Geometry Wars: Retro Evolved 2

Arcade games voor de Xbox 360 zijn voor een groot gedeelte uit de put getrokken oude klassiekertjes. Nu was Geometry Wars: Retro Evolved al een groot succes als remake van zo’n oudje en nu doet deel twee van deze titel daar nog een stel scheppen bovenop. Wat deze XBLA-game zó geweldig maakt lees je in deze review.

Naast Hexic HD – de standaard bijgeleverde Arcade game van de Xbox 360 – heb ik nooit echt Arcade games gehad. Toen ik echter de kans kreeg om Geometry Wars: Retro Evolved 2 te recenseren, heb ik die kans zo snel mogelijk aangegrepen. Het was immers hét spel dat al tijden de eerste plaats van meest gespeelde XBLA-games bezet hield. Dan hoef je verder niks meer te doen om mij retenieuwsgierig te maken.

Piew piew laz00r!

Wat je direct opvalt aan Geometry Wars: Retro Evolved 2 (voor het gemak noemen we het even Geo Wars 2) is de ongelooflijk hoge hyperactiviteitsfactor. De game bestaat namelijk uit slechts enkele elementen: een raster, je eigen ruimteschip en een hele grote berg vijanden. De elementen lijken wat normaal, maar het geheel is niets minder dan het tegenovergestelde. Het raster is niet al te groot, maar past net niet op je scherm, het stelt de ruimte voor. Jij, met je simpele, witte ruimteschip, neemt het binnen de kaders van het raster op tegen de hele berg vijanden. Natuurlijk zijn er om dit simpele concept heen enkele andere modi, maar het komt er meestal op neer dat je de constante toestroming van vijanden zo snel mogelijk om zeep moet helpen. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

Het besturen van het ruimteschip gaat gemakkelijk, terwijl het tegelijkertijd toch óh zo fijn bestuurt: je baant het schattige ruimtescheepje de gewenste kant op met je linkerpookje en het schieten gaat in de richting waar je rechterpookje naartoe wijst. Eventueel kunnen met de triggers nog bommen geactiveerd worden, indien geoorloofd in de spelmodus natuurlijk. Deze controls zijn makkelijk uit te leggen, te begrijpen en ook het spelen ermee gaat gesmeerd. Niet langer zul je hoeven stuntelen met rare knoppencombinaties en ook buttonbashen is totaal overbodig.

Spelmodi

Zoals eerder al gezegd is, blijft het niet alleen maar bij het hersenloos uitmoorden van je vijanden, in tegendeel, een ‘chop till you drop’ sfeertje zit er niet bepaald in. De game bevat namelijk zes compleet verschillende spelmodi, elk met een afzonderlijk leaderboard en uiteenlopende restricties. En ik, vergeef het me, kan het simpelweg niet laten ze allemaal even een korte beschrijving te geven.

Deadline
De eerste spelmodus die voor je ligt is Deadline, als je de andere spelmodi überhaupt wil bereiken, zul je eerst moeten beginnen met deze. In Deadline krijg je maar liefst drie volle minuten om een zo hoog mogelijke score op te stapelen. Je mag weliswaar onbeperkt doodgaan in Deadline, maar met je dood sterven ook alle vijanden voor korte tijd af, wat je even ervan weerhoudt punten te scoren. Ook krijg je een stel bommen mee, die voor korte tijd het hele raster opschonen, handig voor wanneer je jezelf in een netelige situatie hebt gewerkt.

King
In King zitten slechts drie soorten vijanden je in de weg. Dat klinkt simpel, maar in deze modus zitten enkele restricties, waardoor King keer op keer een pittige uitdaging blijft. De speler kan namelijk alleen maar schieten vanuit een soort bubbels. Je vijanden kunnen de bubbel niet in, maar zullen wel een poging wagen om je in te sluiten wanneer je eruit moet. De bubbel blijft namelijk maar voor een bepaalde tijd actief en zal na enkele seconden rap inkrimpen, waardoor de speler zo snel mogelijk een nieuwe bubbel moet zoeken, alle vijanden omzeilend. Eenmaal geraakt door een vijand, is het game over.

Evolved
Evolved is de spelmodus die de voorgaande Geo Wars vormde. De tijd is onbeperkt, maar daarintegen zijn je levens en bommen bepaald. Des te langer je blijft leven, des te groter de uitdaging wordt. Deze modus kan vooral voor wat problemen zorgen bij fout gebruik van je bommen en levens, aangezien je van elk pas weer één nieuwe krijgt bij het bereiken van een score van 100,000, telkens gevolgd door een tienvoudige score. Je leven hangt dus al gauw af van de hoeveelheid vijanden die je uitschakelt .

Pacifism
De mode Pacifism is een echte modus die je hartkloppingen met de seconden verdubbelt. Er komt namelijk uit elke hoek van het raster één soort vijand toegestroomd, en de enige manier om ze uit te schakelen is om met je ruimtescheepje door kleine poortjes te vliegen. Alle vijandelijke vormpjes die zich dicht bij het poortje begeven ontploffen dan, waarmee jij voor even iets meer vrijheid scoort. Probleem is echter dat je als speler níet tegen de uiteinden van de poortjes op mag knallen, dat is immers een fatale actie. De moeilijkheid zit hem vooral in het ontwijken van je achtervolgers die vanuit alle hoeken komen en doen hun uiterste best de speler zo snel mogelijk in te sluiten.

Waves
De vijandelijke vormpjes bestaan in deze mode voornamelijk uit een soort raketachtige voertuigen. Deze soort vijand kan alleen horizontaal of verticaal heen en weer pendelen binnen het raster. Op deze manier klinken ze natuurlijk als een makkelijke prooi, maar schijn bedriegt, blijkt opnieuw. Ze verschijnen namelijk in rijen, die op den duur wel eens het hele raster in beslag kunnen nemen. Het duurt niet lang in deze modus voordat de golven met meerdere tegelijkertijd de kop op steken, en dán wordt overleven pas echt lastig. Schieten is een must, bommen zijn foetsie en een highscore zetten in deze modus is een gift van hogerop.

Sequence
De laatste modus is misschien wel de lastigste van allemaal. Het doel in Sequence is namelijk het doorstaan van twintig gruwelijk moeilijke levels, waarin werkelijk al je skills op de korrel worden genomen. Je zult worden ingesloten, omsingeld en compleet gedesoriënteerd raken in Sequence. En dat met slechts een viertal levens en bommen.

Oogverblindend kijkgenot

Geo Wars 2 mag dan weliswaar een ‘simpele’ top down view hebben, maar dat wil niets zeggen over de schoonheid van deze game. Arcade-game of niet, deze game moet je gewoon een keer gezien hebben op een gelikte High Definition televisie. Want met Geo Wars 2 kun je pas echt SD en HD met elkaar vergelijken. Het raster is op HD vlijmscherp, de geometrische vormpjes bewegen sierlijk over je scherm en de explosies met raar gekleurde lichteffecten vullen je ogen met genot. De afterburner van je ruimteschip verkleurt mee met de regenboog naarmate je vliegt en achter het raster zijn enkele subtiele sterretjes te zien, overlapt door constante 1080i (of als je luxe leeft: 1080p) actie. Zonder overdrijven: Geo Wars 2 is waarlijk een kunstwerkje.

Extra benodigheden: vrienden

Multiplayer is nu eenmaal een must, vandaag de dag. Blijkbaar hebben ook de mannen van Bizarre Creations zich daar bij neergelegd en maar goed ook, want Geo Wars 2 kent dankzij hen een gelikte multiplayer. Nieuwsgierig als ik ben, plugde ik even een andere controller in de Xbox 360 en liet ik een vriend meedoen in de hyperactiviteit van de game. Met twee ruimteschepen sjeesden we over het raster en lieten we niet al te veel over van de toestromende massa gekleurde vormpjes. Dankzij de simpele controls vergt het niet veel training voordat we samen even lang blijven overleven in de verschillende modi en hij net zo positief over de game is als ik ben.

Gelukkig wees hij mij op een compleet andere modus voor multiplayerplezier, namelijk de co-pilot. In deze hilarische modus kan men alles doen wat ook in de ‘normale’ multiplayermodus kan, alleen dan met slechts één ruimtescheepje. Nu is echter de ene speler de piloot en de ander zijn co-piloot, wat er op neer komt dat de een als taak slechts het vliegen heeft en de ander het schieten op zich neemt. Vooral in King kan dit een leuke uitdaging zijn: de co-piloot ruimt zoveel mogelijk vijanden op vanuit de bubbel, waarna de piloot van de ene bubbel naar de andere zal moeten pendelen.

Het wordt natuurlijk helemaal leuk als je drie extra vrienden ter beschikking hebt, zodat er met óf vier ruimteschepen gevlogen kan worden, óf met twee ruimteschepen met co-piloten. En dan nog te bedenken dat er de keuze is tussen Versus of Co-Op én de zes verschillende modi. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos en de lol ís eindeloos.

Conclusie

Het wordt tijd dat ik een einde brei aan mijn lofzang, en dat doe ik door te zeggen dat Geometry Wars: Retro Evolved 2 een waar Arcade-meesterwerkje is, die in alle eerlijkheid de troon der meest gespeelde Arcade-games in beslag genomen houdt. De passende, pompende deuntjes onder de spelmodi, de geweldig gevisualiseerde kleurtjes en ontploffingen en de gemakkelijke controls maken het plaatje compleet. En als kers op deze al overheerlijke slagroomtaart krijgen we een stel uitdagingvolle achievements, een fijn leaderboard- en highscoresysteem en is de multiplayerlol haast oneindig. En dat alles voor een simpele download van 800 Microsoft Points. Heb je deze gelikte XBLA-game nog niet, dan is het zeker een goede reden om nog eens wat Microsoft Points aan te schaffen, of je laatste restjes ervoor uit te geven. Geo Wars 2 zet de norm voor komende Arcade games en is daarmee duidelijk een van de beste games die je van de Xbox Live Marketplace kan halen.

  1.   
    Erikgame's avatar

    Wel een leuke game!

  2.   
    )GN(-Erik's avatar

    Zo zie je maar dat je met een simpel concept ook nog wel een goeie game kan maken 😛

  3.   
    dr-salvador's avatar

    ik wil hem !

  4.   
    Darkknight's avatar

    het ziet er schitterend uit 😮

  5.   
    Tidoos's avatar

    Nu ik deze reacties zie word ik wel heel nieuwschierig denk dat ik hem ook ff ga proberen!

  6.   
    Tidoos's avatar

    Tharduz schreef, "

    ”Tidoos” schreef, "Nu ik deze reacties zie word ik wel heel nieuwschierig denk dat ik hem ook ff ga proberen!"

    Het is zeker een aanrader om de trial eens te proberen, op die manier krijg je al een voorproefje van wat het volledige spel betekent.

    😉 "

    Oke is goed man thnx kga die trial ff downloade 😉