Dark Void

Sci-fi shooters kunnen altijd wel op veel liefhebbers rekenen en voor hen is er goed nieuws, want Capcom brengt in januari Dark Void uit. Wij namen een previewversie mee naar het testhok om te zien wat we kunnen verwachten.

Lekker cheesy

In Dark Void speel je Will, een piloot die tijdens een vlucht met zijn vrachtvliegtuig per ongeluk door de Bermuda Driehoek vliegt en vervolgens neerstort in een ander universum. Daar blijkt een stevige oorlog gaande tussen vrijheidsstrijders en een buitenaards ras, genaamd de Watchers. Will kiest ervoor om mee te strijden met het verzet, waarbij hij ook nog eens op zoek gaat naar onderdelen om ervoor te zorgen dat ze weer terug naar huis kunnen.

Een lekker ‘cheesy’ verhaaltje dus, wat er helaas wel voor zorgt dat je moeilijk echt in het spel gezogen wordt. Geen diepgang als een Halo of Mass Effect, maar gewoon een excuus om lekker ergens te gaan knallen. Daar is op zich niets mis mee, maar tijdens mijn uren met de previewversie had ik echter eerder de neiging om tussenfilmpjes over te slaan dan om er eens goed voor te gaan zitten. Daar komt nog bij dat je regelmatig met laadschermen wordt geconfronteerd als een nieuwe missie start, wat de vaart er soms een beetje uithaalt. Ik hoop in elk geval dat dit een stuk minder zal zijn in de uiteindelijke versie, wellicht met behulp van een installatie op de harde schijf.

In de lucht

Qua verhaal lijkt Dark Void dus geen revolutie teweeg gaan brengen, maar dan is er natuurlijk nog zoiets als de gameplay. Deze bestaat uit meerdere elementen, want naast de gameplay op de grond kan je na enige tijd in de game ook gebruik maken van een hooverpack en later zelfs een echt jetpack. Niemand minder dan uitvinder Nikola Tesla bouwt wat leuks voor je, zodat je eerst al wat stukjes kunt zweven en na de nodige upgrades echt kunt vliegen en in de lucht kunt afrekenen met Watchers. Deze actie in de lucht zorgt in elk geval voor de nodige variatie, want het strikt lineaire pad op de grond, met telkens een nieuw gebied om enkele Watchers uit te schakelen, valt toch wel snel in herhaling.

Daarnaast kent Dark Void nog een leuk foefje, namelijk verticale gameplay. Door naar richels te zweven kan je op vaste plekken langs een berg of muur omhoog klimmen, waarbij je ook op een verticale manier achter een richel kunt schuilen als je onder vuur wordt genomen door Watchers op hoger gelegen plateaus. Op eenzelfde manier kan je, wederom enkel op vaste plekken in het level, afzakken naar lager gelegen plateaus. De camera draait dan, zodat je nog altijd van een afstandje over de schouder van Will kijkt. Dit is toch wel iets om even aan te wennen, want dat draaien van de camera en het moment waarop je na wat afdalen weer ‘gewoon’ rechtdoor wilt lopen, kan je haast een duizelig gevoel geven.

Meerdere klappen

De verdere actie, gewoon op de grond, doet denken aan menig third-person shooter. Je kunt schuilen achter muurtjes en andere objecten met een druk op de knop en met dezelfde knop zijn er vlotte transities mogelijk naar andere nabij gelegen schuilplaatsen. In het begin kan je het nog wel af zonder dekking te zoeken, maar al snel kom je erg krachtige Watchers tegen, of neem je het op tegen een flinke meerderheid, waardoor schieten vanuit cover zeker nodig is. Gelukkig zijn er diverse wapens en volop munitie om onderweg te vinden, zodat je altijd stevig kunt knallen. Wapens zijn ook nog eens te upgraden als je genoeg punten hebt verzameld, zodat ook het schieten steeds bruter wordt.

Kom je dicht bij een Watcher, dan is de ouderwetse melee-aanval een aanrader. Will heeft een aantal van deze acties tot zijn beschikking om een flinke beuk uit te delen of om een Watcher vast te pakken en er met één knal door de ruggengraat korte metten mee te maken. Hoewel je het risico loopt om zelf vastgepakt te worden door een Watcher als je dichtbij komt, is de melee-aanval erg krachtig. Sommige sterkere Watchers hebben meerdere klappen nodig, maar veel gewone Watchers kan je zo vrij simpel uitschakelen. Hier schuilt wel het gevaar dat de melee iets uit balans is en gevechten in het begin wat simpel maakt, maar tijdens latere missies en grootschalige aanvallen is het pure zelfmoord als je zomaar vrij rond gaat lopen om een melee-aanval uit te voeren.

Voorlopige conclusie

Dark Void lijkt een interessante titel te worden voor liefhebbers van sci-fi shooters. Het verhaal mist wellicht wat diepgang om je helemaal op te zuigen in de spelwereld, maar de vlotte actie en de verticale gameplay bieden wel veel vermaak. De uiteindelijke versie moet nog wel uitwijzen of er genoeg variatie in de game zit om ook op langere termijn leuk te blijven en er zijn nog wat meer kleine haken en ogen om weg te werken, maar Dark Void lijkt het nieuwe jaar knallend te gaan beginnen.

  1.   
    b00m666's avatar

    ik zal het in de gaten houden

  2.   
    )GN(-Erik's avatar

    Hopelijk dit keer wel een beetje goeie controls voor de PC versie, maar dat denk ik niet 🙁

  3.   
    Fox's avatar

    Ik vimd hetcpersoonlijk een beetje lijken op de quake serie
    en ik hoop dat hij ook op de xbox uit komt zal wel leuk zijn 🙂

  4.   
    JonsoN's avatar

    Ik vind hem persoonlijk, op grafisch gebied, op Mass effect lijken, en dat kan alleen maar goed zijn.. 😉

  5.   
    -050- Critical's avatar

    verticale gameplay is altijd positief, jammer alleen dat de verhaallijn misschien wt tegenvalt. 8)

  6.   
    matios's avatar

    Het lijkt me wel wat!
    Gewoon zo’n game om even lekker tussen door te spelen 😀

  7.   
    Abbadon's avatar

    heb hier al een poosje naar uitgekeken, ik heb er wel weer zin in