Review: Killing Floor

Killing Floor is een zes-speler coöperatieve zombie-shooter met een unieke sfeer en presentatie. Weet dit intense zombiefestijn te overleven of delft deze het onderspit tegenover Left 4 Dead? Dat lees je in deze review…

Onontkoombare vergelijking

Het eerste en vaak ook enige wat naar voren treedt wanneer er tegenwoordig sprake is van een nieuwe coöperatieve zombie-shooter, is uiteraard de vergelijking met Left 4 Dead. Hoe cliché dit ook mag zijn, het is wel de realiteit, want ontwikkelaar Valve heeft in 2008 één van de meest intense zombie-shooters aller tijden naar buiten gebracht. De vraag is hier alleen of deze vergelijking wel eerlijk is, aangezien Killing Floor verrassend genoeg al sinds 2005 bestaat. Hoe dit mogelijk is, vraag je? Heel simpel eigenlijk, want de game is in 2005 namelijk ontstaan als een mod van Unreal Tournament 2004. De huidige Killing Floor maakt daarom ook gebruik van een zwaar aangepaste versie van de Unreal Engine 2.5.

Nadat de originele Killing Floor diverse updates had verkregen, besloot het team achter de mod om contact op te nemen met ontwikkelaar Tripwire Interactive. Samen met dit bedrijf is er hard gewerkt om de uiteindelijk versie van de game uit te brengen op Steam, wat eerder dit jaar dan ook in mei is gebeurd. Wellicht dat je je nu afvraagt waarom een game als Killing Floor dan zo laat wordt besproken. Dit komt simpelweg doordat we nu te maken hebben met de retail-versie van de game, die vanaf nu in de winkels ligt. Een activatie op Steam vereist Killing Floor nog wel, maar het is erg leuk om te zien hoe een ‘simpele’ mod kan uitgroeien tot een volwaardige, zelfstandige game en zo dus voortaan ook bij de lokale gameboer te verkrijgen is.

Met het zweet in je bilnaad…

De kracht van Left 4 Dead is, zoals velen al hebben ondervonden, de snelheid waarmee de zombies zicht voortbewegen. Een kudde heethoofdige bavianen in het hoogseizoen is er dan ook werkelijk niks bij. De kracht van Killing Floor ligt daarentegen ergens anders, want het is niet de snelheid van de zombies dat de game zo intens maakt, integendeel, het is juist het enorme aantal zombies dat leidt tot de evacuatie van bakstenen uit een ongemakkelijke plek. Killing Floor bevat dan ook vier moeilijkheidsgraden: Beginner, Normal, Hard en Suicidal. De reden dat ik elke opnoem, is omdat de game een perfecte leercurve heeft. Hoe hoger de moeilijkheidsgraad, des te groter het aantal zombies dat je per ronde zult tegenkomen. Je kunt namelijk zelf bepalen hoeveel rondes jij het zweet in je bilnaad wilt hebben. De echte bikkelharde gamers onder ons proberen het op Suicidal natuurlijk de volledige tien rondes lang vol te houden, al kan ik je verzekeren dat dit zelfs voor de meest doorgewinterde shooter-fanaten nog een acute zelfmoord betekent. Het aantal zombies per ronde kan in zo’n geval namelijk oplopen tot zowaar 200 à 300 stuks! Het is daarom ook verstandig om onderaan te beginnen en jezelf langzaam omhoog te werken.

Door dit te doen, zul je al gauw merken dat Killing Floor een bepaalde diepgang gaat bieden. Het is namelijk mogelijk om vóór het spelen, of na elke ronde, één van de zes perks te kiezen. Door deze perks langzaamaan steeds weer van een hoger level te voorzien, worden de wapens verbonden aan deze perks ook immens sterker. Killing Floor biedt dan ook een groot assortiment aan van diverse wapens. Je kunt je bijvoorbeeld specialiseren in het gebruik van mêleewapens, machinegeweren en nog veel meer. Alleen door hier verstandig gebruik van te maken, kun je proberen de hogere moeilijkheidsgraden aan te pakken. Deze wapens zijn verder ook zeer gemakkelijk te verkrijgen. Door zoveel mogelijk zombies te doden, op tevens de meest unieke manieren, kun je onwijs veel geld verdienen. Wanneer alle loslopende zombies in een ronde zijn uitgeroeid en je genoeg geld hebt verdiend, is het mogelijk om de zogeheten Trader op te zoeken voor zwaarder gereedschap.

Deze lieftallige dame verschuilt zich namelijk na elke ronde steeds weer op een andere locatie, om haarzelf veilig te stellen en jou voortdurend te voorzien van steeds brutere wapens en de daarbij behorende munitie. Doordat deze handelaarster van positie verandert, bevat de game ook een zekere re-play waarde. Mocht je bijvoorbeeld op een gegeven moment niet in haar buurt zijn, dan wordt je team in wezen geforceerd om uit hun schuilplek en dichter bij deze vrouwelijke wapendealer te komen. Je kunt niet simpelweg met je teamgenoten blijven schuilen, want de Trader blijft maar voor een gelimiteerde tijd open. Dit zorgt ervoor dat elke ronde weer een andere ervaring is, wat de gameplay op een zekere manier naar een tactisch niveau brengt.

