Stoked

Het aantal snowboard-games dat de laatste paar jaar in de schappen is verschenen is niet erg hoog te noemen. Stoked komt voor de snowboard-fans dan ook op het goede moment, maar of de game deze fans ook met goede gameplay kan verblijden kun je in deze review lezen…

Met een snowboard van een witte helling afglijden is natuurlijk heerlijk, maar het uitvoeren van uiterst stoere trucjes tijdens het boarden is natuurlijk nog veel toffer. Het is dan ook niet gek dat gamers hun snowboard skills graag in een spelletje willen laten zien en gameseries zoals SSX en Amped hebben bewezen dat dit hartstikke goed kan uitpakken. Helaas hebben we al een tijdje niks meer van deze series gehoord. Ontwikkelaar Bongfish brengt hier gelukkig verandering in, want in Stoked kun je op vijf verschillende bergen de meest stoere trucs uitvoeren.

Moeilijk!

Het spel maakt het je echter niet makkelijk, want sommige trucs zijn verdomd moeilijk om uit te voeren. Dit komt door de moeilijke controls die in de game worden gebruikt. De controls lijken erg op die van het spel Skate 2, maar werken helaas minder goed dan in het zojuist genoemde spel. Dit komt door de precisie die je moet hebben bij het indrukken van de knoppen. Als je een knop net te laat indrukt of de thumbstick net op de verkeerde plaats vasthoudt, doet jouw character een hele andere truc dan je in gedachten had. Dit is vooral bij de opdrachten die je moet uitvoeren erg lastig, want hier krijg je vaak de taak een specifiek truc uit te voeren. Natuurlijk kun je na een paar uur spelen al een stuk beter met de controls omgaan, maar het feit blijft wel dat het spel een hoge moeilijkheidsgraad heeft.

Ook de trucs zelf zorgen ervoor dat het spel niet al te makkelijk is. Het uitvoeren van een simpele boardslide is namelijk moeilijker dan het klinkt. Vaak wordt deze slide namelijk als een nose- of backslide gezien en dit is zeer frustrerend als je juist de opdracht krijgt om een boardslide te doen. Samen zorgen de moeilijke controls en de lastige trucs voor een hoge moeilijkheidsgraad. Enerzijds past dit bij de visie die ontwikkelaar Bongfish voor Stoked heeft, want het spel is bedoeld om het snowboarden realistisch naar een game te vertalen. Aan de andere kant is de moeilijkheid simpelweg frustrerend en hierdoor is de game een stuk minder leuk dan het had kunnen zijn. De minder gepassioneerde gamers zullen door de frustratie die af en toe komt opborrelen hun controller al snel wegleggen.

Bekend worden

Dit klinkt waarschijnlijk of Stoked een slechte game is, maar dat wil ik meteen even rechtzetten. Stoked is namelijk erg leuk om te spelen, want het spel slaagt erin om snowboard-fans een leuke beleving te bieden. Dit komt niet alleen door de realistische aanpak die de game heeft, maar ook door de leuke aanpak van de opdrachten die in het spel zitten. Je kunt namelijk in alle vrijheid van de vijf verschillende bergen af boarden en tijdens de afdalingen die je maakt zul je vele opdrachten tegenkomen. Voor deze opdrachten moet je bijvoorbeeld een aantal trucs uitvoeren of een highscore verbeteren. Als je de opdracht met succes uitvoert krijg je zogenaamd fame points en met deze punten kun je nieuwe opdrachten en coole sponsoren vrijspelen.

De opdrachten zijn leuk om te doen, maar worden na een tijdje spelen toch een beetje saai. Dit komt doordat het uitvoeren van opdrachten de enige manier is om verder in het spel te komen. Aan het begin van de game moest ik bijvoorbeeld vier uur achter elkaar opdrachten doen om mijn eerste sponsor binnen te halen. Dit duurde mij net iets te lang, maar als je eenmaal enkele sponsoren achter je hebt staan gaat er letterlijk een nieuwe wereld voor je open. Zo geven de sponsoren je niet alleen uitdagende opdrachten en nieuwe kleding om je character mee aan te kleden, maar zorgen ze er ook voor dat je van nieuwe bergen af kunt boarden.

Piet Paulusma doet ook mee

Een ander punt waar Stoked in uitblinkt, is het gevoel dat de game weet over te dragen. Ik kan namelijk totaal niet snowboarden, maar door het spelen van de game kreeg ik het gevoel dat ik een stoere en professionele snowboarder was. Onder andere de snelheid, de coole trucs en de steile hellingen zorgde voor dit gevoel, maar ook de dynamische weersomstandigheden helpen hier aan mee. De ene keer glijd je namelijk in het zonnetje van een helling af en een paar minuten later sjees je in het donker door een sneeuwstorm heen. In het hoofdmenu kun je het weerbericht bekijken en ik raad iedereen aan dit ook daadwerkelijk te doen, want het aantal meter sneeuw dat er ligt heeft veel invloed op de opdrachten. Sommige opdrachten kunnen als er weinig sneeuw ligt bijvoorbeeld niet of moeilijk uitgevoerd worden.

