Reservoir Dogs

Grote titels als Pulp Fiction, From Dusk Till Dawn, Jackie Brown zijn allemaal films afkomstig van Quentin Tarantino. De echt grote doorbraak van deze 43-jarige regisseur kwam met Reservoir Dogs. In Reservoir Dogs zie je hoe een groep overvallers na een mislukte overval elkaar in de haren vliegt. Niet zonder reden, aangezien zij een verrader in het midden hebben. Maar wie?

Geweldig gewelddadig

Eidos zag een gameconcept voor deze legendarische film wel zitten en kocht de licentie. Men wilde er echter iets moois van maken, waardoor de releasedatum regelmatig doorgeschoven werd. Reservoir Dogs is een third person shooter waarin volgens Eidos het kenmerkende keiharde geweld van de film terugkomt in de game. Het spel speelt de film chronologisch na, maar gaat ook verder waar de film ophield. Waar gaat Mr. Pink op het eind heen? Waar liggen de diamanten? Wat gebeurde er met Mr. Blue en Mr. Brown? Dit zijn allemaal vragen waarop we antwoord gaan krijgen in het spel. Elk personage uit de film is speelbaar, ieder kleurtje. Daarnaast zijn er ook nog geruchten dat het mogelijk zou zijn om als politieagent te spelen.

En dat de game gewelddadig is, is ook verder dan onze landsgrenzen bekend. Australië heeft bij voorbaat de game al geweigerd: het geweld in de film mag natuurlijk niet worden overgedragen op de jeugd die de videogames speelt! Overigens werd Marc Ecko’s Getting Up (graffitigame, -red.) al eerder geweigerd, dus zo hoog ligt de norm van het land ook weer niet.

Maar toch, helemaal onlogisch dat deze titel als (te) zwaar gewelddadig is het ook weer niet. Zo kun je mensen gijzelen en ze als levend schild gebruiken om uit benarde situaties te komen of hen dwingen toegang te geven op plaatsen waar je zonder sleutels of codes niet komt. Zo zagen we op de E3 een trailer waarbij het een gebouw door een arrestatieteam werd omsingeld. Een man, uiteraard gehuld in een zwart pak met dunne stropdas, pakte de eerste de beste voorbijganger met een slechte plaats/tijd verhouding en dwong het arrestatieteam zich te ontwapenen. Toen de man in het pak een klap op het hoofd van de gijzelaar gaf, legden de twee leden van het arrestatieteam de wapens neer en gingen op hun knieën met de handen in de nek. Maar slaan is niet het enige wat je kunt doen met gijzelaars. Zo kun je gijzelaars nadat je je tegenstanders dood hebt geschoten, als nog door hun kop knallen… óf een oor afsnijden zoals in de legendarische martelscène met op de achtergrond het vrolijke ‘Stuck in the middle with you’ van Stealer Wheel.

Net als in de film

De actie is, net zoals in de film, genadeloos hard en vooral met veel bloed. In trailers zagen we al een wapenarsenaal variërend van een dubbele uzi tot aan een dikke mitrailleur. Wanneer je gasten met een shotgun neerknalt, vliegen ze echt naar achter en schiet het bloed er aan alle kanten uit. Daarbij zagen we op de E3 trailer een soort bullet time, maar dan weer net niet. Het beeld leek op freeze te staan, waarna de speler alle tijd had om de vier agenten neer te knallen. Toen de bullettime over was, vlogen de agenten naar achteren, draaide de camera om de actie heen en waren (hoe kan het ook anders?) de zijkanten blurry. Of dit effect cheap uitpakt of weldegelijk iets toevoegt valt moeilijk te beoordelen. Wellicht een leuke gimmick.

Ondanks dat de stemmen niet van de originele acteurs zijn, klinken ze redelijk geloofwaardig. De licentie voor de kenmerkend vrolijke muziek is er wel, wat betekend dat hits als ‘Little Green Bag’ van onze George Baker en ‘Stuck in the middel with you’ van Stealer Wheel in de game zitten. De game bevat tien schietmissies en zes missies waarin je moet autorijden. Dat autorijden zal waarschijnlijk het standaard ontwijken van hindernissen en het neerschieten van achtervolgende agenten worden.

Volgens de ontwikkelaar kun je de game spelen zonder ook maar één kogel te hoeven lossen. Via gijzelaars en druk uitoefenen op alles wat beweegt zou je overal moeten komen waar je maar wilt. Aan het eind van een level zie je hoe professioneel je alles hebt afgehandeld evenals hoe psychopathisch je bent. Verder is er vrij weinig bekend over de game en haar features. Het oogt allemaal als een vrij doorsnee titel, zonder spectaculaire gameplay elementen of grafisch verbluffende omgevingen. De game hoeft dat op zich ook niet te hebben, als de game maar hetzelfde gevoel weet los te maken als de film. Als het camerawerk, de dialogen en de vrolijke-liedjes-ik-raak-niet-in-paniek uitstraling dezelfde kwaliteit hebben als de film, wordt dit een titel om naar uit te kijken.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren