Grand Ages: Rome

Dat Rome niet in een dag gebouwd is, weten we allemaal wel. Maar hoe zwaar is het nou echt om een grote Romeinse stad te bouwen en te managen? Dat lees je in deze review.

Sommige gamers zullen zich wellicht het spel Imperium Romanum herinneren en misschien zelfs ook wel zijn voorganger, Glory of the Roman Empire. Beide games werden redelijk ontvangen en kregen op gamessites gemiddeld een 6.6. Niet geheel onverteerbaar dus, maar zeker vatbaar voor verbetering. De Bulgaarse ontwikkelaar Haemimont Games komt nu met een derde Romeins getinte game waarin je steden moet bouwen, namelijk Grand Ages: Rome, ook wel bekend onder de naam Imperium Romanum II.

Aardige klus

Je voornaamste bezigheid in Grand Ages: Rome is het bouwen en onderhouden van een stad, waarbij je rekening moet houden met allerlei factoren, zoals criminaliteit, voedselvoorziening, watervoorziening en entertainment. Dit lijkt wellicht heel makkelijk, maar dat is het absoluut niet.

Neem bijvoorbeeld de voedselvoorzieningen. De basis hiervan is dat je een gebouw hebt dat de basisgrondstof voor een bepaald soort voedsel maakt, bijvoorbeeld een graanboerderij. Daarnaast moet je ook een graanmolen bouwen om van het graan meel te maken en vervolgens heb je ook nog een bakker nodig om van het meel brood te maken en dit te verkopen. Voor elk van deze drie gebouwen moet je ook nog eens een huis bouwen om ervoor te zorgen dat er genoeg werknemers zijn en ook moet je erop letten dat deze mensen niks te klagen hebben over water, entertainment en religie.

Terug naar de graanboerderij. De productie per graanboerderij kan verschillen, iets dat afhangt van onder andere de watervoorziening, maar ook van wie je er laat werken. Er zijn enkele verschillende bevolkingsklassen, waaronder slaven, plebs en patriciërs en hoe hoger de bevolkingsklasse, hoe hoger de productie van de graanboerderij. Uiteraard kun je niet elke willekeurige persoon daar laten werken, want een hoog opgeleide Romein heeft echt geen zin om zijn handen vuil te maken door op het land te gaan werken.

Upgraden

Naast het veranderen van je werkkrachten is er nog een manier om de productie van je graanboerderij te verhogen. Als je een school bouwt kun je onderzoek doen naar landbouwtechnieken en zo kun je je graanboerderij tot maximaal drie keer toe upgraden om de productie te verhogen. Als de productie verhoogd wordt moet je ook meer graanmolens en bakkerijen bouwen, omdat deze een maximumcapaciteit hebben en het aangevoerde graan anders niet verwerkt kan worden. Om al deze gebouwen te laten werken moet je ook weer nieuwe huizen bouwen voor de arbeiders, zorgen voor genoeg water, entertainment en religieuze gebouwen, om nog maar te zwijgen over bijkomende zaken zoals de grondstoffen en het geld dat je nodig hebt om dit überhaupt allemaal te kunnen bouwen.

Het uiteindelijke doel van de graanboerderij en alle reutemeteut eromheen is uiteraard het verkrijgen van voedsel om je inwoners tevreden te houden. Hoe tevreden ze zijn over de voedselvoorziening wordt weergegeven op een schaal van een tot honderd. Als de voedseltevredenheid vijftig of hoger is, dan worden er ook goederen geproduceerd. Deze goederen heb je nodig om equites, een hogere bevolkingsklasse, aan te trekken en in je stad te houden. Doe je dit niet, dan kunnen sommige gebouwen niet in gebruik worden genomen en stagneert de ontwikkeling van je stad. Om de voedseltevredenheid op het gewenste niveau te krijgen voldoet enkel een bakker echter niet en dus moet je ook voor bijvoorbeeld een slagerij bouwen aangezien meerdere bakkers in een bepaald gebied geen effect hebben op de voedseltevredenheid. En ook bij deze slager heb je weer een heel scala aan benodigdheden en mogelijkheden.

Zoals je wellicht al hebt gemerkt uit het voorafgaande stuk is het bouwen van stabiele steden nog best een aardige klus. Dit komt met name door de diepgang die hierin zit, wat echter vooral in het begin nogal een handicap is. De grootste schuldigen zijn gek genoeg de tutorials…

Tutorials

Je kunt aan het begin van het spel kiezen tussen twee tutorials, namelijk de tutorial over het vechten met een leger en de tutorial over het bouwen en onderhouden van steden. De tutorial over het bouwen en onderhouden van steden gaat echt alleen in op de basis, wat eigenlijk niet genoeg is om het hele systeem in de gaten te krijgen. Na het spelen van deze tutorial had ik heel veel moeite met de eerste missie, omdat mijn belangrijkste gebouw, de laatste voorpost in de stad, constant in brand vloog en het spel dus afgelopen was voor mij. Uiteindelijk ben ik er wel achter gekomen wat er nou precies mis ging, maar het is redelijk frustrerend als zoiets vrij vaak gebeurt in het begin van het spel.

