Fatale: Exploring Salome

Soms zijn er games die eigenlijk meer een beleving dan een spel zijn. Dit is ook het geval met Fatale: Exploring Salome, want ontwikkelaar Tale of Tales wil gamers met Fatale op een artistieke manier een Bijbels verhaal laten beleven. Of Fatale ook echt een interessante beleving is geworden, kun je in deze review lezen…

Fatale is geen first-person shooter, racegame of platformer. Het spel is ook helemaal niet voor deze doelgroepen bedoeld, want ontwikkelaar Tale of Tales wil de speler een kortstondige beleving meegeven. Je kunt deze review beter overslaan als je liever een paar honderd zombies overhoop knalt of in het rond wilt springen met een loodgieter met een rood petje. Voor Fatale moet je namelijk open staan voor belevingen en hier hoef je zeker geen zweverig type voor te zijn. Fatale is namelijk voor iedereen die een Bijbels verhaal op een interessante manier wil meemaken.

Een gezellig Bijbels verhaal…

In het spel wordt het verhaal van Salomé gevisualiseerd. In het nieuwe testament van de Bijbel staat dat Salomé de moord op Johannes de Doper heeft bewerkstelligd. In Fatale ga je echter niet met een setje messen op weg om deze Johannes een kopje kleiner te maken, want dat is de Bijbel ook niet zo beschreven. Salomé gebruikt namelijk haar vrouwelijke invloed op koning Herodes. Via een dans vraagt ze om een gunst en de arme man stemt ermee in om aan één wens van Salomé te voldoen. Hij krijgt echter een andere wens te horen dan hij had verwacht. Salomé vraagt namelijk niet om een paard of een haarsteiler (ja, ik weet dat die er nog niet waren), maar ze vraagt om het hoofd van Johannes de Doper. Om zijn afspraak na te komen zorgt de koning dat Johannes letterlijk een kopje kleiner wordt gemaakt.

In Fatale krijgt je dit verhaal in drie delen te zien. In het eerste deel speel je met Johannes de Doper, die in een kerker zit opgesloten. Er is een deur die op slot zit en een lichtbundel die door een putdeksel naar beneden schijnt. Als je door deze deksel naar boven kijkt zie je Salomé af en toe voorbij komen, want op het moment dat jij vast zit is zij de beruchte dans aan het uitvoeren. In de kerker is maar bar weinig te doen. Er verschijnen hier en daar Bijbelse teksten die voor gelovigen allicht herkenbaar zijn. De muziek die je hoort is echter veel interessanter, want deze is opzwepend en van goede kwaliteit. Ik zal verder niet verklappen wat je als Johannes nog meer mee zult maken.

Kaarsje blazen

In het tweede deel van Fatale zit je boven de grond, maar speel je geen personage. Dit gedeelte draait helemaal om het ontdekken van de omgeving waar je in belandt bent. Als een soort spook zweef je rond om van alles te bekijken en aan te raken. Om dit gedeelte te voltooien moet je een stuk of vijftig kaarsen uitmaken en na dertig stuks ben je dit toch wel zat. Als je een kaars uitmaakt, zoom je een stuk in en kun je allerlei spullen die in de buurt van de kaars liggen van dichtbij zien. Zo zoom je de ene keer in op het hoofd van Johannes de Doper en de andere keer krijg je een close-up van het hoofd of het setje borsten van Salomé.

De beleving die ontwikkelaar Tale of Tales in het tweede gedeelte van de game wilt neerzetten is duidelijk, maar komt door zeer slechte controls en de langdradigheid van het uitmaken van de vele kaarsen niet helemaal tot zijn recht. Het derde gedeelte van het spel is nog minder spannend, want hier zie je Salomé haar dans uitvoeren. Dit is voor even leuk om te zien, maar gaat daarna al snel vervelen. Fatale duurt ook niet zo heel erg lang, want na dertig minuten ontdekken en beleven ben je wel klaar.

Conclusie

Ik kan nog veel woorden vuil maken aan het beschrijven van Fatale, maar dit ga ik niet doen. Fatale is namelijk iets dat je zelf moet meemaken. Hier moet je wel even over nadenken, want je kunt het spel beter links laten liggen als je het verhaal van Salomé niet kent of niet geïnteresseerd bent om dit te visualiseren. Mensen die dit echter wel eens willen beleven kunnen Fatale voor maar zes euro downloaden. Op het forum van Tale of Tales wordt met veel lof over de beleving die Fatale aanbiedt gesproken en ik ben het hier deels mee eens. Het project had naar mijn mening echter wel beter kunnen uitpakken. Het implementeren van iets meer interactie en verhaal had het spel voor mij wat leuker gemaakt, maar dit was waarschijnlijk niet de visie van de ontwikkelaar.

Meer Fatale: Exploring Salome

  1.   
    Sa.'s avatar

    1 van de eerste bijbel spellen die 3D is 😆

    BTW:ik ben zelf gelovig 😉

  2.   
    -050- Critical's avatar

    ziet er maar wat vaagjes uit:P 🙄

  3.   
    Boxer's avatar

    voor het eerst dat ik een Bijbels verhaal in een game zie (ben gelovig ja)

  4.   
    Oldsk00ll's avatar

    Apart maar niet echt voor mij 😛

  5.   
    basie22's avatar

    😥 😥