Als je een beetje op de Nederlandse gamessites kijkt, heb je wellicht de nieuwsberichten over het verdwijnen van de Nederlandse gamesbladen GamesTM en GMR wel gezien. Aanvankelijk zou je denken dat deze twee bladen het slachtoffer zijn van de recessie, maar als je kijkt naar huidige trends blijkt dat het waarschijnlijker is dat iets anders de oorzaak is: de digitalisering van traditionele media.
Geen passieve consument
De lezer van tegenwoordig is allang geen passieve consument meer. In plaats daarvan wil de moderne consument kunnen reageren op wat hij of zij leest en de discussie aangaan met andere lezers. Bijna alle tijdschriften, kranten en tv-zenders hebben daarom een website waarop consumenten in discussie kunnen gaan over nieuwsberichten, artikelen, tv-programma’s of andere onderwerpen die vaak wel, maar regelmatig ook niet, samenhangen met de website waar ze op gepost worden.
Voordelen
Dat digitale content vaak eerder beschikbaar is dan de papieren variant is natuurlijk een groot voordeel, maar er zijn er meer. Ten eerste is digitale content een stuk goedkoper en betaal je (bij jongeren vaak: de ouders) eigenlijk alleen voor je internetverbinding. Als je kijkt naar nieuwssites zoals Nu.nl of FOK, dan zie je dat er nog een groot voordeel is als je kiest voor nieuws via een digitaal medium: het kunnen reageren en discussiëren met andere gebruikers. Veel mensen maken gebruik van deze mogelijkheid en hoewel de discussies inhoudelijk niet altijd even interessant of intelligent zijn, vinden gebruikers het wel prettig dat deze mogelijkheid er is, want anders zouden deze discussies niet plaatsvinden.
Er zijn echter nog steeds mensen die liever een papieren krant of een gewoon boek in handen hebben vanwege het gevoel dat er aan kleeft. Bovendien is voor sommige mensen het hele ochtendritueel van de krant uit de bus halen en deze aan de ontbijttafel lezen een gewoonte waar ze geen afstand van willen doen. Langere stukken tekst lezen vanaf een standaard computerscherm wordt nog steeds als minder prettig ervaren en een fel beeldscherm is ook niet iets wat je je slaperige ogen aan wilt doen op de vroege ochtend.
Digitale nieuwssites bestaan al minstens negen tot tien jaar en je zou dus verwachten dat de verkopen van allerlei kranten inmiddels flink zijn gedaald. Dit is echter (nog) niet het geval. Uit een onderzoek uit 2002 is bijvoorbeeld gebleken dat de oplages van Engelse en Nederlandse kranten nauwelijks gedaald is en bij een ander onderzoek uit datzelfde jaar kwam naar voren dat vooral jongeren de overstap maken naar digitaal nieuws. Andere leeftijdsgroepen lezen de krant echter nog veelvuldig en dit is dan ook de reden dat de oplages van kranten niet dramatisch gedaald zijn. Het komt wel steeds vaker voor dat naast de papieren krant ook via het internet nieuws wordt gelezen. Bij het kijken naar de digitalisering van traditionele media is dus van belang dat je goed moet opletten met welke doelgroep je te maken hebt. De leeftijdsgroep die bepalend zal zijn voor de toekomst van papieren kranten en tijdschriften zijn namelijk de jongeren en niet de bestaande oudere leeftijdscategorieën waar kranten momenteel vooral afhankelijk van zijn.
Liever digitaal
Een van de tijdschriftensoorten die voornamelijk door jongeren wordt gelezen, is het gamestijdschrift. Hierin staan vaak nieuwsberichten, reviews, previews en achtergrondartikelen over en van games. Jongeren die gamesbladen lezen kiezen voor een digitaal medium om dezelfde reden als dat ‘ouderen’ dat doen. Daar komt nog eens bovenop dat jongeren toch al vaak achter de computer zitten en dus tussendoor even snel het laatste game-nieuws kunnen checken. Bovendien is voor jongeren het kunnen reageren op recensies erg belangrijk, met name als ze het spel zelf al in hun bezit hebben of als iets van het oordeel over de game nog niet helemaal duidelijk was. Deze mogelijkheden hebben traditionele gamesbladen zoals Power Unlimited en N-Gamer niet, hoewel het wel zo is dat steeds meer bladen een bijbehorende website hebben waar wel de mogelijkheid tot discussie is. Je moet als lezer dan natuurlijk wel eerst je blad dichtslaan en de computer opstarten, waardoor het reageren lang niet meer zo spontaan is en uitgesteld of vergeten kan worden.
