Section 8

Section 8 belooft ons naast een diepgaand verhaal ook nog eens een uitgebreide multiplayer. Om ervoor te zorgen dat laatstgenoemde daadwerkelijk een succes wordt, is deze voorzien van een open bèta. Met plezier mocht ik hier gebruik van maken en dit zijn mijn bevindingen…

Een denderende introductie

Met een epische donderklap stort ik vanuit de atmosfeer neer op de aarde. Na mijn vizier te hebben hersteld, controleer ik behoedzaam mijn omgeving; de kust is veilig. Een vluchtige blik op de radar maakt al gauw duidelijk wat mijn doel is: verover en bescherm de controlepunten op de noordzijde van het eiland. Een stevige sprint later arriveer ik bij het eerste grondgebied, mijn teamgenoten volgen vlak daarna. De missie verloopt echter niet zonder slag of stoot, want het vijandelijke team weet zich zonder enige twijfel te verzetten. Na een kort, hevig gevecht slaagt ons team er alsnog in om het controlepunt over te nemen. Onderweg naar het tweede grondgebied stuiten we daarentegen op vijandelijke robots, met een nederlaag van ongekende proporties al gauw het gevolg. Voor de tweede keer komt ons team vanuit de atmosfeer vallen, om het gevecht voort te zetten op het steeds groter wordende eiland onder ons. Welkom in Section 8!

Daadwerkelijk diepgaand?

Zoals mijn werkelijk briljante inleiding al aangaf, komt men vanuit de atmosfeer aanzetten. Wellicht dat de gemiddelde lezer nu met een wenkbrauw in het haar zit, want hoe steekt eerder genoemde actie daadwerkelijk in elkaar? Geheel eenvoudig eigenlijk, want dat is puur de magie van Section 8. Gehesen in een bruut, futuristisch pantser word je hardhandig vanuit een luchtschip richting de planeet daaronder geschoten, om de troepen op het slagveld te voorzien van de nodige hulp. Deze gebeurtenis maakt men ook in-game mee, want alvorens de strijd begint is het mogelijk om te bepalen waar je precies terecht wilt komen op de kaart. Hierdoor treedt in de game een bepaalde onvoorspelbaarheid naar voren, wat weer een zekere diepgang toevoegt. Dit komt echter niet altijd de balans ten goede, dus om deze in toom te houden, is het mogelijk om gebieden af te bakenen met zwaar geschut. De ongelukkige zielen die toevallig net boven een beschermd gebied vliegen, worden dus zeer snel voorzien van de nodige ventilatiegaten.

In het begin zal de val behorende bij het spawnen wellicht lijken op niks meer dan een visueel trucje, om de gameplay interessant te houden. Dit is echter niet het geval, want ontwikkelaar Timegate weet hier wederom diepgang toe te voegen. Het is namelijk mogelijk om vanaf een bepaalde hoogte af te remmen en de richting waarin men valt te manipuleren. Zo word je in staat gesteld om bijvoorbeeld afweergeschut bijtijds te vermijden of om simpelweg dichterbij een zojuist overgenomen controlepunt in een ander gebied te komen. Dit zorgt er ook voor dat de gameplay, en zo ook de missies, als zeer dynamisch beschouwd kunnen worden. Dit is dan ook een prioriteit geweest van het bedrijf achter Section 8 en ik vermoed dat men inspiratie heeft gehaald uit Enemy Territory: Quake Wars. Laatstgenoemde vraagt namelijk om uitstekend teamwerk en in Section 8 is dat tevens een belangrijk element. Het ene moment zul je stevig samen moet werken om een gepantserd voertuig neer te halen, terwijl je even later erop aangedrongen wordt om een generaal te escorteren en beschermen.

Dynamische missies, statische gameplay

Toch heb ik het gevoel dat Timegate net iets teveel hooi op zijn vork heeft genomen door de opzet van Section 8. De onvoorspelbaarheid die eigenlijk continu aanwezig is kan bepaalde missies laten verlopen in één grote chaos. Net wanneer het team denkt een controlepunt te redden, wordt deze weer onderbroken door een belangrijke hoofdmissie, die plots aangewezen wordt. Wanneer een missie van dergelijk formaat onverhoopt faalt, verkrijgt het vijandelijke team een enorme hoeveelheid punten en is het erg moeilijk om de voorsprong weer bij het eigen team krijgen. De balans is dus op zijn tijd erg ver te zoeken, wat enerzijds logisch is, aangezien we nogmaals spreken van een bèta-versie, al kan het op zijn tijd ook door een gebrek aan coördinatie komen.

Hoe dynamisch de game wederom mag zijn, de gameplay is dat daarentegen niet. Hiermee grijp ik nogmaals terug op de opzet van Section 8. Om ervoor te zorgen dat men niet om de drie seconden spawnt, hoe gaaf de val ook mag blijven, duurt het erg lang voordat men elkaar heeft voorzien van kijkgaten. De ontwikkelaar heeft, met de balans als prioriteit, er dan ook voor gekozen om in de multiplayer een systeem te verwerken waarmee je kunt locken op je tegenstanders. Deze lock-on werkt na enkele seconden natuurlijk wel weer uit, maar zorgt hier en daar, hoe ironisch het ook mag klinken, toch juist voor een verstoring van de balans, want over het algemeen ontaardt een gevecht zich in een wedstrijd wie als eerste kan locken.

Mocht de balans zich daarentegen toch staande weten te houden, dan is de game uitermate verslavend te noemen. Voor het succesvol voltooien van missies en het omleggen van tegenstanders verdien je namelijk enorm veel punten voor het team en wanneer je goed samenwerkt, is Section 8 een waar pareltje te noemen. Verder kun je door eerder genoemde daden ook geld verdienen, waarmee bepantserde voertuigen en gereedschap gekocht kan worden. Dit is een cruciaal element in Section 8, aangezien deze hulpmiddelen hard nodig zijn om het team staande te houden en als eerste de scorelimiet te bereiken.

Conclusie

Betekent mijn eerdere klaagzang dat er geen hoop meer is voor de multiplayer van Section 8? Absoluut niet. Het is niet voor niets dat we te maken hebben met een bèta-versie van de game en Timegate heeft de afgelopen paar weken op de achtergrond al flink kunnen sleutelen. Een goede, toekomstige ondersteuning zal Section 8 verder ook zeer goed doen. Deze multiplayer is vooralsnog niet slecht te noemen, want grafisch mag het in ieder geval wel heel sfeervol wezen en bepaalde punten van de game blijven simpelweg alleen maar te beschrijven als bruut.

Verder bevat deze bèta niet alle voertuigen en gereedschappen, die dus wel beschikbaar zullen zijn in de volledige versie en ik voorspel dat de balans alleen nog maar verbeterd zal worden. Met plezier mag er van mij uitgekeken worden naar de volledige versie van de game, die ook een flinke campagne in huis heeft. Mocht deze in het ergste geval tegenvallen, dan kun je om troost te zoeken in ieder geval nog online vanuit de lucht vallen, om regelrecht iemand te teabaggen.

  1.   
    )GN(-Erik's avatar

    Dan maar afwachten of de volledige versie wel goed gebalanceerd is 🙄

  2.   
    X-doos's avatar

    Section 8? Dat ken ik van artemis fowl 5 xD

  3.   
    s!lent_k!llr's avatar

    Dit wordt volgens mij echt een bangelijk goeie shooter !! 8)