We hebben het in Back-Track al eens gehad over Halo, de Half Life-serie en klassieke Grand Theft Auto-games. Nu pakken we de draad weer op en deze keer is het de beurt aan een serie die de PlayStation 3 een frisse impuls gaf: Uncharted.
Het grote geheim
Terwijl Eidos al jaren aan het prutsen was om de Tomb Raider-franchise op een beetje waardige manier weer op de kaart te zetten, lieten de mensen van Naughty Dog vrij onverwacht zien hoe het moest. Ze maakten een actie-avontuur, dumpten het vrouwelijke lustobject voor een vriendelijke kerel en er werd voor een totaalplaatje gezorgd dat bestond uit een sterk verhaal, filmische stukken, uitgewerkte personages en volop actie, kleine puzzels en de nodige humor.
Zonder al teveel hype doken de eerste previews op, eind 2007, en het enthousiasme van critici en gamers nam alleen maar toe richting de release van het eerste deel, Uncharted: Drake’s Fortune. In deze game maken we kennis met twee hoofdpersonages uit de serie: Nathan Drake en Elena Fisher. Nathan is een typische good-guy; avontuurlijk, houdt van een geintje, stoer wanneer het nodig is, doet pogingen om charmant over te komen en heeft uiteindelijk het hart altijd op de goede plaats zitten. Elena is een minder typisch, vrouwelijk personage; een ietwat bemoeizuchtige journaliste, die niet op haar mond is gevallen en als het moet best met een wapen overweg kan. Al snel komt de bijna pensioengerechtigde vrijbuiter Victor ‘Sully’ Sullivan erbij en is het feest compleet.
Wat volgt is een reis naar het grote geheim van Drake’s voorouder Sir Francis Drake, namelijk de locatie van El Dorado. Het is in feite niet eens de reis zelf die Uncharted zo mateloos populair maakt, maar vooral de manier waarop je alles beleeft. Het filmische karakter komt tot uiting in heel veel tussenfilmpjes, die ineens veel meer zijn dan een simpele lijmpoging om twee hoofdstukken van een game aan elkaar te plakken. Diverse situaties binnen een chapter, en zelfs binnen delen van een missie, zijn voorzien van prachtige tussenfilmpjes, dat het geheel ook bijna aanvoelt als een interactieve film. Iets waar ik zometeen nog op terug kom, aangezien dit ook een duidelijk punt van kritiek is voor sommige mensen.
Revolutie vs. Evolutie
Deel twee doet er nog eens een enorme schep bovenop, alsof de Uncharted-serie nog niet genoeg als ‘blockbuster’ op de kaart zou komen te staan. Deze keer zijn het niet alleen de grote, epische momenten die aan het filmgevoel bijdragen. Richels en objecten breken ineens af, daken en zelfs hele gebouwen storten in, treinstellen donderen de afgrond in… het kan niet sensationeel en spectaculair genoeg zijn voor de mensen van Naughty Dog. Vervolgens hebben ze er nog wat verplichte ingrediënten aan toegevoegd om Uncharted 2: Among Thieves een nieuw gezicht te geven. Een verse schurk waar je liever geen problemen mee krijgt, verraad onder je vrienden, een nieuwe aantrekkelijke dame erbij die voor een stukje rivaliteit kan zorgen en natuurlijk wederom een vrijwel onmogelijk verhaal vol onmogelijke avonturen over de hele wereld om de meest onmogelijke puzzelstukjes in elkaar te laten vallen. En dat alles deze keer voor het vinden van Shambala, de plek waar de machtige Cintamani-steen te vinden zou zijn.
Als we naar de twee games kijken, dan kan je eigenlijk alleen maar concluderen dat er meer sprake is van evolutie dan een ware revolutie binnen games en het genre. Uncharted is zelfs meer te zien als een subgenre, die van filmische actiegames, in plaats van de meer gebruikelijke third-person avonturen. Natuurlijk dragen ook de ongekende graphics bij aan het succes, want beide games zijn absoluut de pareltjes van de PlayStation 3 en daarmee van de huidige generatie consoles. Er is eigenlijk maar één andere ontwikkelaar die bij dergelijke pracht in de buurt komt…
Crytek-syndroom
Ik heb het natuurlijk over Crytek, de mensen die zich ook sterk focussen op visueel geweld. En hoe ironisch is het dan dat Naughty Dog eigenlijk besmet is door deze andere ontwikkelaar. Ze lijden namelijk aan een duidelijke vorm van het Crytek-syndroom. Nooit van gehoord? Je zal het ook niet in een medische encyclopedie vinden, maar als ik even uit mijn hoofd een definitie moet geven dat is het iets in de trant van “het verkrachten van een goed verhaal door de toevoeging van niet-menselijke tegenstanders”. Crytek deed het al twee keer, met de mutanten in Far Cry en de aliëns in Crysis, en Naughty Dog is in dat opzicht ook best hardleers.
