Naruto Shippuden: Ninja Council 3

Na een tijdje geen Naruto-games te hebben gehad, verschijnen er voor zowel de PlayStation Portable als de Nintendo DS nieuwe Naruto-games. De review van de PlayStation Portable-game heb je inmiddels al kunnen lezen hier op GamersNet en dus is het nu tijd voor Naruto op de DS!

Aangezien ik zelf erg fan ben van de animes Naruto en Naruto Shippuden, vind ik het eigenlijk altijd wel leuk om een game over een van deze series te kunnen spelen. Aan de andere kant houd ik wel altijd mijn hart vast bij dit soort games, want anime-games staan net zoals filmgames niet bekend om hun denderende kwaliteit. Aan de andere kant was de vorige Naruto-game die ik reviewde, Naruto Broken Bonds, een bijzonder aangename verrassing. Wellicht is dat dit keer ook het geval?

In de review van Naruto Broken Bonds schreef ik dat ik het nu wel eens tijd vond dat we niet meer bleven steken bij de jonge Naruto, maar door mochten gaan met zijn wat volwassener variant. Gelukkig is dat bij Naruto Shippuden: Ninja Council 3 het geval en dat is gezien het verhaal achter deze game ook wel nodig. Als je de anime of de manga een beetje kent, dan weet je dat het er in Shippuden wat ruiger aan toe gaat en dat de algehele sfeer een stuk duisterder en grimmiger is. Dit komt doordat we in deze game te maken hebben met een nieuwe vijand, namelijk de criminele organisatie Akatsuki. De leden van deze organisatie hebben niet veel goeds in de zin en dus zul je het met enige regelmaat tegen ze op moeten nemen.

Platforming

De meeste Naruto-games zijn vechtgames, met vaak enkele RPG-elementen erin verwerkt. Bij Naruto Shippuden: Ninja Council 3 is dit niet het helemaal het geval, aangezien in dit spel niet RPG of vechten het hoofdgenre is, maar platforming. Dit uit zich in middelmatige platformlevels, die uiteraard wel een echt Naruto-tintje hebben. Zo kun je over water lopen, je speciale ninjutsu-krachten gebruiken en het opnemen tegen vijandige ninja’s. Dit doe je echter niet in een arcade-achtig gevecht zoals je van een Naruto-game zou verwachten. Deze gevechten lopen namelijk meer zoals je dat gewend bent van games met Mario of Kirby in de hoofdrol, waarbij je een vijand een of twee keer moet zien te raken alvorens hij het loodje legt.

De boss fights zijn wel iets arcade-achtiger doordat je tegenstander aanzienlijk meer schade kan incasseren voordat hij de pijp uit gaat. Deze gevechten zijn helaas net zoals de normale gevechten weinig diepgaand, aangezien je niet heel erg veel verschillende moves hebt. Inclusief het gooien van kunai, het standaard schop en sla-werk, en je special moves, heb je rond de tien verschillende acties. Hier had wat mij betreft een flink wat groter aantal mogen staan, vooral omdat het hier gaat om een Naruto-game, waarin elk personage een groot arsenaal aan jutsu heeft.

In Naruto Shippuden: Ninja Council 3 kan elk personage slechts een paar jutsu, special moves, gebruiken tijdens gevechten. Hoe je deze uit moet voeren is vrij simpel: je tikt op het onderste scherm de jutsu aan die je wilt gebruiken en vervolgens krijg je op je touch screen een spiraal of een recht lijn voorgeschoteld. Je moet vervolgens snel met de stylus in de juiste richting over dit figuur heen gaan, waarna je de jutsu succesvol uitvoert. Op zich voegt dit weinig substantieels toe aan de game, maar het is wel een leuk extraatje.

Conclusie

Naruto Shippuden: Ninja Council 3 is helaas geen aangename verrasing. Zoals vrij veel anime-games valt ook deze game in de categorie ‘bijzonder middelmatig’. Het platformgedeelte is vrij simplistisch, net zoals het vechten. Voor Naruto-fans is deze game ook niet echt aan te raden, aangezien de game niet dusdanig leuk of interessant is om een aankoop te rechtvaardigen. Volgende keer beter, hopelijk…

Meer Naruto Shippuden: Ninja Council 3

  1.   
    b00m666's avatar

    rot spel 😥

  2.   
    Uchiha linkz's avatar

    ik wacht wel op naruto UNS 2 ofzo voor de ps3 😀