Shadow Hearts: From the New World

RPG’s komen bij voorbaat uit het oosten des werelds. De game Shadow Hearts is daar geen uitzondering op. Het nieuwste deel uit de reeks, ‘From the New World’, doet echter (zoals de naam al doet vermoeden) de Nieuwe Wereld aan: Amerika dus. Materiaal voor RPG-lekkerbekjes of meer iets voor de budgetbak?

Japanse makelij, maar zich afspelend in een wereld die niets is zoals het Land van de Rijzende Zon. Dat kan alleen maar fout gaan, zou je denken. In ieder geval wordt direct met de deur in huis gevallen: jij, Johnny Garland, komt direct oog in oog met de Indiaanse Shania, die prompt in een vogelachtig wezen verandert, om jou zodoende van een monster te verlossen. En dat alles in de jaren dertig. In een sneltreinvaart wordt het verhaal je voorgeschoteld…

Rasecht
Shadow Hearts: From the New World is een rasechte turnbased RPG zoals inmiddels zovelen, maar wel met een eigen twist. Het principe zal dan ook niet vreemd in de oren klinken: met hoofdpersonage Johnny zul je bepaalde quests moeten oplossen, met behulp van je sidekicks. Deze verschillende sidekicks sluiten zich door het verhaal heen steeds meer bij je aan, waarna jij kunt kiezen om ze aan je team te voegen. Als Johnny zelf loop je vervolgens rond door de wereld, op zoek naar de oplossingen voor gegeven problemen. Hetzelfde oude liedje, dus. Overigens is dit deel drie in de Shadow Hearts serie, waardoor vooral voor fans weinig nieuws te ontdekken valt gameplaytechnisch gezien. De hele game blijft verder trouw aan het genre: zoek problemen, ga ze oplossen in dungeons, versla vijanden in random encounters, level je personages up, etcetera. Weinig nieuws onder de zon, maar RPG-liefhebbers kunnen ook makkelijk nieuws dat niet nog erg gebruind is hebben..

De Ring der Veroordeling

Zo zou het beste dingetje waarschijnlijk in een Davilex-vertaling geheten hebben. De Judgement Ring is een gadget uit eerdere Shadow Hearts-delen, dat zich ook weer leent voor From the New World. Doel van het apparaatje is om wat meer diepgang aan de game te geven. Waar je bij andere RPG’s je tegenstander selecteert, je aanval kiest en die vervolgens uitvoert, duwt Shadow Hearts daar nog een stapje tussenin. Dit gebeurt in de vorm van de Judgement Ring: een ring met een ronddraaiende indicator. Druk je op de juiste momenten op X om de indicator stop te zetten in de juiste gebieden, dan zul je aanvallen. Of een speciale actie uitvoeren. Of een item gebruiken. Of nog veel meer dingen. De Judgement Ring is namelijk een veel voorkomende tool die gebruikt wordt om zo ongeveer alles en nog wat uit te voeren. Een origineel gegeven, maar zeker bij dingen als het gebruiken van een item een beetje geforceerd. Desalniettemin een interessante en mijns inziens geslaagde manier van diepgang toevoegen. Overigens is de ring per personage verschillend en ook nog eens op tig manieren te upgraden… RPG-fans, eat your heart out.

Knullig Amerikaans
Ontwikkelaar Aruze doet haar best om het geheel weer te geven in een dertigerjaren Amerikaans jasje. En dat doet ze best aardig, maar een Japanse ontwikkelaar kan haar roots blijkbaar niet verloochenen. De game bulkt nog steeds van de Oosterse invloeden, zoals we die uit wel meer RPG’s gewend zijn. Dit komt knullig over, maar heeft op zijn eigen manier wel weer stijl. Bovendien draagt het knullige karakter bij aan iets waarin Shadow Hearts toch wel al langer uitblinkt: humor.

Lachen with the stars

Dat is iets wat erg belangrijk is voor de Shadow Hearts reeks. Iets anders waar men traditiegetrouw aan vasthoudt, is de levendigheid van de characters. Ieder personage dat je tegenkomt in de game, of het nu een NPC is of één van je teamgenoten, stuk voor stuk hebben ze een interessant karakter en voegen ze op hun manier wel iets toe aan het verhaal. Dit zorgt ervoor dat vooral het verhaal niet snel gaat vervelen, aangezien je per nieuw personage weer frisse, grappige eigenschappen tegenkomt. Komt nog eens bij dat ieder personage ontzettend divers en eigenzinnig wordt weergegeven. Het belangrijkste wat Shadow Hearts onderscheidt, is dat het zich niet al te serieus neemt en vooral dit blijft zorgen voor een luchtig sfeertje. Dat maakt het leuk om Shadow Hearts te blijven spelen en zorgt er mijns inziens ook voor dat de game wat toegankelijker is voor de ‘not so die-hard’-fans.

Conclusie

Shadow Hearts: From the New World is een heel aardige RPG met een lage instapdrempel. Wil je gewoon aan de slag gaan met een RPG als roleplayingn00b, dan is Shadow Hearts misschien wel jouw ding. Ben je juist wel een fan van het genre en wil je fikse diepgang in een game zien, dan mag ook jij in je knuistjes wrijven, want ook die mogelijkheid wordt door Shadow Hearts geboden. Dat is het mooie van het spel: je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt. En ach, dan kom je veel random encounters tegen waar je strontziek van wordt… so. De Judgement Ring maakt ieder gevecht weer aantrekkelijk, zeker wanneer je weer nieuwe upgrades voor een personage hebt en daardoor de Ring van dat personage verandert. Zodoende blijft Shadow Hearts de hele speelduur lang vernieuwend genoeg om te blijven boeien.

Meer Shadow Hearts: From the New World

  1.   
    leeloe's avatar

    tof spel geluid naaar mijn menig kan soms nogal irriant aan de oren zijn

  2.   
    patrick123's avatar
  3.   
    patrick123's avatar

    speelbaarheid : Het is net een kaart spel 5.5 🙁 dit hadden ze van mij wel meer echter mogen maken 😡

  4.   
    games-are-things-in-live's avatar

    Ziet er heel erg uit als kingdom hearts en dart zijn goede games dus………

  5.   
    GameLady's avatar

    Ik ben het met Patrick123 eens… net een kaartspel. Ook de kwaliteit is niet echt top 😡