De gemuteerde Spanjaarden in de laatste chapters van Drake’s Fortune en de afschrikkende, onoverwinnelijke ‘beesten’ in de latere chapters van Among Thieves… in mijn ogen toch nog een kleine smet op de verder zo lekkere gameplay van de Uncharted-serie. En de games hebben het, net zoals de titels van Crytek, ook gewoon helemaal niet nodig. Alsof het ineens zoveel spannender of toffer wordt met zulke zielloze figuren erbij. Als ik dat zou willen, dan start ik wel een sci-fi of horror shooter op.
Met Among Thieves laat Naughty Dog in elk geval wel zien dat ze leren van hun eerdere werken en dat ze die kennis ook meteen gebruiken om een beter vervolg te maken. De game was dankzij het enorme aanbod aan tussenfilmpjes, zowel korte momenten als de langere scènes, heel meeslepend. Misschien heb je het afbrekende richeltje en instortende plankje op een gegeven moment wel gezien, maar dan maakt een heerlijk cheesy script en een leuke plottwist al snel alles weer goed. En natuurlijk konden ze het niet maken om ook dit tweede deel singleplayer-only te maken, waardoor een co-op en competetieve multiplayer present waren. Zeker niet het beste stukje online vermaak, maar de trouwe ondersteuning naar de community toe is zeker lovenswaardig. Diep van binnen weten ze namelijk heel goed dat de game leeft op de singleplayer.
Games vs. Films vs. Kunst
En dan nog die bekende kritiek. Zo is onze Menno, co-host bij GamersNET Radio, van mening dat een game als Uncharted 2 eigenlijk geen game mag heten. Ik snap zijn kritiek wel, want vandaag de dag heeft een serie als Uncharted toch een duidelijk subgenre vormgegeven. Je wordt aan de hand genomen en ervaart een geanimeerde film met stukken interactie. Het principe van een filmische shooter, zoals Peter destijds tijdens de eerste aflevering van GamersNET Radio ook als duidelijk tegenargument gaf.
Zodoende ben je ook een verrader van de hele industrie als je van mening bent dat games als Uncharted geen games zouden zijn. Het is simpelweg een stukje vrijheid inleveren om, sterk begeleid door de ontwikkelaar, een explosieve en sensationele spanning te beleven. De interactieve momenten met schieten, ontdekken en puzzelen zorgen voor het gamegevoel, de vele animaties en cutscenes voor het filmgevoel, en wat rest is een vette ervaring die natuurlijk nog altijd tot de orde der games behoort.
Misschien lenen games wel steeds meer uit andere kunstzinnige gebieden. Het is al lang niet meer slechts het bewegen van een plateau om een bal te kaatsen of het heen en weer bewegen van een ruimteschip om te knallen op vijanden. Games draaien om een belevenis, we willen iets bijzonders ervaren, en wat dat precies moet zijn is natuurlijk heel persoonlijk. Gelukkig bestaan er om die reden juist meerdere genres, voor elk wat wils, en ik ben maar wat blij dat de Uncharted-serie op een briljante manier een relatief nieuw subgenre op de kaart zet. Op naar deel 3…
die niet menselijke tegenstanders in uc2 waren een soort halfgoden (weet neit precies welke)
ze slaan nergens op in uc1 en uc2 neit.
Heel mooi geschreven en Uncharted was voor mij de reden om een PS3 te kopen met de release van deel 2 heb ik me Fat ingeruild voor de slim.