Een groot verschil tussen de gemiddelde Nederlander en de gemiddelde jongere is echter dat het een jongere weinig uitmaakt of hij of zij een blad vasthoudt of iets van een scherm leest. Bovendien valt het verschil qua inhoud tussen gameswebsites en gamestijdschriften steeds meer weg: vroeger kreeg alleen de zogenaamde ‘printed press’ de leuke perstripjes naar exotische oorden en ontwikkelaars, maar uitgevers van games realiseren zich dat gameswebsites steeds belangrijker en veelbezochter worden.
Zo heeft het gamesblad Power Unlimited een oplage van 55.000 exemplaren per maand terwijl een grote Nederlandse gameswebsite maandelijks 550.000 unieke bezoekers mag verwelkomen, iets waar de Power Unlimited alleen maar van kan dromen. Bovendien is het nieuws in een gamesblad allang achterhaald tegen de tijd dat het blad in de schappen ligt, aangezien het overgrote deel van de lezers dit nieuws al online heeft gelezen. Het is dan ook niet zo vreemd dat gamesbladen steeds minder goed verkopen aangezien bijna alle inhoud ook gratis en snel via internet verkregen kan worden.
Verdwijnen Nederlandse gamesbladen
De aanleiding van dit artikel is, zoals eerder al vermeld, het recente sneuvelen van de twee Nederlandse gamesbladen GamesTM en GMR, die overigens allebei van een andere uitgever afkomstig zijn. De uitgever van GamesTM gaf aan dat het blad gestopt was omdat de doelgroep geen behoefte had aan het blad, waardoor er niet genoeg exemplaren werden verkocht om het blad winstgevend te maken. Ook bij GMR was dit de reden om het blad op te heffen. Er bestaat dus een duidelijk verband tussen beide bladen: beiden zijn opgeheven omdat de doelgroep geen behoefte had aan het blad. Hoewel je het niet kunt bewijzen is hiervoor maar één echte plausibele reden: de doelgroep geeft de voorkeur aan gameswebsites.
Game Over?
Door het verdwijnen van GamesTM en GMR zijn er nauwelijks nog gamesbladen over die zich niet specifiek op een bepaalde spelcomputer richten. In Nederland is dit eigenlijk alleen het eerdergenoemde blad Power Unlimited, maar ook dit blad kampt met wat problemen en moet steeds meer dingen via de website aanbieden om het hoofd boven water te houden. In sommige Nederlandse winkels liggen de Belgische gamebladen CHIEF en GUNK in de schappen, maar die zijn lang niet overal te vinden. Mocht de Power Unlimited er noodgedwongen mee moeten stoppen dan is het “Game Over” voor de traditionele gamesjournalistiek in Nederland en “Your Team Was Victorious” voor de digitale gamesjournalistiek.
het is jammer maar wel waar,, ik kijk soms zelfs als ik op de wc zit met mijn telefoon lol..
maar als de bladen verdwijnen, moet je gaan betalen voor de sites, zo simpel werkt het 😆
LoL, sites zoals Gamespot heb je meer dan genoeg dan een simpele magazijn. Bladen zijn meer bedoeld om lekker gezellig op de bank lekker lezen, dat kan als je op de plee zit, of tijdens vakantie. Magazijn-bladen zullen denk ik wel blijven. Digitaal game-bladeren is voor mij niet nodig.
Ik lees veel artikels op gamessites maar ik koop wel nog altijd de PU, ’t is gwn zo veel chiller om met een boekje buiten te gaan zitten of je wat op de zetel te leggen dan op zo’n krappe bureaustoel te zitten. Ik denk wel binnen een jaar of 10 of 20 bijna alle bladen wel weg zullen zijn, gwn alles via internet en eerlijk gezegt vind ik dat wel kut.
Het nieuws lees ik op Gamersnet, maar reviews lees ik toch liever in de PU.