Een lesje natuurkunde

Over de graphics ben ik minder tevreden. De vijf verschillende bergen die in Stoked aanwezig zijn zien er zeker niet slecht uit, maar het had wat mij betreft allemaal net iets mooier kunnen zijn. Hier en daar zie je bijvoorbeeld kartelrandjes en regelmatig zie je in de verte bomen uit het niets verschijnen. Ook de natuurkundige kennis van ontwikkelaar Bongfish had wat beter gekund, want de physics van Stoked zijn niet altijd even goed. Tijdens het snowboarden val je soms uit het niets op je snufferd en na perfecte landingen lig je af en toe toch sneeuw te happen. Ook het gebruik van boomstammen, stenen en andere dingen die op de berg aanwezig zijn zorgen af en toe voor rare taferelen.

Conclusie

Stoked is zeker geen slechte snowboard-game, maar door de hoge moeilijkheidsgraad is het ook niet één van de leukste snowboard-games. Vooral voor gamers die voor hun plezier van een berg af willen sjezen is Stoked niet het perfecte spel. De mogelijkheid om lekker te boarden is zeker aanwezig, maar de gamers die dit doen zullen niet ver in het spel komen. Stoked weet spelers die de moeilijke controls wel goed kunnen hanteren echter een zeer goed gevoel te geven. Ook de muziek helpt hier een handje bij, want de tracklist van het spel zit vol met onbekende nummers die veelal heerlijk klinken. Stoked is met een 7.6 als eindcijfer zeker geen slecht spel te noemen, maar is toch vooral voor gamers die snowboarden in hun hart en ziel hebben.

  1.   
    Ariose's avatar

    Erg jammer dat wij deze game nu pas krijgen, terwijl Amerika op dit moment een heruitgave met extra’s krijgt. Volgens mij Stoked Big Air, of iets wat er op lijkt.

  2.   
    LouisvanGaal's avatar

    Spam-Fischer schreef, "dit is echt zo,n net-niet game"

    ja inderdaad ze zijn een beetje te laat.

  3.   
    -050- Critical's avatar

    Bekend worden
    Dit klintk waarschijnlijk of Stoked een slechte game is,

    klein typfoutje, ik wil er niet over zeuren, maar gewoon even helpen.
    een hele goede leuke review

  4.   
    MauriceV's avatar

    Goede review 😉 Alleen vind ik het ook zo’n net-niet-game, als ie een tijd geleden uit gekomen zou zijn, zou ik hem misschien wel gekocht hebben 😉

  5.   
    Krizzle's avatar

    Prima review, maar misschien was het leuk geweest om iemand de game te laten reviewen die bijvoorbeeld ook Shaun White’s Snowboarding heeft gespeeld, zodat de vergelijking een beetje gemaakt kon worden tussen deze vergelijkbare games, en misschien ook iemand die zelf ook snowboard, om het echte snowboard gevoel te vergelijken met dit spel. Maar verder niet slecht bedoelt hoor. 😉

  6.   
    MrOzzyOscar's avatar

    Ik ben zelf een snowboarder en in geen van alle snowboardgames krijg je het echte snowboard gevoel

  7.   
    Tom's avatar

    R1chard schreef, "

    ”Krizzle” schreef, "Prima review, maar misschien was het leuk geweest om iemand de game te laten reviewen die bijvoorbeeld ook Shaun White’s Snowboarding heeft gespeeld, zodat de vergelijking een beetje gemaakt kon worden tussen deze vergelijkbare games, en misschien ook iemand die zelf ook snowboard, om het echte snowboard gevoel te vergelijken met dit spel. Maar verder niet slecht bedoelt hoor. 😉 "

    Sjon wit heb ik ook wel gespeeld, maar ik heb er voor gekozen die vergelijking niet te maken. Shaun White richt zich namelijk op een heel ander publiek. Dat andere argument slaat natuurlijk nergens op, want de gamers die het spel spelen moeten juist het snowboard gevoel krijgen en dat zijn ook niet allemaal echte snowboarders. Je laat Grand Theft Auto toch ook niet door een autodief reviewen, omdat die weet hoe het is om een auto te stelen. 😛 "

    Ubi richtte zich met Shaun White Snowboarding eigenlijk wél op hetzelfde publiek dat Stoked nu ook aantrekt. Het is echter zo dat de Shaun White game daar zo vreselijk in faalde dat het net lijkt of ze eerder op SSX had willen lijken dan op Amped 2, de game die Ubisoft voor de release van SWSB claimde te overtreffen. Groot statement natuurlijk, omdat onder de snowboardende gamers Amped 2 nog steeds heilig is als het gaat om een beetje realisme in een snowboardgame.
    Stoked doet het bij het snowboardende publiek dus veel beter dan Shaun White Snowboarding. Het enige echt grote nadeel is dat je duidelijk merkt dat Destineer en Bongfish niet de meest ervaren bedrijven van dezer dagen zijn. Dit nadeel qua uitvoering steekt dan wel weer enorm af van de juist zó goede intentie en de briljante ideeën van Destineer en dat vormt dan ook direct een contrast wat dermate groot is dat je er simpelweg niet stil bij kan staan.

    Als ik jou was Richard dan had ik toch zeker die vergelijking gemaakt: Stoked vraagt er nu eenmaal om vergeleken te worden met Shaun White Snowboarding. Juist omdat de games aan de ene kant natuurlijk enorm veel gemeen hebben, maar zich tegelijkertijd ook goed weten te onderscheiden.

  8.   
    Infector's avatar

    Goeie Review!
    De onnauwkeurigheid van de controls is een groot minpunt, maar volgens mij is het uber-moeilijk om zo een controls tot op de puntjes perfect te krijgen…

  9.   
    Fox's avatar

    Leuk hoor maar zijn er ook online dingen ?