Geweldige column. ik ben net weer bezig met Uncharted 2 om het op crushing uit te spelen en het is toch mooi om dit dan te lezen 😆
ik ben alleen van mening dat het deel over vrijheid inleveren niet echt een punt van kritiek mag zijn bij deze game. je weet dat het spel zo is en als je een vijand naar binnen ziet lopen kun je moeilijk ineens zeggen: oke, ik loop maar weer weg hier en ga de andere kant op. zo kan dat gewoon niet bij dit soort games 🙄
wat ik dan weer wel vind kloppen is die bovenmenselijke vijanden. die hadden ze inderdaad weg moeten laten of een stuk zwakker moeten houden. die krengen gaan gewoon niet dood. die gasten met die miniguns zijn al moeilijk om te doden, maar die kunnen tenminste niet klimmen en zijn langzaam. 😆 die blauwe ventjes daarentegen slaan je gelijk kapot 🙁 toch maakt het de game wel steeds iets moeilijker richting het einde en dat is wel mooi. 😳
uiteindelijk is het toch de beleving die telt en bij Uncharted: Drake’s fortune en bij Uncharted 2: Among thieves is die beleving kort gezegt gewoon episch en daar draait het om 😳
Die Guardians waren oorspronkelijk mensen die zo waren geworden door dat sap van de Tree of Life te drinken. Buiten Shambala gebruiken ze van die berenvellen om wat sneller mensen af te schrikken.
Wat mij betreft qua verhaal dus jammer dat zulke niet-menselijke vijanden erbij gehaald zijn en qua gameplay erg irritant dat je dan ineens met extra sterke vijanden te maken krijgt.
dank u michiel:)
ik wilde uncharted nog gaan kopen, maar nu haak ik helemaal af.:lol: ik heb me namelijk doodgeergerd aan far cry waar een realistische setting compleet verneukt werd door die domme beesten.
ik houd niet van onrealistische games (FEAR uitgesloten, aangezien dat 1 van mijn all time favorites is)
Het is niet zo erg als bij Far cry hoor:)
Dit spel is nog wel uit te spelen, makkelijk zelfs, dus ik vind de reden die jij geeft een beetje doelloos is. 🙂 Het is gewoon een top spel , zowel deel 1 als 2.
Ben het helemaal met je eens. Het eerste vermakelijke verhaal krijg op die manier een grauw tintje, waar je na al die realistische graphics opeens echt dacht van: What the fuck… :O
Geweldige collumn, geweldige game. maar dat crytek syndroom. ik vind het nou echt iets dat in UC past het hoort erbij het is echt een geweldige game, en die monsters maken het ergens toch wel leuker. nou moet ik wel zeggen dat ze in deel 1 wel beter erin passen vanwege de vloek van eldorado, maar in deel 2 zat ik echt te wachten op de monsters. verder deel een waren de monsters wel in een betere setting. die bunker maakte het extra spannend omdat je nergens heen kon, deel 2 vond ik wat dat betreft iets minder, maar verder echt masterlijk, zowel de collumn als de game. 😀 😀 😆
helemaal eens met dat ”crytec syndroom” Ik heb crysis gestopt toen ik de 1e grote alien tegen kwam (en wel overnieuw gespeelt daarna) en ook uncharted 2 niet uitgespeelt, het verpest gewoon het hele spel!
nice column michiel
Leuke column 🙂
ik heb deel 2 en deel 1 ga deze week halen want moet alle 2 gespeeld hebben
die buitenaarse monsters verpesten wel deel einde
I lol’d 😆
Ik vind juist helemaal niet dat die monsters het verpesten, ik vind dat ze er juist bij horen.
In deel 2 was het wat minder uitgewerkt, maar het hoorde toch echt in het verhaal.
Trouwens, het verhaal (deel 2) ging toch om die cintamani steen met speciale krachten? Zonder die monsters zou het eigenlijk maar een slap verhaal geweest zijn! Een of andere rare gast die achter een steen zonder speciale krachten aan zit. (die steen was overigens niet eens een steen, behalve die kracht dus gewoon nutteloos en niks waard) 😉
een kwestie van smaak is nooit doelloos denk ik 😆
ik zeg niets over de moeilijkheidsgraad??
een kwestie van smaak is nooit doelloos denk ik 😆
ik zeg niets over de moeilijkheidsgraad??
[/quote]
Het feit dat je afhaakt om die reden vind ik een beetje dom, Far cry was ongeloofelijk moeilijk later in die game, dat zijn deze spellen totaal niet.. Gewoon halen die hap, dan kom je er vanzelf achter dat het topgames zijn! 🙂
de uncharted serie is gewoon facking goed
klaar uit
dude.. schreef
de uncharted serie is gewoon facking goed klaar uit
Zeker weten.