Helemaal gelijk, als ik ergens heen ga of ergens lig dan kijk ik liever in een tijdschrift dan op mijn laptop 🙂
ik kijk hier op GN bijna iedere keer als mijn internet opstart(omdat het mijn 2e startpagina is) maar een blad lezen wat over je eigen console gaat si natuurlijk veel leuker, ook omdat bladen zoals de PU alle consoles behandelen kan je al gou de helft weggooien… zeker als pc gamer van tegenwoordig
Jaja, sites als GamersNet doen bladen niet ten goede 😛
dat doe ik ook
Toch wel triest dat het slechtste blad ooit het langst blijft voortbestaan..:’) Was de GameQuest (later GamePro) er nog maar, dat waren nog is tijden!
Hey Marjolein, mag ik je er wel op wijze dat de Power Unlimited inmiddels een net zo uitgebreide nieuws-site heeft als GN en dat die ook net zo veel bezoekers krijgt, plus de abbonees extra. Als de game bladen ten ondergaan dan zal de PU wel een van de laatste zijn.
En is nieuws geen enkelvoud, dus bedoel je niet nieuwsberichten? Verder is het een leuke colum 😆
Ik kijk altijd op GamersNet voor het nieuws en zo, maar soms blader ik wel es in zo’n tijdschrift in een boekenwinkel, da’s ook wel es relaxt. Ik lees toch liever van papier dan van een schermpie.
Zoals eerder gezegd, vind ik het wel relaxt, een blad. Ik lees zelf Officieel Playstation Magazine. Maar dan alleen als ik de PC niet kan gebruiken. Bijvoorbeeld als ik een toetsweek heb. 😉
Dan maar overstappen op een Belgische variant, want ik ben eig alleen geintreseerd in PC-gaming 😀
Ik haal eigenlijk alleen maar losse bladen als ik op vakantie ga, of een lange reis voor de boeg heb.. Zit elke dag achter mijn pc, dus het lukt me zo ook wel.. 🙂
wel jammer want ik lees toch liever een blaadje(zeker op vakantie o.i.d.)dan dat ik elke dag op internet moet kijken(is voor mij ook geen probleem maar soms wel lastig)mar meestal koop ik voor elke vakantie een aantal blaadjes maar k ga toch maar ns een abb nemen. 🙄
OPM koop ik voor de kwaliteit, die vaak hoger is dan op een site. PU vind ik pure bagger.
Ik vond het juist heerlijk om met een PU in me bed of aan tafel te lezen..
Ik zit dan wat meer in verdiept dan dat ik achter de PC doe.
En de PC Gameplay dan? 😛
Echt een geweldig blad is dat xD
Dat komt inderdaad vaker voor. De rubriek E-games op die TV’s is meestal gevuld met nieuwtjes waar wij negen van de tien keer de bronvermelding vormen. Toch leuk om te zien dat hamburgervretende McDonalds-gangers tijdens het eten onze nieuwtjes lezen, is het niet?
Klopt ergens waar je graag nieuws wilt lezen en je hebt je laptop niet bij of zo.. Vind bladen toch mooier, ik weet niet vind het gewoon fijner een tijdschrift 😆
Ik heb op het moment een abbonement op de PU, omdat ik de sfeer veel fijner vind dan op een website. Voor actueel nieuws moet je op een website kijken, maar voor uitgebreidere informatie is een tijdschrift/krant meestal tog handiger.
Koop altijd de gunk,is veel fijner om met een boekje in bed te liggen dan voor de pc,maar het laatsts nieuws lees ik tovh op GN. 8)
Ik lees de OPM.
Daar weet je tenminste 100% zeker dat het een betrouwbare review is.
Veel betere kwaliteit dus. ik heb ook niet het idee dat het slecht gaat bij dat blad, integendeel, ze breiden steeds verder uit.
Ik gebruik GamersNet vooral voor de nieuwtjes. Reviews zijn vaak toch niet helemaal neutraal geschreven.
Ik kan tenmisnste nog steeds niet wachten tot dat er weer een nieuwe OPM op de brievenbus valt, en ik hoop dat het blad nog lang mag bestaan 8)
nooit blijft altijd wel mensen kopen internet is fun leuk en lache maar toch wrrom geen magezine lkkr in de hand zegt ook meer dan op elke internet site ook hier ,koop zelf altijd pc gameplay en pu