Puur genot

Na die absurd lange uitleg wil ik eigenlijk nog maar één ding duidelijk maken: Killing Floor is verslavend, zéér verslavend. Niet alleen geven de wapens een heerlijk krachtig gevoel, maar zorgt ook de toevoeging van ZEDtime ervoor, een dure naam voor het gebruik van slow motion, dat de game als zeer bruut te beschrijven is. Deze slow motion-functie schakelt zichzelf namelijk op bepaalde momenten automatisch in, zelfs online! Zo kun je in alle schoonheid en vertraging toekijken hoe het hoofd van een willekeurige zombie in tientallen stukken uit elkaar barst. Daarnaast zorgt deze functie er bijvoorbeeld ook voor dat het team heel even de tijd heeft om een paar mooie schoten aan te leggen of om gauw een beeld te schetsen van de situatie om zich heen. De gameplay staat daarom ook werkelijk als een huis en dit geldt gelukkig ook voor de algehele presentatie. Deze is ongelooflijk sfeervol en vooral erg rauw te noemen. Dit zorgt op zijn tijd voor een heerlijk intense en griezelige atmosfeer. Baanbrekend mag de technologie achter Killing Floor echter niet zijn, want grafisch gezien kan deze weer niet concurreren met andere titels dit jaar. Dit zorgt er dan weer wel voor dat de systeemeisen erg laag uitvallen, wat natuurlijk altijd een belangrijk aspect is van online games.

Daarnaast weet Killing Floor me ook nog op het audio-gebied aangenaam te verrassen. Het stemwerk van de personages is zeer sterk te noemen en tijdens elke ronde word je naast je teamgenoten ook vergezeld door het geluid van stevige heavy metal, zwaar ongestelde zombies en uitstekend klinkende wapens. Het enige teleurstellende audio-aspect van de game is jammer genoeg de voicechat-functie. Deze weet kwalitatief gezien niet stand te houden ten opzichte van andere Steam-games zoals Half-Life 2: Deathmatch of Left 4 Dead. Het is af en toe enorm lastig om elkaar te verstaan te midden al het vleselijk geweld. Op bepaalde momenten is het dus moeilijk om met elkaar te communiceren en de groep in leven te houden, wat nou juist een cruciaal element is in coöperatieve games. Daarnaast bevat Killing Floor ook nog steeds een paar kleine bugs, maar dat mag het speelplezier absoluut niet dempen, want de game garandeert maanden, misschien wel jaren, plezier. Niet alleen vanwege het verslavende aspect, maar ook omdat Killing Floor al een flinke community achter zich heeft, die regelmatig nieuwe mappen eruit perst.

Conclusie

Killing Floor wist me aangenaam te verrassen door een uitstekende coöperatieve game neer te zetten. Ik kan Killing Floor daarom ook aan elke liefhebber van zowel zombie-shooters als coöperatieve games aanraden. Audiovisueel gezien is de game prima in orde en weet door de uitstekende gameplay en ondersteuning een lange houdbaarheidsdatum te garanderen. Daarnaast is de game op Steam en zelfs in de winkel voor nog geen 20 euro te verkrijgen, wat het absoluut een prachtige aanwinst maakt.

  1.   
    Darkknight's avatar

    loool ziet er nice uit xD

  2.   
    Spam-Fischer's avatar

    eindelijk weer een goeie review

    over een vette game:D

  3.   
    nurie's avatar

    die komt in mijn collectie (mede door de commmunity)

  4.   
    amine98324's avatar

    ken ik niet en hoef ik niet en ga nog wel ff door met overlad en zijn kleine maatjes:P

  5.   
    Cyart's avatar

    ik heb hem al een paar maanden, is best lachen spel , overleven, teamwork (als je beetje team hebt :P) en heel heel veel knallen 😆

  6.   
    timothy250's avatar

    vette screenshots!! very nice

  7.   
    Ika Q's avatar

    Ik heb em ook eindelijk, en ik zeg je, deze game is keihard VET ! Tijdens het gamen kun je eigen perks upgraden, waardoor het makkelijker is om tegen zombies te vechten en je team te balanceren. Het afknallen van die hersenloze gekkenfabriek gaat nooit vervelen, want bij ieder kill verdien je geld en daarmee kun je je eigen arsenaal vergroten. In Killing Floor zit er zowat 12+ wapens en dat gaat van messen tot bijlen, pump-action shotguns, rifles en de almachtige vlammenwerper om ze een goede barbecue te geven. Zelf zeg ik maar weinig L4D in deze game, dat komt omdat Killing FLoor (2.0) vroeger al uitgekomen is als mod voor UT2004 ergens in 2006, maar nu is die gewoon compleet. En voor 20 euro heb je zeker een goede zombie shooter in huis.

  8.   
    basie22's avatar

    lijkt me wel vet

  9.   
    00mass00's avatar

    Lijkt deze op left 4 dead qua ‘blood and gore’ ? 😀

  10.   
    new kids's avatar

    eryh56ikydjhhhhhh.;