War World

In War World hijs je jezelf in een Mech, kies je je favoriete wapens en knal je vervolgens in een hectische strijd op alles wat vijandelijk lijkt. Oude wijn in nieuwe zakken, of toch interessant? Lees snel verder…

War World…

eftDe opzet van War World is simpel: je kiest een te spelen spelsoort, waarna je in een scherm komt waarin je een Mech mag kiezen. Elke Mech heeft zo z’n eigen sterke en zwakke punten, die over de categorieën bepantsering en snelheid zijn verdeeld. Op iedere Mech kunnen de ‘handen’ voorzien worden van miniguns (veel schade dichtbij) en/of lasers (veraf mooi raak schieten). Daarnaast kan op de rug van je Mech een thruster geplaatst worden (sneller bewegen of kort zweven), een raketwerper met redelijk willekeurig doelzoekende raketten, een mortierwerper en/of een mijnwerper. Om het allemaal af te maken kun je ook voor een energieschild kiezen, dat je tijdelijk onkwetsbaar maakt, maar je niet toelaat je wapens te gebruiken. Alle wapens kunnen tegelijkertijd gebruikt worden en je bepaalt dus zelf wat de ideale setup van je Mech is. Wapens en Mechs moet je kopen met een van te voren ingesteld bedrag en van ieder item dat je op je Mech kunt plaatsen zijn er verschillende versies, die verschillen in prijs en sterkte.

Het verhaal van War World speelt zich af op de planeet War World, waar, hoe kan het ook anders met zo’n naam, een totale strijd op leven en dood wordt bevochten. Strijders kiezen één van de genoemde Mechs, voorzien die van hun favoriete wapens en betreden de ene arena na de andere. De inzet? Geen idee, daar gaat het bij deze game ook niet om. War World heeft ook geen single playercampaign waarin een meeslepend verhaal wordt verteld, War World draait om snelle actie en vlugge overwinningen in verraderlijke omgevingen.

…offline…

ightEr zit wel een kleine single player in War World, in de vorm van (team) deathmatch tegen bots en een spelsoort met de naam ‘Arcade’. Arcade is in feite een ladder: je betreedt een arena, wint, krijgt geld, doet wat upgrades aan je Mech met het verdiende geld en gaat naar de volgende arena. Arcade is tussendoor wel eens even leuk, op die momenten dat ik anders Unreal Tournament of Quake III:Arena op zou starten om even een botmatch te spelen.

(Team) Deathmatch vond ik stukken minder aantrekkelijk, omdat de bots enkele vervelende eigenschappen in hun AI hebben. Allereerst vallen ze schijnbaar volledig willekeurig elkaar en mij aan en spawnen gebeurt altijd dichtbij. Met andere woorden: je staat constant midden in de actie en wordt binnen de kortste keren aan gort geschoten, al kun je in de tussentijd gelukkig wel hetzelfde met je tegenstanders doen. Andere irritante eigenschappen van de bots zijn dat ze vooral met de lasers erg precies schieten en dat ze altijd op hetzelfde moment hun schilden activeren, namelijk op het moment dat hun ‘levensenergie’ (bots leven niet, maar ik kan zo één twee drie niet op een ander woord komen) tot een minimum gedaald is.

Kortom: Arcade is wel leuk eventjes tussendoor, maar verder maakt de AI van de tegenstanders de game maar matig leuk. Dit had ik in de previewversie ook al ondervonden, maar ik hoopte dat de uiteindelijke versie van War World beter zou zijn. Eerlijk gezegd had ik mijn mening over War World ook erg snel klaar en het was geen positieve…

…en online!

eft…tot ik online ging! Wat een knaller zeg! Kijk, offline wordt je constant van alle kanten vrijwel zonder enige vorm van logica beschoten, door tegenstanders die elke seconde opnieuw een willekeurig doelwit selecteren. Vluchten heeft geen zin, want a: je redt het toch niet en (omdat) b: tegenstanders spawnen overal om je heen. Alsof je iedere keer weer in Serious Sam een arena betreedt met 2% health…

Online heb je menselijke tegenstanders en die vallen logischer en tactischer aan. Het spel verandert daardoor ineens van een domme schiet-even-snel-op-wat-je-ziet-na-1-seconde-kan-het-niet-meer in een snelle online shooter waar skills en tactieken elkaar constant afwisselen. Een soort Quake III:Arena met Mechs en onder iedere vinger een ander wapen dat slechts een klik verwijderd is van schieten.

