Warhammer: Battle March

Terwijl de hele wereld op dit moment zijn ogen heeft gericht op de MMO Warhammer Online: Age of Reckoning, verschijnt er deze periode nóg een spel uit het Warhammer-universum. Warhammer: Battle March verdient het echter niet om in de schaduw van zijn massive broer te staan.

Knutselen en schilderen

Warhammer is een bordspel waarbij je zelf allerlei poppetjes, wapens, objecten en omgevingen moet knutselen en schilderen. Leuk en aardig, maar deze website gaat vooral over vermaak in de vorm van polygonen en pixels. Gelukkig wordt Warhammer de laatste jaren intensief naar de PC gebracht in een reeks real-time strategy spellen die kwalitatief gezien heel aardig zijn.

Warhammer: Battle March is de eerste RTS van de franchise die naar de Xbox 360 komt, en wanneer een dergelijk genre op een console verschijnt houd ik mijn hart toch altijd even vast. Ik heb hiervóór ook spellen als The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth 2 en Command & Conquer 3: Tiberium Wars voor deze spelcomputer gerecenseerd, wat voorbeelden zijn van strategiespellen die wél heel aardig werken op een console. Warhammer: Battle March is helaas een goed voorbeeld van hoe het niet moet.

Slechte besturing

Wanneer je vooruitblikken leest van Halo Wars, hoor je niks dan lof over de besturing. Deze gebruikt maar een paar verschillende knoppen en is op die manier geoptimaliseerd voor een controller van een spelcomputer als de Xbox 360. Het probleem van Warhammer: Battle March is dat de besturing precies het tegenovergestelde is van hetgeen Ensemble Studios heeft bedacht voor de overzetting van het Halo-universum naar een strategiespel. Je moet simpelweg te veel knoppen indrukken om simpele manoeuvres te maken met je leger, waardoor het spel bijna onspeelbaar wordt. Real-time strategygames verwachten immers van de speler om snel te reageren in spannende situaties, maar in Warhammer: Battle March is dat helaas niet mogelijk.

Dit komt extra pijnlijk tot uiting in de singleplayer missies. Hierin zul je het eerste halfuur op je dooie gemak je leger vergroten, differentiëren en voorzien van een betere uitrusting. Vervolgens ga je op pad richting de vijand, waar het bijna altijd tot een hinderlaag of hectisch gevecht komt. Ontwikkelaar Black Hole Entertainment heeft he-le-maal niks aan het tempo van het spel gedaan. Op een PC zou dit nog te doen zijn, maar met een controller loop je continu achter de feiten aan.

Conclusie

Battle March zit, als consoleversie van het eerder voor de PC uitgebrachte Warhammer: Mark of Chaos plus de uitbreiding Battle March, boordevol content. De drie verschillende campagnes van de Empire, de Chaos en de Orcs plus Goblins zijn behoorlijk lang en weten een authentiek Warhammer-gevoel neer te zetten. Helaas vallen de missies na een aantal uur al in herhaling, omdat het speeldoel steeds hetzelfde is.

Het spel weet echter niet te overtuigen door een gebrekkige besturing, die het speelplezier volledig in de weg zit. Een gevecht tegen de computer is in negenennegentig procent van de gevallen een ongelijke strijd, aangezien de artificiële intelligentie geen last heeft van dit probleem. Xbox Live is geen toevluchtsoord voor dit euvel, aangezien de servers zo leeg zijn als de scholen in de herfstvakantie.

De graphics zijn zwaar onder de maat en hoewel je zou denken dat de Xbox 360 dit dus makkelijk aan moet kunnen, kakt de framerate tijdens drukke gevechten met veel manschappen om de haverklap in. Als je dan een wonderkind was die de besturing wél onder de knie had, helpen deze bevriezingen van het beeld je potje wel om zeep. Daarnaast lijken de geluidseffecten wel uit een tekenfilm te komen, waardoor een sfeer die bijvoorbeeld wél in The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth 2 zat, totaal achterwege blijft. Jammer, omdat de achtergrondmuziek nog heel behoorlijk is.

Warhammer: Battle March is een ondermaatse real-time strategygame voor de PC, maar dan wel ééntje die het ook op de Xbox 360 doet. De makers hebben namelijks niks gedaan om het spel geschikt te maken voor de spelcomputer, zodat het haast onspeelbaar wordt. Warhammer-fanaten zijn al lang verslaafd aan Warhammer Online: Age of Reckoning en RTS-fans met een Xbox 360 kunnen beter nog even wachten op Tom Clancy’s EndWar of Halo Wars. Waarschijnlijk hebben die games namelijk geen gebroken controller, ten gevolge van frustratie, als bijwerking.

Meer Warhammer: Battle March

  1.   
    )GN(-Erik's avatar

    Veel Warhammer games de laatste tijd 😕 Ik denk dat ik er ook maar eens een keertje aan moet beginnen en kijken of het een leuke universum is 😉

  2.   
    -050- Critical's avatar

    ik blijf em dus mooi op pc spelen;)

  3.   
    craz's avatar

    Dat zijn lage cijfers 😛

  4.   
    Overload14's avatar

    Veel warhammer games 😛

  5.   
    koeno davinc's avatar

    Tss die cijfers kloppen dus helemaal niet he, want hoe meer je inzoomt hoe mooier het word. Als je eerst de turotail speelt dan weet je ook hoe het moet en is de speelbaarheid echt heel duidelijk. Geluid is ook mooi ook al zit er geen muziek ofzo onder. Het spel gaat ook niet zo snel vervelen. Je doet wel voordurend hetzelfde eigenlijk en soms een andere missie tussen door maar toch hebben ze telkens weer variatie in gebracht zoals andere maps enzo dus zo’n slechte game is het niet.