TMNT

De een vindt het pure nostalgie en de ander heeft geen flauw idee wat het moet voorstellen. Eén ding is in elk geval zeker: de Teenage Mutant Ninja Turtles zijn weer terug! Kunnen onze groene helden nog voor een leuk avontuur zorgen, of hebben ze hun beste tijd al wel gehad? Lees het in de preview…

Spoedcursus

De preview-disc van TMNT viel afgelopen week vrij onverwacht bij mij in de bus. Toch kan het eigenlijk geen echte verrassing heten, want over anderhalve maand komt er een CGI film van de Teenage Mutant Ninja Turtles uit en dus mag een bijbehorende game niet ontbreken. Voor de enkeling die nog geen flauw idee heeft wie of wat de turtles zijn, volgt hier even een spoedcursus schildpadden herkennen. De Turtles bestaan uit vier schildpadden die vernoemd zijn naar bekende kunstenaars: Donatello, Leonardo, Michaelangelo en Raphael. Het zijn echter geen trage huisdieren, want door een ongelukje met een chemisch, groen slijm zijn ze gemuteerd tot sterke en intelligente wezens. Ze worden begeleid door Splinter, een rat die dankzij het slijm ook een stuk groter en slimmer is geworden. En alsof dit nog niet genoeg gezelligheid met zich meebrengt, wonen ze ook nog eens in het riool van New York en eten ze graag pizza.

Tot zover een eerste kennismaking met deze bijzondere schildpadden. De game vertelt je een verhaal dat vrijwel gelijk is aan de film. New York City wordt geteisterd door een heuse plaag van bad guys en het is aan de turtles om de stad weer veilig te maken. Dit gaat echter niet zonder slag of stoot, want Donatello, Michaelangelo en Raphael hebben hun interesse in het heldendom verloren. Hier ligt al direct een schone taak voor Leonardo en Splinter om de groep weer bij elkaar te krijgen en vervolgens samen de strijd aan te gaan. Niet echt een unieke verhaallijn, maar in weze is dat ook vrij ondergeschikt in deze game.

Samenwerken

In TMNT krijg je de mogelijkheid om met alle turtles te spelen, ieder met hun unieke eigenschap. Allereerst heeft elke turtle een herkenbaar gekleurde hoofdband, waardoor je ze uit elkaar kunt houden. Maar daarnaast heeft elk character ook een paar specifieke moves. Zo kan Donatello met een ninja-stok slaan, heeft Michaelangelo een paar razendsnelle acties met zijn nunchucks en beschikt Raphael over vlijmscherpe Sai-zwaarden.

In het begin speel je een aantal vastgestelde levels per turtle, waarbij je dus echt op jezelf bent aangewezen. Naarmate je verder komt in de game merk je dat de groep turtles weer bij elkaar komt en zodoende kan je ook in de levels over meerdere characters beschikken. Dit is niet alleen leuk voor de afwisseling, maar het zorgt ook voor nieuwe mogelijkheden Je kunt namelijk samenwerken om op moeilijk te bereiken locaties in de levels te komen. Door in de lucht juist te timen kan een mede-turtle je een extra zwaai geven, waardoor je een stuk verder kunt springen. Dit zal soms echt noodzakelijk zijn om verder te komen in de levels. Daarnaast kan je het samenwerken ook gebruiken tijdens de gevechten. Denk hierbij aan combo-moves om nog sterkere aanvallen uit te voeren.

Nostalgisch

De levels in TMNT doen regelmatig toch sterk denken aan het type level design zoals we dat vroeger al zagen op bijvoorbeeld de NES. Natuurlijk is alles nu wel volledig in 3D uitgevoerd, maar je komt regelmatig stukken tegen langs gebouwen en balkons waar je alleen maar van links naar rechts en omhoog moet. Dat is toch wel een leuk stukje nostalgische waarde. De rest van de levels is erg gevarieerd, van dorpjes midden in de jungle tot aan de duistere wijken van New York City waar je soepeltjes van dak tot dak kunt springen. Helaas is de game behoorlijk scripted, waardoor je na een tijdje spelen al snel doorhebt wanneer je voor de zoveelste keer tegen een horde vijanden moet vechten.

De gevechten zijn zelf op hun beurt ook niet heel moeilijk, waardoor het al snel een herhaling van zetten wordt als je weer eens geconfronteerd wordt met een groepje kleiduiven. Hier moet je het toch echt hebben van wat coole moves in teamverband om het nog een beetje afwisselend te houden.

Uitdaging

De game kent ook een soort beloningsysteem aan het eind van elk level. Op basis van hoe goed je gepresteerd hebt kun je een score krijgen van maximaal A+. Je wordt beoordeeld op vier onderdelen: hoe goed je gevochten hebt, hoe snel je het level voltooid hebt, hoeveel tokens je verzameld hebt en hoe goed je in teamverband hebt gewerkt. Door een goed eindcijfer te scoren kan je diverse extra’s unlocken zoals speciale levels. Dit is wel een leuke toevoeging aan de game. Helaas zijn de meeste levels niet bijzonder lastig, waardoor dit nooit echt als een echte uitdaging overkomt.

Wat betreft geluid en grafische kracht heb ik een beetje een dubbel gevoel overgehouden aan het spelen van deze preview-versie. De game oogt visueel niet heel bijzonder op de PlayStation 2 en dat is toch jammer als je ziet dat de game op andere platformen een stuk mooier lijkt te worden. De muziek is niet echt opvallend aanwezig, maar zo af en toe hoor je wel wat grappige uitspraken van de turtle waarmee je speelt. Hoewel het geen Duke Nukem-achtige oneliners zijn, valt er zo nu en dan toch wel wat humor te bespeuren.

Voorlopige conclusie

TMNT probeert de turtles weer in een vermakelijk avontuur te plaatsen, maar het lijkt erop dat dit niet iedereen zal kunnen bekoren. Het speelt allemaal wel vlotjes weg met veel actie en stuntwerk, maar het wordt al gauw repetitief. Wellicht dat de uiteindelijke versie voor wat meer afwisseling nog kan zorgen. Voor de gemiddelde gamer zal TMNT niet veel bijzonders te bieden hebben, maar voor de echte die-hard fans valt er over een maand misschien wel een leuke herinnering op te halen.

  1.   
    mosselman's avatar

    Volgens mij echt geen zak aan ik hou het dan denk ik eerder bij pacman of tetris 😀

  2.   
    sarkout's avatar

    ik heb hem al en je moet een reeks gevechten winnnen

  3.   
    fcrudy's avatar

    lijkt me niks aan en vind de screenshot’s niet zo mooi 😮