zat de presentatie er alweer op. Zaken als Social Policies en City States, waarover je in onze recente hands-on preview al kon lezen, werden kort behandeld en het bleek eens te meer dat Civilization V weer een dijk van een game gaat worden. Er zijn genoeg nieuwe aspecten toegevoegd en voor de rest is het allemaal een doorontwikkeling van een toch al briljant concept. Het wachten is al bijna voorbij, dus bereid je maar vast voor op slapeloze nachten en de nodige vrije uurtjes die je kunt opofferen voor deze titel.

  1.   
    tyb's avatar

    zin in

  2.   
    Boxer's avatar

    tyb schreef, "zin in"

    ik ook

  3.   
    Marijn-8-Gerrard's avatar

    ik heb civalization 4 colonalization (schrijf ik vast verkeerd) helemaal kapot gespeeld, ik weet alleen niet of ik deze ga kopen omdat ik wat geld wil overhouden voor andere vette titels die dit jaar nog komen

  4.   
    RoHoutje's avatar

    lijkt ook weer op r.u.s.e.

  5.   
    Czone's avatar

    Om eerlijk te zijn lijkt het totaal niet op RUSE, dat komt op hetzelfde neer als zeggen dat Modern Warfare 2 op Mass Effect lijkt.
    Ik heb er ook zin in, ziet er naar uit dat ze weer goed bezig zijn.

  6.   
    NLkevvNL's avatar

    echt zow veel zin in

  7.   
    PSPfreaky's avatar

    Misschien proberen. Het ziet er leuk uit.

  8.   
    veronja's avatar

    Heb één keer een civilisation spel gespeeld weet niet meer welke 3 ofzo en vond het niks. Ik heb geen idee waarom het is gewoon mijn ding niet denk ik. Ziet er wel veel knapper uit dan de vorige.