De tutorial over het vechten voldoet echter wel en legt alles ook goed uit. Na het doorlopen van deze tutorial had ik geen enkel probleem met de missies waarin het vechten tegen andere legers een grote rol speelt, wat waarschijnlijk komt doordat de diepgang bij het vechten vrij ver te zoeken is. In tegenstelling tot het gedeelte waarbij het vooral om het bouwen van steden draait, is het vechten erg oppervlakkig te noemen. Na het uitgebreide stedenbouwsysteem was dit voor mij een redelijke teleurstelling, aangezien ik er meer van had verwacht.

Ondanks deze negatieve puntjes gaat het spel verder gelukkig nergens echt diep de mist in. De mogelijkheid om na succesvol afgeronde missies extra skills en nuttige bezittingen te kopen voor jezelf is erg leuk, helemaal omdat je tijdens missies ook nog extra doelen kunt behalen waardoor je nog meer extra dingen kunt kopen. Hierdoor kun je enkele leuke voordeeltjes krijgen voor een nieuwe missie, zoals extra grondstoffen, sneller bouwen, gratis bouwen en nog een heleboel andere dingen.

Conclusie

Het bouwen van steden in Grand Ages: Rome is heel complex, waardoor dit spel verder gaat dan een standaard Simcity-achtig spel. Helaas is dezelfde diepgang niet terug te vinden bij het vechten tegen andere legers, wat de kwaliteit van dit spel flink omlaag trekt. Een ander minpuntje van dit spel is dat de tutorial over het bouwen van steden niet toereikend is vanwege de grote diepgang, wat vooral bij de eerste missie een flink struikelblok kan zijn. Grafisch ziet het er erg goed uit en ook over het geluid valt niets negatiefs te zeggen.

Al met al is Grand Ages: Rome zeker een leuke game als je houdt van het bouwen van steden, maar als je gevechten ook belangrijk vindt dan zul je meer plezier beleven aan een game als Rome: Total War.

  1.   
    Machtaman's avatar

    Enigste wat kut is dat ze die huizen steeds in de fik steken.

  2.   
    Dy-88's avatar

    zo, zelfs 0.2 punten hoger! das een hele verbetering 😛
    ja rome total war is indd veel gaver. heb het zelf ook. op very hard is het extreem moeilijk.
    heb deze game gekocht, maar snapte er meteen niks van. daarom meteen naar een half uurtje in de openhaard gegooid en hem van mijn PC afgehaald. 🙄

  3.   
    nickykolkie's avatar

    laag cijfer nahh boeiahh

  4.   
    LouisvanGaal's avatar

    vint hem best wel slecht:S

  5.   
    wiebeg's avatar

    Vind het een saai spel

  6.   
    Teunb's avatar

    Machtaman schreef, "Enigste wat kut is dat ze die huizen steeds in de fik steken."

    Behoorlijk irritant inderdaad 🙁 maar verder is het wel leuk om een stad te bouwen, als het lukt tenminste… 😉

  7.   
    M@tthijs's avatar

    Ik snap niet de uitermate negatieve reacties. Het lijkt mij een best wel leuk spel, heb al eerder een soortgelijke bouwsimulator in de Romeinse tijd gespeeld (kan me de precieze naam van de game niet herinneren), maar het lijkt volgens mij veel hierop. Anyway, het is hartstikke gaaf om eenmaal een draaiende stad te hebben.

    De review vind ik te negatief. Het cijfer, een 7-, valt toch nog best mee? 😕

  8.   
    NLkevvNL's avatar

    ”Bijltje93″ schreef, "Ik snap niet de uitermate negatieve reacties. Het lijkt mij een best wel leuk spel, heb al eerder een soortgelijke bouwsimulator in de Romeinse tijd gespeeld (kan me de precieze naam van de game niet herinneren), maar het lijkt volgens mij veel hierop. Anyway, het is hartstikke gaaf om eenmaal een draaiende stad te hebben.

    De review vind ik te negatief. Het cijfer, een 7-, valt toch nog best mee? 😕 "

    je hebt helemaal gelijk. ik heb hier een oudere deel van die bedoel je mishcien.. dies ook goed en deze vind ik zelfs beter

  9.   
    PicanteSemmy's avatar

    Machtaman schreef, "Enigste wat kut is dat ze die huizen steeds in de fik steken."

  10.   
    PicanteSemmy's avatar

    Machtaman schreef, "Enigste wat kut is dat ze die huizen steeds in de fik steken."

    Je moet gewoon de voorzieningen van de burgers ja hoe zeg je dat … hoog houden bijvoorbeeld bij de eerste huisjes hebben ze vooral behoeften aan voedsel dus je moet het gewoon ff kenne