Second Sight: enkele maanden geleden kwam deze game nog uit op de consoles, nu is ‘ie speelbaar op de PC. Een snelle cash-in door middel van porten, of echt de moeite waard? Wij vonden van wel en in deze review lees je waarom.
Blanco begin
Second Sight arriveerde bij mij als CD in een papieren hoesje. Dat was het. Geen handleiding, geen begeleidende verpakking die iets vertelde over de achtergrond van de game, niets. Dat kwam eigenlijk ook wel goed uit, want de hoofdrolspeler heeft aan het begin van de game heeft precies hetzelfde. Het begint als hij zwaargewond op een brancard naar binnen wordt gereden in een complex waarvan je niets meer ziet dan het plafond en de bewakers. Ze vertellen elkaar dat je zowat een massamoordenaar bent en dus is het niet verwonderlijk dat ze je vastbinden op een bed ergens in het complex. Alsof dat alles nog niet vreemd genoeg is, zweef je even later ineens boven je bed en laten de boeien los. Je realiseert je dat je dit zelf hebt gedaan en begint aan een ontsnapping.
Die ontsnapping eindigt drie stappen verder bij een dichte glazen deur. De schakelaar is vlak achter de deur, maar daar heb je niets aan. Of wel? Met een beweging van je hand beweegt de schakelaar en kun je naar buiten. Je begint door te krijgen dat dit geen toeval meer is en zodoende beweeg je nog een paar objecten, zonder ze aan te raken. Je hebt ontdekt dat je over telekinese beschikt en dat kan erg handig zijn bij het ontsnappen. Je merkt wel dat je gewond bent, maar nog geen tien stappen verder begint je lichaam zich op commando te genezen. Deze beide krachten komen je bijzonder goed van pas in het volgende gedeelte van het complex, waar twee bewakers je achterna zitten. Nadat je ze verslagen hebt, krijg je een pas te pakken, waarmee je de beveiligde uitgang kunt openen. Op dat moment krijg je je eerste een flashback, waarmee je verleden een klein beetje duidelijker wordt.
Die flashbacks zijn gewoon speelbare levels van Second Sight en ze vertellen het verhaal dat zich heeft afgespeeld tot aan het begin van de game. Je speelt daardoor afwisselend een stuk in de huidige tijd en een stuk in het verleden. Net als de hoofdpersoon leer je daardoor steeds meer over wat er nu eigenlijk aan de hand is en het is ook een heel boeiende manier van vertellen. Nadeel is wel een beetje dat richting het einde van de game alles voorspelbaar dreigt te worden, maar voor die gedachte wil ik even een stokje steken: dat is niet zo. Waarom niet, dat mag je zelf uitzoeken.
Paranormaal
Second Sight is een game en geen film, dus mag je meer verwachten dan een goed verteld verhaal alleen. Wat je krijgt met Second Sight is een mix van actie, sluipen en puzzelen, met daaraan gekoppeld de paranormale krachten van de hoofdrolspeler. Géén van deze onderdelen voert de boventoon en dat maakt Second Sight toegankelijk voor een breed publiek.
Om alles even wat duidelijker te maken zal ik uitleggen over welke paranormale krachten de hoofdrolspeler beschikt: allereerst is er de al genoemde telekinese, waarmee je dingen op afstand laat bewegen. Zo kun je een vuilnisbak laten zweven, een camera uitschakelen of die ene schakelaar die net buiten bereik van je vingers zit omschakelen. Kracht nummer 2 is de ook al genoemde genezing, die erg handig is als je niet voorzichtig genoeg was en beschoten bent. Genezing kun je ook op vriendelijk ingestelde NPC’s gebruiken. Nummer 3 is voor projectie, waardoor je tijdelijk uit je lichaam treedt en een projectie van jezelf bestuurd. Daarmee kun je bijvoorbeeld een schakelaar om een hoekje bedienen (wat met telekinese niet kan) en wat later in de game kun je zelfs het lichaam van NPC’s overnemen. De vierde kracht is een aanval, waarmee een soort energiebal op een tegenstander op afstand kan worden geschoten. Deze kracht creëert in een aanval van dichtbij een bol die snel uitzet, waardoor NPC’s dichtbij jou omver geblazen worden. Als laatste is er nog de zogenaamde ‘charm’-kracht, die je onzichtbaar maakt. Al deze krachten hebben energie nodig, waardoor je ze niet oneindig achter elkaar kunt gebruiken. Stel je voor: je zou de hele tijd charm in kunnen schakelen en zo in één keer een heel level doorsluipen. Die energie laadt zichzelf wel snel bij.
