Rise & Fall: Civilizations at War

RTS staat voor real-time strategy en is nog steeds een van de meest eftpopulaire genres tussen de vele PC games. Misschien komt het omdat het langer blijft boeien of is het simpelweg niet meer weg te denken bij het ontstaan van de eerste computerspellen. Voor mij blijft het in ieder geval een van mijn meest favoriete genres om te spelen, daarom ben ik erg benieuwd naar de nieuwe titel van Stainless Steel Studios; Rise and Fall: Empires at War. Ik denk dat de makers van Empire Earth en Empires: Dawn of the Modern World er zeker in geslaagd zijn om opnieuw een verrassende en originele RTS-game neer te zetten.

Terug in de tijd

Hoe verder we terug gaan in de tijd, hoe meer verhalen er zijn over grote veldslagen en daarbij de vele heldendaden. In Rise and Fall gaan we daarom terug in de tijd van de oude Grieken, de Romeinen en de Egyptenaren. Wanneer je terug in de geschiedenis gaat, zul je al snel bekende namen tegenkomen als Julius Caesar, Alexander de Grote en Cleopatra. Dat zij 2000 jaar na dato nog steeds populair zijn, is in ieder geval reden genoeg om er een mooie game over te maken. Toch is dat natuurlijk niet de voornaamste reden. In die tijd werd alles uitgevochten op het slagveld met enorme legers, uitgerust in glanzende harnassen. Er werd hard tegen hard gevochten en vele van hen bleven achter in het (eeuwige jacht)veld. Helden als Caesar en Alexander konden het tij keren en bleken met hun geweldig strategisch inzicht slagveld na slagveld te overwinnen. Misschien was het ook hun aanwezigheid dat het moraal van de legers opvijzelde en waarbij men al vechtend schouder aan schouder de legers van de vijand de pan in hakten.

Veni, vidi, vici

In ieder geval is het geen onbekend verhaal en hebben we dit concept al vaker gezien in een game als Rome: Total War. Toch is Rise and Fall wel weer uniek in zijn soort. Voordat je begint aan je carrière als held, orderrightheb je de keuze uit een aantal personages; Julius Caesar, Germanicus Caesar, Cleopatra, Ramses de Grote, Achilles, en Alexander de Grote. Tijdens de game heb je de mogelijkheid om je held vanuit de derde persoon gezien te besturen. Om te bewijzen dat het leger van je tegenstander misschien wel een stuk groter is, maar echt niet de overhand heeft, kun je ze zelf bestormen en ze stuk voor stuk naar het hiernamaals sturen. Dit geeft je eigen troepen natuurlijk een geweldige motivatieboost en leid je daarom al snel naar de overwinning.

Roem leidt tot overwinning

Naast de grote battles die je moet voeren, is het natuurlijk erg belangrijk om tussentijds je kamp op te bouwen. Voor het produceren van units zijn speciale gebouwen nodig en gebouwen kosten resources. Het bekende verhaal wat we eigenlijk ook wel gewend zijn uit Age of Empires. Naast de opbouw van je dorp of kamp is het ook noodzakelijk om de nodige research te doen. Om dit voor elkaar te krijgen moet je over het zogenaamde glory beschikken, oftewel roem. Roem krijg je door het ontdekken van nieuw land en het voeren van gevechten. Echter wordt het ook gebruikt voor het produceren van sommige units of het opvoeren van je held. Je moet dus over voldoende inzicht beschikken om de beslissing te maken waar je je roem uiteindelijk voor gaat gebruiken. Wanneer je legers uiteindelijk niet verder durven en je moet bewijzen dat je de vijandelijke troepen zelfs in je eentje kan verslaan, kun je roem ook gebruiken om je held vanuit de derde persoon te besturen. Als een wervelwind mep je de soldaten als slappe poppen van je af. In ieder geval een te gekke afwisseling om je RTS game vol met actie te gieten!

Te land, ter zee en ten aanval

De gevechten vinden zich vaak plaats op het land, waarbij de bedoeling is dat orderrightje een stad moet beschermen of juist aanvallen. Een stad is natuurlijk niet eenvoudig over te nemen en je zal dus in je strategische beslissingen rekening moeten houden met het bestormen van muren. Zelfs je held kan geen muren omver blazen en je bent daarom aangewezen op de units die daarvoor beschikbaar zijn. Denk aan een stormram om de poorten mee in te beuken of ladders om je units op de muren te laten klimmen. Naast de landelijke gevechten voert Rise and Fall zijn slagvelden ook op zee. De schepen zijn geweldig goed vormgegeven en je moet rekening houden met strategische elementen als het rammen van vijandelijke schepen, maar dus ook andersom! Ook hier is je held een geweldige uitkomst. Naast het feit dat hij/zij vijandelijke units met pijlen kan bestoken, is het ook mogelijk om een vijandelijk schip te enteren en flink huis te houden op het vijandelijke dek.

Conclusie

Ik denk dat Stainless Steel Studios er zeker in geslaagd is om een geweldig nieuwe en originele RTS-game neer te zetten. Ik ben ook erg benieuwd naar de volledige game en kan niet wachten om ook met de rest van de helden te beginnen. In de beta had ik namelijk alleen nog de beschikking over Cleopatra en Alexander. Ook de graphics zien er goed uit, zeker wanneer je zelf in de huid van de held kruipt en je op dat moment in levende lijve tussen de gevechten bevindt. De release van “Rise & Fall: Civilizations at War” staat gepland voor 16 juni 2006. Tot die tijd is de demo in ieder geval te downloaden.

  1.   
    Cirdan's avatar

    Older, dik 2 jaar later is deze game gratis te downen en ik sta onder mijn enigste reactie van deze vette game 😉