Lair (hands-on)

Sinds het eerste moment dat de PlayStation 3 in het nieuws kwam, werd de console vergezeld door beelden van Lair. Toch wachten we nog steeds op deze game en ik dook eens met de previewversie het testhok in om te zien hoe Lair er momenteel voor staat…

Mokai en Asylians

Er zijn veel games waar men toch wel behoorlijk hoge verwachtingen van heeft, maar vrijwel geen enkele game zal eenzelfde druk voelen als Lair. Niet in de laatste plaats omdat deze game eindelijk eens optimaal gebruik moet gaan maken van de Sixaxis-besturing van de PlayStation 3. Vaak werkte het bewegen van de controller erg onwennig, zoals bijvoorbeeld het geval was bij de snake cam in Rainbow Six: Vegas, maar deze keer moet het allemaal anders en vooral ook veel beter gaan werken… zo belooft men.

Lair speelt zich af in een wereld die flink is toegetakeld door de opkomst van diverse actieve vulkanen. Een tweetal volken, de kwade Mokai en de Asylians, wist zich in leven te houden en leven op zeer gespannen voet met elkaar in afzonderlijke delen van het land. Ter bescherming heeft men zich toegelegd op het trainen van draken en andere monsterlijke wezens, maar uiteraard hebben beide volken dergelijke beesten in hun macht en al snel ontstaan er heftige conflicten om de laatste voorraden en vruchtbare stukken grond.

Jij bent Rohn, Ronnie voor vrienden, en je strijdt aan de zijde van de Asylians. Gelukkig hoef je zelf niet al teveel te doen, want je mag lekker op de rug van een bijzonder dodelijke draak plaats nemen en samen met de andere drakenruiters van de Asylians proberen om je volk te beschermen tegen diverse aanvallen van de Mokai.

Eerlijk verdeeld

Tot zover de achtergrond, tijd voor actie! Als eerste is het toch wel noodzakelijk om te wennen aan de besturing van de Sixaxis-controller. Om je niet meteen in het diepe te gooien, begin je in een hele simpele tutorial. Je springt op je draak en vervolgens moet je door een aantal ringen vliegen. Het voelt even erg onnatuurlijk aan, maar al snel heb je je draak volledig onder controle.

De eerste missie die ik speelde draaide om het uitschakelen van een Mokai-vloot, die aan de kustlijn bezig was om ‘mijn’ mooie stadje aan te vallen. Vlug op m’n draak, even dat lompe kreng de sporen geven, en op naar zee! Daar aangekomen krijg ik van m’n mede-drakenruiters te horen dat ik me moet gaan richten op enkele grote schepen met katapulten, dan zullen zij de overige bootjes te grazen nemen. Hoezo eerlijk verdeeld…

Vuurzee

Toch horen ze mij niet klagen en samen met m’n draak zorg ik ervoor dat de schepen spoedig tot brandende planken verwerkt zijn. Vanuit de lucht moet je het vooral van je vuurspuwende makker hebben. Door de aanvalsknop ingedrukt te houden zal je draak een continue vuurzee spuwen, maar deze heeft geen heel groot bereik. Door kort dezelfde knop in te drukken kun je vuurballen wegschieten, handig om vanaf een afstandje je werk te doen.

In de lucht heb je nog een andere vorm van vechten, zodra je het op moet nemen tegen vijandige drakenruiters van de Mokai. Deze kan je uiteraard ook gewoon met vuur bestoken, maar je kunt ook een vijand locken en een snelle aanslag plegen op de andere draak. Je kunt dan tijdens een heftig onderling gevecht de tegenstander uitschakelen met enkele welgemikte kopstoten of klappen met de klauwen van je draak, maar je kunt ook op gelijke hoogte gaan vliegen en door je controller te bewegen proberen je tegenstander weg te beuken.

Ook op het land kan je helemaal los gaan met je draak, want in bepaalde missies zal je ook grondtroepen moeten uitschakelen. Het is mogelijk om met je draak op de grond te landen en vervolgens over het land te sprinten, al zittende op je draak. Het enige wat rest is de Mokai te trakteren op een onaangename temperatuur, of je draak natuurlijk een smakelijk hapje te gunnen door hem eens lekker om zich heen te laten bijten.

Supporter

Er zijn toch wel nog enkele punten waar ik me zorgen over maak. Zo zijn de achtergrondverhalen bij de diverse missies best wel leuk verzonnen, maar moet je vrij vaak dezelfde dingen doen. Afstoppen van andere draken, katapulten in vlammen zetten, soldaten omver beuken… telkens doe je het met een andere reden, maar de actie blijft gelijk.

Grafisch gezien kent Lair echt twee verschillende gezichten. Het water ziet er werkelijk betoverend mooi uit, de zon weerkaatst prachtig op de zee en verder zien de draken en andere vijandige monsters er heel goed uit. Minder enthousiast ben ik over de soldaten op de grond en de invulling van de wereld om je heen. De grondtroepen ogen bijna net zo saai als een gemiddelde supporter in een FIFA-game en de levels zien er gewoon kaal en inspiratieloos uit. Natuurlijk heeft dit laatste deels te maken met het verhaal van Lair, maar iets meer invulling om je heen had toch wel voor een betere sfeer kunnen zorgen.

Voorlopige conclusie

Lair is al lang in ontwikkeling en al heel lang kijken veel PS3-gamers uit naar deze game. Dit zou de game toch nog wel eens tegen kunnen werken straks, want het ziet er naar uit dat Lair de hoge verwachtingen niet helemaal waar gaat maken. Toch is er, ondanks de eerder genoemde minpunten, genoeg leuks om mee aan de slag te kunnen. Het besturen van je draak werkt prima en je krijgt gewoon heel veel actie te verwerken. Zijn draken en actiegames echt jouw ding? Dan is er nog steeds alle reden om de release van Lair nauwlettend in de gaten te houden.

  1.   
    ps3 gek's avatar

    Het ziet er echt mooi uit!!! 🙂

  2.   
    Ariose's avatar

    want het ziet er naar uit dat Lair de hoge verwachtingen niet helemaal waar gaat maken.

    Tja dat was te verwachten. Maar het lijkt me nogsteeds erg vermakelijk.

  3.   
    Design's avatar

    ChielB schreef, "Het is ook absoluut vermakelijk, maar de game heeft gewoon de pech dat sinds we de PS3 kennen we Lair eigenlijk ook al hebben gezien. Hoe langer het duurt, hoe lastiger het wordt om aan alle eisen te voldoen."

    Inderdaad, best wel jammer eigenlijk. Grafisch blijft het er anders wel degelijk uitzien. 🙂

  4.   
    Jeroen-15's avatar

    Het is volgens mij een mooi spel en heeft mooi graphics maar de gameplay is denk ik een stuk minder.

  5.   
    williamvv's avatar

    Ga is naar gamespot en lees de review, dat zegt genoeg denk 😀

  6.   
    cnribbens's avatar

    Jammer dat de besturing ruk schijnt te zijn