Scenario
Hoe pakt dit alles samen uit? Stel je een ruimte voor met daarin twee bewakers en een camera. Jij zit veilig aan de ene kant van de ruimte in een donkere kamer, maar daar moet je niet zijn. Jij moet naar de uitgang aan de andere kant van de ruimte, maar daar hangt nou net die camera boven. Charm gebruiken helpt niet, want camera’s zijn daar tegen bestand. Je zou de camera kunnen uitschakelen, maar daarvoor moet je uit je verstopplek komen en dan zien de bewakers je. Tegelijk twee krachten gebruiken kan ook niet, dus charm om onzichtbaar te blijven voor de bewakers en telekinese om de camera uit te schakelen gaat ook niet. Gelukkig ben ik vergeten nog één ingrediënt te vermelden: de vuilnisbak in een hoek van de ruimte. Die kun je vanuit je verstopplek wel manipuleren. Je laat de bak zweven en de bewakers lopen erop af; die lui onderzoeken werkelijk alles. Terwijl ze de vuilnisbak, die jij al weer hebt losgelaten, onderzoeken, kom je bliksemsnel uit je verstopplek, manipuleer je de camera en gebruik je charm om onzichtbaar voor de bewakers, die niets konden vinden bij de vuilnisbak en weer op weg zijn naar hun standplaats, naar de uitgang te lopen. Dit zijn de puzzeltjes en het sluipwerk die je grotendeels in Second Sight kunt verwachten.
Naast het sluipen en puzzelen (voor zover je het puzzelen kunt noemen), zit er nog wat actie verwerkt in Second Sight, in de vorm van schieten. Net als in het echte leven kun je beter vanuit dekking schieten en dat is mogelijk in Second Sight. Het lijkt overigens verdacht veel op Kill.Switch, want ook in Second Sight kun je jezelf tegen een muur drukken en met een snelle beweging uit dekking komen om een paar rake schoten te maken. Raak schieten is erg eenvoudig, want de game maakt gebruik van een auto-lock-functie, waarbij je alleen een klein beetje hoeft te corrigeren. Hier is dus duidelijk te zien dat de game eerst op de consoles verscheen, maar het is weer niet zo dat het storend is. Second Sight is namelijk een 3rd person game en dan is zo’n lock-functie ineens erg handig.
Besturing
Console port? 3rd person? Dit zijn twee termen waarbij PC-gamers het snel benauwd krijgen. Second Sight bewijst dat dit niet nodig is. Ik kan mij bijvoorbeeld niet meer herinneren waar precies de 3rd person camera mij in de weg zat, hoogstens dat het misschien eventueel een keertje kan zijn voorgekomen. Dat is behoorlijk knap, want meestal zorgen 3rd person camera’s voor flinke irritaties. Is een situatie toch een keertje niet overzichtelijk, dan kun je altijd op een vast camerastandpunt terugvallen. Dit standpunt wordt per locatie bepaald en laat je alleen de directe omgeving zien. Heel soms geeft je dat een tactisch voordeel, maar ik had het vrijwel nooit nodig. Een 1st person standpunt is er ook en die is vooral bedoeld om goed te richten. Je kunt je namelijk niet bewegen in 1st person view.
De rest van de besturing is ook goed. De muisbewegingen voelen bijvoorbeeld niet te losjes aan, zoals dat wel eens het geval is met 3rd person games. Het enige wat een beetje wennen is, is dat wisselen van/naar een paranormale kracht gebeurt door je muiswiel naar beneden te scrollen en wisselen van/naar een vuurwapen met hetzelfde scrollwiel, maar dan naar boven. De levert het leuke effect op, dat als je een vuurwapen net ónder het huidige moet hebben, je een heel eind naar boven moet scrollen (en dus níét naar beneden). Gelukkig is Second Sight geen hersenloze actieshooter en kun je altijd rustig nadenken voor je van wapen wisselt.
Het geluid van Second Sight is ook goed verzorgd, met goede stemmen, wat goede ondersteuning van het verhaal met zich meebrengt. De graphics zijn dik voldoende, waarbij vooral de het cartoonachtige uiterlijk van de karakters opvalt. Dit geeft de game een bepaalde positieve charme van Second Sight.
Conclusie
Second Sight bestaat uit een goed verhaal met een erg goede manier van vertellen, degelijk uitgevoerd sluipwerk, fatsoenlijke actie, interessante paranormale krachten en een charmant uiterlijk. Er is maar één maar in deze hele game en dat is dat Second Sight vrij eenvoudig is, vooral omdat de hoofdpersoon bijzonder veel health heeft én de mogelijkheid om te genezen. Dat neemt dan wel weer alle frustraties weg die zouden kunnen opspelen als dit niet het geval was en dat vind ik belangrijker. Ik heb mij flink vermaakt met deze game en ik weet bijna zeker dat jullie dat ook zullen doen.
Goede review, Ik vond het ook een geweldig game. Kvind het ook zwaar underrated… 🙄