Review: Wii Fit Plus

Wii Fit is nog altijd een groot succes, mede dankzij het destijds uitgebrachte Balance Board. Inmiddels heeft Nintendo een nieuw deel op de markt gebracht, Wii Fit Plus. Is deze plus-versie net zo leuk als het origineel?

In het zweet

Het grootste commentaar van fanatieke gamers op Wii Fit is dat ze het eigenlijk helemaal geen ‘echte game’ vinden. Daarnaast kan je nauwelijks echt afvallen met een game en is een abonnement op de lokale sportschool een beter idee om wat aan je fysieke gesteldheid te doen. Toch verkoopt Wii Fit nog altijd bijzonder goed, de animo is blijkbaar onuitputtelijk bij de gezinnen en casual gamers. Wii Fit Plus is zodoende het logische vervolg en brengt wederom actieve minigames naar onze huiskamer. Is het echter nog steeds leuk om jezelf een beetje in het zweet te werken op het Balance Board?

Uit bovenstaande vraag kan je al wel opmaken dat ik Wii Fit leuk vond (en nog altijd leuk vind). Ook al reken ik mezelf tot de groep hardcore gamers, de fun-factor van het eenvoudige maar toegankelijke snowboarden, skiën, schansspringen, bokstraining en wat niet al meer wist me zeker te boeien. Je moet vooral van partygames en minigames houden en vooral niet verwachten dat je kilo’s afvalt of een extreme conditie opbouwt met een dergelijke game. Gewoon actief zijn, een beetje inspannen, is immers nooit weg, dus slechter worden we er ook niet van. En waar Wii Fit stopte, gaat Wii Fit Plus verder…

De moeite waard

Zoals de naam al doet vermoeden, lijkt Wii Fit Plus erg op zijn voorganger. Dezelfde bekende menu’s en de verdeling van oefeningen voor je spieren, yoga en minigames. Vooral deze laatste categorie is voorzien van veel nieuws en dat valt bij mij zeker in de smaak. Het plezier met een game als Wii Fit (Plus) haal ik toch echt uit de spelletjes, eventueel een kleine spieroefening, maar ik ga echt niet op zoek naar yin en yang in een of andere tantra-verantwoorde yogapositie. Sommige minigames slaan wat mij betreft de plank mis, zoals het fladderen als een vogel en wat oefeningen die helaas niet al te goed te besturen zijn met het Balance Board. Daar staan echter vele leuke nieuwe minigames tegenover die absoluut de moeite waard zijn, van het rijden op een Segway en diverse hindernisbanen tot een vrolijk sneeuwballengevecht.

Daarnaast beschikt Wii Fit Plus over een optie die we eerder al bij concurrent EA Sports Active zagen, namelijk indicaties van het aantal calorieën dat je hebt verbrand tijdens oefeningen. Een leukere toevoeging is de mogelijkheid om routines te volgen en zelf aan te maken. Dit zijn series van oefeningen achter elkaar, die je zo aan één stuk door kunt spelen. Ideaal als je vooral bezig wilt met wat oefeningen voor een bepaald lichaamsdeel.

Wii Fit Plus doet wat je van een Plus-versie mag verwachten. De game is heel herkenbaar voor iedereen die Wii Fit heeft gespeeld, bevat diverse bekende elementen en voegt daar aardig wat nieuwe oefeningen en minigames aan toe. Zeker voor liefhebbers van de balansoefeningen is Wii Fit Plus een echte aanrader, al is er ook aan de liefhebbers van yoga en spiertraining gedacht met enkele nieuwe oefeningen en de mogelijkheid om routines te gebruiken.

Een ander groot voordeel van Wii Fit Plus is toch wel het zachte prijskaartje. Beschik je al over een Balance Board, dan haal je Wii Fit Plus namelijk voor nog geen 20 euro in huis en dat is toch wel een koopje te noemen. Een goede reden dus om dat witte balansbord weer eens uit de kast te trekken en in de woonkamer massaal te bewegen. De kilo’s zullen er niet vanaf vliegen, maar het is nog altijd wel heel leuk om te doen.

1.
    GameAC's avatar

Bottomline: Het is maar 20 euro.