Je speelt steeds in open omgevingen met nauwelijks of geen dekking boven je hoofd of meer dan 90 graden om je heen. Her en der staan wel randjes, containers en allerlei andere obstakels, die verhinderen dat je telkens vanaf de andere kant van de map geraakt wordt. Op een miniradar zie je tegenstanders net ver van je vandaan. Je selecteert je doel en voorzichtig of juist opzichtig gebruik makend van thrusters beweeg je jezelf tactisch van dekking naar dekking, eventueel gebruikmakend van enkele raketten, waarna je je tegenstander van dichtbij ontmoet. Op dat moment ontstaat er een snelle strijd op leven en dood, waarbij je hevig springend en heen-en-weer rennend vertrouwt op je skills met je lasers en/of miniguns. Ondertussen probeer je, alweer tactisch, met mortieren en/of mijnen je tegenstander het leven nog moeilijker te maken, terwijl je ook nog je energieschild (daar is ‘ie weer) tactisch probeert in te zetten. Als je tegenstander eenmaal ligt, dan pak je snel de door hem gedropte health pack, verzamel je wat munitie en ga je op zoek naar de volgende kandidaat-slachtoffer. Tenminste, als je niet zelf al tot doelwit bent gemaakt… Kijk, dat bedoel ik nou met een goede mix van skills en taktieken!

En dan heb ik het alleen nog maar over (team) deathmatch gehad! Naast deze twee spelsoorten is er ook nog de mogelijkheid om Capture the Flag en Bomb Assualt te spelen. CTF hoor je te kennen en in Bomb Assault is het de bedoeling om met je team de bom die ergens op de map ligt in de vijandelijke basis te leggen. Moet ik nog een keer ‘tactiek’ roepen, of begrijpen jullie mij inmiddels wel?

Puntjes

Toptitel die alle andere gaat verslaan dus? Nou, niet helemaal. Er zitten namelijk nog wel wat dingetjes aan War World die beter kunnen. Aan de graphics ligt het in ieder geval niet: die zijn netjes genoeg, vooral voor een snelle shooter als deze, waarin je niet de tijd hebt om uitgebreid naar de omgeving te gaan kijken. Het geluid is verder ook goed, met subtiel aanwezige en daardoor nooit irritante muziek en wapens die goed klinken. Een minpunt qua geluid is er wel voor de omroeper, want…die…klinkt…nogal…on…in…spi…re…rend. Bij een snelle shooter met omroeper hoor ik graag het knallende en energieke geluid van een omroeper zoals in Unreal Tournament (‘UNSTOPPABLE!!!!’, ‘M.M.M.M.M.MONSTER KILL-KILL-KILL!’), in War World zit bijna het tegenovergestelde.

Een echte verbetering die mag worden doorgevoerd is dat het aantal maps wel eens snel uitgebreid worden, vooral voor een multiplayeronly-titel (single player is in feite multiplayer met bots) als deze en daarbij mag snel het aantal servers waarop gespeeld kan worden en het aantal spelers dat er te vinden is stijgen. Tijdens het testen van de previewversie waren er vaak maar twee servers te vinden en inmiddels is het aantal slechts verdubbeld…

Als laatste zie ik graag snel verandering in de achterliggende gedachte van Mechs customizen met wapens. De standaardinstellingen van de server laten het namelijk toe om gelijk al voor de meeste zware uitvoeringen van de wapens te gaan, waardoor de rest wordt overgeslagen en mijns inziens de lol er vrij snel afgaat. In Arcade bouw je juist langzaam je arsenaal op en moet je steeds keuzes maken en dat zou in de multiplayerspelsoorten naar mijn idee ook tot uitdagende matches kunnen leiden. Ik stel voor om aan de hand van de performance van een speler aan het einde van de match een geldbedrag toe te kennen. Hier komt nu de verrassing: hoe beter je bent, hoe minder geld je krijgt. De minder presterende spelers hebben dan de mogelijkheid om sterke wapens te kopen en de (tactisch en qua skills) sterkere spelers moeten het met minder sterke wapens doen, wat weer gecompenseerd wordt door hun inzicht en skills. Hopelijk leest een War World-ontwikkelaar dit mee…

Conclusie

Waar ik eerst na het spelen van de single playerdelen dacht dat War World ‘wel heel eventjes leuk was’, kwam ik er online achter dat het een game is die qua skills en tactieken toch meer van je eist dan je denkt en in menig ander online shooter het geval is. Toch heeft deze game enkele tekortkomingen, die ik graag snel in een patch verbeter zie en dan hebben we een hele lekkere online shooter!

  1.   
    Xarrot's avatar

    DIT MOET EEN GEINTJE ZIJN! 😮

    Ik had dit spel al vorige zomer … WTF (jaja, niet legaal … maar toch … WIERD! 😮 )

    Owjah … dit spel is alleen leuk in online multiplayer, single player gaat gauw vervelen)